شناسه خبر:67743
1402/1/22 09:31:49

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: تا پایان فروردین ماه عملیات تولید 4 میلیون نهال در استان انجام می‌شود.

عبدالحسین محمدی درخصوص اجرای طرح ملی درختکاری در استان مرکزی بیان کرد: کاشت یک میلیارد درخت طی 4 سال در کشور یک طرح ملی است که براساس آن سهم استان مرکزی کاشت 16 میلیون درخت است.
وی با بیان اینکه استان مرکزی در قالب این طرح باید سالانه 4 میلیون درخت در نقاط مختلف بکارد، افزود: به منظور تولید 4 میلیون نهال برای سال 1402 اقدامات اجرایی انجام شده و تا پایان فروردین ماه عملیات تولید این تعداد نهال قطعی و کار کاشت انجام می‌شود.
محمدی با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح کمیته علمی فعال شد و نهال کاری براساس کار مطالعاتی انجام خواهد گرفت، اضافه کرد: قطعا نهال‌هایی کاشته می‌شود که نیاز آبی کمی داشته باشند و بتوان آنها را در همه نقاط استان کاشت. پس از اجرای عملیات تولید نهال، در اردیبهشت ماه، جانمایی برای کاشت این نهال‌ها در نقاط مختلف استان آغاز می‌شود تا در پاییز و هفته منابع طبیعی عملیات کاشت نهال‌ها طبق برنامه ریزی انجام گیرد.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای طرح موضوع کاشت 16 میلیون درخت در استان بر همکاری صنایع، تاکید بسیاری صورت گرفت، گفت: مسلما عملیات کاشت و تولید این تعداد نهال امر مهمی است، اما حفظ و نگهداری آنها اهمیت فراوانی دارد و برای وجین کردن، نیروی انسانی بسیاری نیاز است که باید هزینه‌های آن تامین شود، اما تا این لحظه هیچ یک از صنایع استان برای مشارکت در طرح اعلام آمادگی نکرده است.
محمدی تصریح کرد: هربار که مسئله اجرای این طرح مطرح می‌شود، صنایع قول‌هایی می‌دهند، اما این وعده‌ها هنوز به مرحله اجرا نرسیده است، البته اداره کل منابع طبیعی استان عملیات تولید نهال را با قدرت آغاز کرده است، ولی برای ادامه کار حتما نیازمند حمایت است.
وی در خصوص هزینه‌های اجرای این طرح در استان گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته برای تولید و نگهداری نهال ها، سالانه بالغ بر 6 میلیارد تومان اعتبار نیاز است و در واقع برای تولید و نگهداری 16 میلیون نهال، خرید کود، ماسه، خاک و گلدان و وجین کردن و... و اجرای کامل این طرح طی 4 سال آینده 24 میلیارد تومان اعتبار لازم است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تاکید کرد: تامین سالانه 6 میلیارد تومان اعتبار، برای استان صنعتی مرکزی، عملا رقمی نیست، اما هر بار شاهد بهانه‌های مختلف از سوی صنایع هستیم در حالی که باید در اجرای این طرح مهم کمک حال منابع طبیعی باشند که متاسفانه تا امروز هیچ یک از صنایع استان قدم محکمی در راستای اجرای این طرح برنداشته است.

شناسه خبر 67743