شناسه خبر:67412
1402/1/15 09:34:09

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: 237 طرح مرتعداری در سطح 522 هزار و 525 هکتار سال گذشته احاله مدیریت شد.

بهزاد شریفی‌پور روز دوشنبه اظهار کرد: طرح‌های مرتعداری به‌عنوان یک دستورالعمل حفاظتی و اصلاحی، احیایی از اهمیت ویژه‌ای در تشکیلات منابع طبیعی برخوردار است.
یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند مرتعداران را به حفظ و بهره‌برداری صحیح مراتع ترغیب کند، داشتن حس مالکیت و یا تضمین معتبری برای استفاده دائمی از یک مرتع است که این تضمین در قالب احاله (واگذاری) مدیریت بلندمدت، به بهره‌برداران سپرده می‌شود.
در هر طرح مرتعداری، اوضاع طبیعی منطقه شامل: مکان، موقعیت، مساحت، شرایط آب و هوایی، وضعیت خاک، وضعیت توپوگرافی و پوشش گیاهی، منابع آبی، وضعیت تأمین علوفه، موقعیت اجتماعی دامداران موجود در منطقه و سایر مسائل ضروری مطالعه و سپس بر اساس این عوامل، برنامه‌ریزی لازم برای حفظ، احیا، اصلاح و بهره‌برداری از مرتع انجام می‌شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: در طرح مرتعداری، که سند توسعه روستاست، دامداران و مرتعداران می‌توانند علاوه بر کار دامداری خود در مراتع به سایر فعالیت‌های اقتصادی در زمینه کشاورزی و غیر کشاورزی بپردازند.
شریفی‌پور افزود: در طرح مرتعداری، بهره‌برداران می‌توانند به کارهایی مانند کاشت درختان مثمر و دو منظوره در قالب جنگل‌کاری مشارکتی و اقتصادی، پرورش طیور و آبزیان، بومگردی و گردشگری، زنبورداری، پرواربندی و پرورش دام با مدیریت خود این بهره‌برداران اقدام کنند.
وی اضافه کرد: دامداران و صاحبان پروانه چرای دام در اسرع وقت به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری مراجعه و نسبت به تهیه طرح مرتعداری روستای خود اقدام کنند.
وی تأکید کرد: دامداران با تهیه و ارائه طرح مرتعداری روستا علاوه بر اعتبار بخشیدن بیشتر به پروانه چرای دام خود، می‌توانند اقدام به استعدادیابی و شناسایی پتانسیل‌های اراضی ملی و مراتع روستا کنند تا در قالب طرح مرتعداری به مرحله اجرا گذاشته شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: امسال نیز دو هزار و 600 هکتار در همین زمینه به مدت 30 سال به ساکنان سه روستای شهرستان دهگلان احاله مدیریت شد.
شریفی‌پور اضافه کرد: اصلاح، احیا، حفاظت، توسعه و بهره‌برداری بهینه از مراتع در قالب این طرح با دخالت خود مردم انجام می‌شود و مردم باید کمک کنند تا امانتدار خوبی برای نسل‌های آینده باشیم.
وی افزود: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان به‌عنوان ناظر بر پروژه از نظر فنی و اعتباری کمک می‌کند تا توان بیولوژیکی مراتع را برای ارتقای معیشت بهره‌برداران ارتقا دهیم.
از مساحت دو میلیون و 937 هزار هکتاری استان کردستان، بیش از 60 درصد آن شامل یک میلیون و 587 هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می‌دهد؛ در مجموع 67 هزار خانوار روستایی استان بهره‌بردار بخش مراتع هستند و بهره‌برداران کردستانی 6.5 درصد علوفه کشور را تولید می‌کنند.

شناسه خبر 67412