شناسه خبر:67536
1402/1/17 10:28:38

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: روزانه بیش از 300 دستگاه تانکر حامل مواد سوختی از اقلیم کردستان عراق به صورت ترانزیت سوخت از طریق مرز رسمی پرویزخان وارد کشورمان می‌شوند.

«محمد حیدری» روز چهارشنبه اظهارکرد: بخشی از این تانکرها به صورت حمل یکسره به سمت ماهشهر و بنادر جنوبی کشور می‌روند و بخشی از کامیون‌ها نیز از طریق مخازن سوختی مستقر در مرز کار بارگیری مواد سوختی را انجام می‌دهند.
وی اظهار کرد: تانکرهای سوختی که از طریق حمل یکسره در بنادر جنوبی تخلیه می‌شوند نیز پس از تخلیه مواد سوختی از طریق مرز پرویزخان به عراق باز می‌گردند.
سرپرست فرمانداری قصرشیرین همچنین با اشاره به صادرات روزانه 700 کامیون کالا از مرز پرویزخان و 300 تا 400 کامیون کالا از مرز رسمی خسروی گفت: مبادلات تجاری و صادرات کالاهای غیر نفتی و ترانزیت سوخت از این مرزها در تمامی ایام تعطیلات نوروز به صورت شبانه روزی و بدون حتی یک ساعت وقفه صورت گرفته و می‌توان گفت 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان در ایام تعطیلات رسمی خواب ندارند و نقشی مهم در رونق تجاری و اقتصاد کشور ایفا می‌کنند.
حیدری ادامه داد: روز گذشته دیداری با مدیر گمرک و مدیر پایانه مرز پرویزخان عراق و 2 تن از تجار بزرگ عراقی داشتیم که در این دیدار که در فرمانداری قصرشیرین صورت گرفت در خصوص سامان دهی مرز از سوی سه طرف، اتخاذ تدبیر و تمهید بهتر برای پیشگیری از ایستایی خودروهای حامل ترانزیت سوخت و همچنین در راستای توسعه و تنوع کالاهای صادراتی به اقلیم کردستان عراق بحث و گفت و گو شد.
وی اضافه کرد: مجموع تجارت خارجی مرز رسمی پرویزخان در سال گذشته 2میلیارد و 862 میلیون دلار به ارزش وزنی سه میلیون و 570 تن بود که 960میلیون دلار آن به ارزش وزنی 2 میلیون و 460 هزار تن صادرات بوده است.
سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: همچنین مجموع تجارت خارجی گذرگاه رسمی خسروی در این شهرستان پارسال به سه میلیارد و 691 میلیون و 559 هزار و 567 دلار رسید که نسبت به سال قبل ارزش آن 30 درصد و از نظر وزنی نیز 25 درصد رشد داشته و از مجموع تجارت خارجی 793 میلیون و 922 هزار و 890 دلار کالا به ارزش وزنی یک میلیون و 966 هزار و 469 تن صادرات بوده است.
کرمانشاه 2 مرز رسمی و 5 بازارچه مرزی دارد
استان کرمانشاه در مجموع 371 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز 2 مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.
شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از 27 هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق 186 کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، 2 معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این 2 مرز انجام می‌شود.
مرز رسمی پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرزهای فعال است و 45 درصد صادرات کالاهای غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.
هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.
مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.
این مرز در فاصله 15 کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

شناسه خبر 67536