شناسه خبر:67668
1402/1/21 10:29:51
در زمان کار با رایانه توجه کنیم؛

ناترازی سر و بدن، از علل ابتلا به دیسک گردن

استاد گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه تیر کشیدن انگشتان دست و ضعف عضلانی یکی از نشانه‌های دیسک گردن به حساب می‌آید، ابراز کرد: توصیه می‌شود افرادی که معمولاً در روز مدت‌زمانی با رایانه و گوشی کار می‌کنند، فعالیت فیزیکی و ورزشی را فراموش نکنند و هنگام نشستن مقابل رایانه، سر و گردن خود را در راستای بدنشان و به‌صورت قائم نگه دارند.

گردن بخشی از ستون فقرات بوده و ستون فقرات سرویکال در ناحیه گردن از هفت استخوان (مهره‌های ‏C1 -C7‎‏) تشکیل شده است که با ‏دیسک بین مهره‌ای از یکدیگر جدا شده‌اند. این دیسک‌ها موجب حرکت آزادانه ستون فقرات می‌شود و در طول انجام فعالیت‌های حرکتی به‌عنوان ‏یک کمک‌فنر عمل می‌کنند.

اگر لایه خارجی که دیسک آن را احاطه کرده دچار پارگی شود، مرکز ژله‌ای آن از طریق شکاف خارج شده و فتق دیسک به‌وجود خواهد آمد. بسیاری از عوامل مانند افزایش سن می‌توانند باعث شوند که دیسک‌های موجود در ستون فقرات انعطاف‌پذیری و کشش خود را از دست بدهند، رباط‌هایی که اطراف دیسک‌ها هستند، شکننده بوده و به‌آسانی دچار پارگی می‌شوند.

یکی از دلایل شایع درد گردن، شانه و دست، فتق یا بیرون‌زدگی دیسک گردن است. علائم ممکن است شامل درد شدید و مبهم در گردن یا بین کتف‌ها بوده که در دست‌ها انتشار پیدا کرده و تا کف دست و انگشتان می‌رسد. در حالت وخیم لازم است از روش‌های درمان دیسک گردن بدون جراحی استفاده شود؛ همچنین از دیگر علائم می‌توان حس کرختی، خارش یا سوزش در شانه و دست‌ها را نام برد. حرکات و موقعیت‌های خاصی در گردن می‌توانند درد را تشدید کنند.

گاهی اوقات یک حادثه اتومبیل، آسیب ناشی از کار یا آسیب ورزشی دلیل این عارضه بوده؛ درد گردن ممکن است به‌دلیل انحطاط دیسک، باعث تنگی کانال نخاعی، ورم مفاصل (آرتروز)، و در موارد نادر سرطان یا مننژیت شود. به‌‏منظور رفع مشکلات جدی گردن، باید با یک پزشک مراقبت‌های اولیه و اغلب یک متخصص، مانند جراح مغز و اعصاب مشورت کرد که به ‏تشخیص دقیقی دست یافت تا روش‌های درمانی تجویز شوند.

در همین راستا با توجه به اهمیت موضوع با یکی از متخصصین این حوزه به گفت‌وگو نشسته‌ایم که نتیجه را باهم می‌خوانیم:

محمد اکبری با بیان اینکه معمولاً ضربه، فشار غیر طبیعی و قرار گرفتن در راستای ناصحیح سبب فدق تدریجی دیسک گردن می‌شود، اذعان کرد: تصادف و یا ضربه شدید به گردن احتمال بروز فدق شدید دیسک را به همراه دارد و علائم این نوع دیسک با دیسک تدریجی گردن فرق می‌کند.

وی با بیان اینکه وقتی فدق به‌صورت تدریجی رخ دهد احتمال دارد فرد در ناحیه مورد نظر احساس درد کند، عنوان کرد: در این صورت احتمال دارد فدق روی ریشه عصبی فشار وارد کند و فرد در سمت راست و یا چپ گردن، کتف، بازو، ساعد و یا انگشتان دست، احساس درد و ناراحتی کند که به آن درد ارجاعی و یا انتشاری گفته می‌شود.

استاد گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن اشاره به ضعیف شدن عضلات فرد و از دست دادن کارآیی لازم در دیسک تدریجی گردن، خاطرنشان کرد: گاهی اوقات احتمال دارد که فدق دیسک به‌صورت مستقیم به کانال نخاعی آسیب بزند و این امر سبب می‌شود که بیمار درد بیشتری را احساس کند و برای درمان آن نیاز به جراحی باشد.

اکبری در ادامه افزود: در جراحی فدق دیسک که به ناحیه نخاعی فشار وارد کرده است، پزشک فشار را از ناحیه نخاع فرد برطرف می‌کند و این امر سبب تسکین درد بیمار می‌شود.

وی با بیان اینکه در فشار ناگهانی و شدید بسته به شدت جراحت بیمار نیاز به فیزیوتراپی و یا جراحی دارد، خاطرنشان کرد: استفاده طولانی‌مدت از گوشی و رایانه در مدت‌زمان زیادی درحالی که سروگردن در حالت نامناسبی باشد، می‌تواند زمینه را برای بروز دیسک گردن در فرد ایجاد کند و اثر سوء و منفی بر بافت‌های گردن بگذارد و این امر سبب می‌شود که بیمار درد‌های آزاردهنده‌ای را در عضلات، مفاصل گردنی و سایر نواحی بدنی احساس کند.

این متخصص فیزیوتراپی با بیان اینکه زمانی که دیسک به‌صورت تدریجی تخریب شود باعث می‌شود که ارتفاع ناحیه گردن کاهش یابد، اذعان کرد: این امر سبب می‌شود که وزن سر و گردن به ریشه‌های عصبی فشار بیاورد و درد انتشاری در نقاط مختلف بدن به‌وجود آید.

اکبری با بیان اینکه تیر کشیدن انگشتان دست و ضعف عضلانی یکی از نشانه‌های دیسک گردن به حساب می‌آید، ابراز کرد: توصیه می‌شود افرادی که معمولاً در روز مدت‌زمانی با رایانه و گوشی کار می‌کنند، فعالیت فیزیکی و ورزشی را فراموش نکنند و هنگام نشستن مقابل رایانه، سر و گردن خود را در راستای بدنشان و به‌صورت قائم نگه دارند.

وی با بیان اینکه درد گردن و کتف از علائم آسیب دیسک گردن است، خاطرنشان کرد: البته نمی‌توان تمام درد نواحی گردن، کتف و سایر نقاط بدن را مربوط به دیسک گردنی دانست؛ درواقع عوامل متعدد و زیادی سبب درد و فشار به این نواحی می‌شوند.

این پزشک متخصص گفت: احتمال اینکه افرادی که به مدت زیادی با رایانه کار می‌کنند دچار سرگیجه و سردرد با منشأ دیسک گردنی شوند، وجود دارد؛ درواقع سه ریشه عصبی در قسمت بالایی گردن قرار دارند و زمانی که سر و گردن در حالت غیر طبیعی قرار بگیرد، آن‌ها هم متحمل فشار و آسیب می‌شوند.

اکبری با بیان اینکه قلنج شکستن در حالت معمولی و با شدت و تکرار کم مشکلی ندارد، عنوان کرد: اما انجام این کار به‌صورت مکرر و با شدت زیاد می‌تواند آسیب‌های غیر قابل جبرانی به بدن وارد کند و توصیه می‌شود به‌جای انجام این کار، افراد عضلات خود را در ناحیه گردن و قسمت‌های بالایی بدن، تقویت کنند.

وی تأکید کرد: توصیه می‌شود افراد سر و گردن خود را در راستای تنه و بدنشان به شکل عمودی نگه دارند و از بالشت مناسب هنگام خواب استفاده کنند.

استاد گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی ایران درخصوص ویژگی‌های بالشت مناسب گفت: هنگام طاق‌باز خوابیدن که سر خود را وسط بالشت قرار می‌دهیم، باید ارتفاع بالشت پنج سانتی‌متر باشد و هنگام پهلو خوابیدن ارتفاع آن می‌بایست به 15 سانتی‌متر برسد، این امر سبب می‌شود که فشار غیر طبیعی به نواحی گردنی وارد نشود.

 

 

شناسه خبر 67668