شناسه خبر:67620
1402/1/20 11:44:51

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه وضعیت منابع آبی همدان مناسب نیست، گفت: با اقدامات جهادی که دولت سال گذشته پس از سال‌ها تأخیر در راستای اتمام پروژه آب‌رسانی به همدان انجام داد، مشکلی برای تأمین آب وجود نخواهد داشت.

محمد ضروری روز گذشته با بیان اینکه متأسفانه وضعیت بارش‌های امسال شهرستان همدان مناسب نبود، اظهار کرد: بارش‌های ثبت‌شده در استان نیز کمتر از نرمال است، به‌طوری که در سطح استان 25 درصد نسبت به سال قبل عقب هستیم.

وی با اشاره به اینکه شهرستان همدان نسبت به سال قبل 20 درصد و نسبت به بلندمدت 32 درصد کاهش بارش دارد، افزود: درحال حاضر ظرفیت سد اکباتان چهار میلیون و 800 هزار متر مکعب است که حدود 15 درصد از این میزان آب دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان خاطرنشان کرد: امسال سومین سال خشک‌سالی را سپری می‌کنیم، همچنین پاییز خیلی خشکی را پشت سر گذاشتیم؛ از همین رو دست به دست دادن این عوامل باعث شد 85 درصد سد اکباتان خالی از آب باشد.

وی با تأکید بر اینکه فروردین‌ماه سال جاری نیز بارش‌ها از حد نرمال کمتر پیش‌بینی شده است، یادآور شد: امیدواریم بهار پُربارشی داشته باشیم تا بارش‌های کم گذشته تا حدی جبران شود.

ضروری با بیان اینکه تداوم خشک‌سالی سه‌ساله تأثیر فراوانی بر رودخانه‌ها و روان‌آب‌ها گذاشته است، اضافه کرد: درحال حاضر یک‌هزار و 300 لیتر بر ثانیه دبی رودخانه منتهی به سد اکباتان بوده؛ درحالی که در سنوات گذشته این رقم بیشتر بوده است.

وی در ادامه به ذخیره ناچیز برف در بالادست اشاره کرد و افزود: تداوم آب‌دهی این رودخانه کوتاه‌مدت است؛ بنابراین این روند باعث می‌شود سد اکباتان از مدار آب‌رسانی شهری کنار گذاشته شود، مگر اتفاق خاصی در این بین رخ دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با توضیحات داده‌شده، یادآور شد: وضعیت منابع آبی همدان مناسبی نیست، اما با اقداماتی که دولت سال گذشته پس از سال‌ها تأخیر در راستای اتمام پروژه آب‌رسانی به همدان با کار جهادی دنبال کرد، همچنین با همکاری شهروندان و صرفه‌جویی در ابعاد خانوار، مشکلی برای تأمین آب وجود نخواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه تلاش ما بر آن است که بهار و تابستان پیش رو قطعی و کاهش فشار آب نداشته باشیم، خاطرنشان کرد: تقریباً چاه‌های کشاورزی که برای جبران آب در اختیار شرکت آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای قرار گرفته بود، به کشاورزان تحویل داده شد.

ضروری ضمن تشکر و قدردانی از کشاورزان که حماسه‌ای برای کمک به مردم همدان خلق کردند، یادآور شد: هم‌اکنون فقط پنج حلقه چاه وارد مدار آب‌رسانی شهری شده است.

وی با تأکید بر اینکه هم‌اکنون براساس نیاز آبی شهر حدود 30 درصد آب‌رسانی از تالوار انجام می‌شود، عنوان کرد: ظرف چند ماه آینده این رقم صددرصد افزایش پیدا می‌کند، اما با توجه به انتقال هزینه‌بر آب از تالوار، ترجیح بر این است که از منابع داخلی شهر همدان آب تأمین شود.

شناسه خبر 67620