شناسه خبر:67664
1402/1/21 09:20:42

سپهرغرب، گروه کافه کتاب: تاریخ شفاهی و تجربه‌نگاری رضا برجی مستندساز همدانی و رکورددار عکاسی جنگ در جهان تدوین می‌شود.

پروژه تاریخ شفاهی استاد «رضا برجی» رکورددار عکاسی جنگ در جهان به همت واحد ادبیات پایداری حوزه هنری انقلاب اسلامی استان همدان تدوین می‌شود.
استاد رضا برجی از مستندسازان پرافتخار همدانی و رکورددار حضور در 14 جنگ بین‌المللی از جمله جنگ‌های ایران و عراق، افغانستان، تاجیکستان، کشمیر، هند و پاکستان، قره‌باغ، چچن، بوسنی، کوزوو، لبنان، سومالی، سودان، غزه و جنگ‌های خلیج فارس است که حوزه هنری انقلاب اسلامی استان همدان در دو پروژه همزمان اقدام به تدوین تجارب، مصاحبه تاریخ شفاهی و مراحل مقدماتی ساخت زندگی وی کرده است.
هدف از اجرای این پروژه ثبت حقایق تاریخی و اشتراک تجربیات ارزشمند یکی از بزرگترین مستندسازان ایران و جهان است که می‌تواند برای مخاطبان جذاب باشد.
برجی که مستندهایی از ملامحمد عمر، رهبر طالبان افغانستان ساخته و سه هفته برای برنامه‌سازی با اسامه بن لادن، رهبر گروه القاعده زندگی کرده است تجربیات بسیاری برای انتقال به مستندسازان جوان دارد که پروژه تاریخ شفاهی مذکور، شرایط انتقال این تجربیات را فراهم خواهد کرد.
وی در طول سال‌ها مجاهدت فرهنگی هنری خویش در جریان یکی از بمباران‌های شیمیایی آسیب دیده و آثار این حادثه، هنوز بر جسم و جان او باقی است.
این پروژه فرهنگی و اجتماعی بزرگ هم اکنون در حال انجام مصاحبه و جمع‌آوری اطلاعات است که پس از تدوین چاپ شده و در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

شناسه خبر 67664