شناسه خبر:67775
1402/1/24 09:26:12

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل راه و شهرسازی کردستان گفت: تلاش مضاعف در راستای تأمین زمین مناسب برای ایجاد تحرک و پیشبرد طرح بزرگ نهضت ملی مسکن، یکی از اولویت‌های اصلی استان در سال 1402 است.

جهانگیر الیاسی روز سه‌شنبه با اشاره به برنامه‌های اولویت‌‌دار اداره کل راه و شهرسازی استان در سال 1402 اظهار کرد: بهره‌برداری از پروژه‌های مسکن ملی که طی سال‌ گذشته آغاز شده، از مهم‌ترین اولویت‌های هدف‌گذاری شده برای سال جاری است.
وی با بیان اینکه با توجه به برنامه ابلاغی نهضت ملی مسکن، سهم استان کردستان 87 هزار و 239 واحد است، افزود: در مجموع و در هشت فاز ثبت نامی 185 هزار و 368 نفر از اهالی شهرهای این استان در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌‌اند.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان با اشاره به اینکه شهرستان سنندج با 66 هزار و 266 نفر بیشترین تعداد افراد ثبت نامی را به خود اختصاص داده است، اضافه کرد: در مجموع از ثبت نامی‌های مراحل اولیه که تأیید نهایی شده‌اند تاکنون 9 هزار و 367 نفر واریز وجه انجام داده‌اند که از این تعداد برای هفت هزار و 78 نفر زمین تأمین شده است.
الیاسی ادامه داد: در سنندج سه هزار و 633 نفر وجه واریز کردند که تاکنون برای سه هزار و 589 نفر از این افراد زمین تأمین و برای بقیه متقاضیان تأیید نهایی شده است.
وی گفت: در سامانه هم زمین در حال تهیه بوده و مراحل اولیه و دریافت پیش‌سند انجام شده است که بزودی برای احداث واحد مسکن این افراد اختصاص داده می‌شود.
این مسئول یادآور شد: در راستای طرح اقدام ملی و نهضت ملی مسکن در استان تاکنون بیش از چهار هزار و 711 پروانه احداث واحد صادر شده و پروانه دیگر پروژه‌ها نیز در حال صدور است.
الیاسی افزود: اجرای کامل برنامه ابلاغی در راستای تأمین مسکن ار جمله اولویت‌های هدف گذاری شده برای امسال است و با توجه به کمبود شدید زمین در تعدادی از شهرهای استان، با بهره‌مندی و به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها، تلاش می‌شود، برنامه طرح تولید مسکن را در استان با جدیت به سرانجام برسانیم.
وی اضافه کرد: همچنین از مانده واحدهای مسکن مهر نیز غیر از 100 واحد دارای تفاهم سه‌جانبه و 228 واحد در سنندج که مشکل حقوقی دارند، بقیه واحدها به اتمام رسیده است.
  بهبود وضعیت حمل و نقل جاده‌ای کردستان
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان در ادامه با اشاره به ساخت و بهره‌برداری از حدود 20 کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در سال گذشته اظهار کرد: گام‌های بلندی در راستای بهبود وضعیت حمل و نقل جاده‌ای استان برداشته شده است که ازجمله آن‌ها می‌توان ایجاد تحرک و شتاب مناسب به‌منظور ارتقای برخورداری از میزان سطح بزرگراه و راه اصلی و رسیدن به میانگین کشوری اشاره کرد.
الیاسی ادامه داد: تعیین تکلیف و ادامه عملیات اجرایی قطعات بزرگراه کرمانشاه- میاندوآب، عملیات اجرایی چهارخطه گردنه صلوات‌آباد سنندج و پیشرفت بیشتر از 90 درصد پروژه در طول سال گذشته، ایجاد تحرک در تکمیل باند دوم بیجار- دیواندره واجرای چهارخطه سقز به بانه پروژه‌های بزرگراهی استان بود که امسال نیز تلاش می‌شود با جذب اعتبارات لازم نسبت به ادامه عملیات اجرایی این پروژه‌ها با جدیت کار شود.
وی همچنین با اشاره به وضعیت راه‌های اصلی، تعامل مناسب و تلاش شبانه‌روزی برای تامین منابع مالی و از رکود خارج کردن پروژه‌های راهسازی استان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: برای امسال هدف‌گذاری در این زمینه نیز سرعت بخشی و تلاش حداکثری در بهره‌برداری و پیشرفت مناسب فیزیکی پروژه‌های مورد نظر و در حال اجرای استان است.
  بازرسی و نظارت کامل بر اجرای ساخت و سازها
وی همچنین نظارت کامل بر ساخت و سازهای سطح استان و دقت در این کار را به عنوان اولویت ویژه در سال جاری اعلام کرد و افزود: سال گدشته 352 مورد بازرسی از ساخت وسازها و نظارت برای اجرای کامل مقررات ملی ساختمان انجام شد و در سال جدید نیز این مهم بیش از پیش مورد توجه خواهد بود.
به گفته مدیرکل راه و شهرسازی کردستان، سال گذشته دو هزار و 241 فقره پروانه نظام مهندسی صادر، تمدید و یا ارتقا یافته و 489 فقره پروانه حقوقی نیز صادر و سه مورد آزمون نظام مهندسی همزمان با سراسر کشور برگزار شده است.
  رفع تصرف اراضی ملی
الیاسی در ادامه حفاظت از اراضی و رفع تصرف اراضی ملی را از دیگر اقدامات و اولویت‌های این اداره کل دانست و گفت: در این راستا اقدامات خوبی انجام‌شده که از جمله می‌توان به انجام 106 مورد رفع تصرف شامل 52 مورد رفع تصرف فوری و 54 مورد رفع تصرف احکامی اشاره کرد.
وی افزود: این میزان رفع تصرف در مجموع به مساحت 759 هزار و 624 متر مربع و به ارزش ریالی 318 میلیارد و 440 میلیون تومان بود و امسال نیز با جدیت و پشتکار لازم و هماهنگی دستگاه محترم قضائی و نیروی انتظامی قلع و قمع متصرفان و رفع تصرفات ادامه خواهد یافت.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان اظهار کرد: سال گذشته 27 فقره سند تک‌برگ برای دو میلیون و 639 هزار و 125 مترمربع (در حدود 264هکتار) از اراضی ملی که قبلا فاقد سند بودند، دریافت شد و همچنین 524 فقره از اسناد دفترچه‌ای به مساحت 11 میلیون و 975 هزار و 215 مترمربع (حدودهزار و 200هکتار) به اسناد تگ‌برگ تبدیل شد.
الیاسی یادآور شد: سنددار کردن اراضی ملی در سطح استان به‌منظور تثبیت مالکیت دولت و جلوگیری از تعرض افراد سودجو ازجمله اولویت‌های هدف‌گذاری شده است.
وی در ادامه پیگیری مسائل حوزه شهرسازی ازجمله تصویب طرح‌های تفصیلی و ناحیه‌ای، جلسات کارگروه‌های تخصصی امور زیربنایی، کمیسیون ماده پنج و تصمیم‌گیری‌های لازم به‌منظور بهبود فضای شهری را از دیگر اولویت‌های سال جاری این اداره کل اعلام کرد.

شناسه خبر 67775