شناسه خبر:67869
1402/1/27 07:30:52

سپهرغرب، گروه خبر: پرویز اذکایی نویسنده، پژوهشگر، مورخ و فیلسوف نامدار همدانی امروز در همدان تشییع و در قطعه هنرمندان باغ بهشت همدان به خاک سپرده می‌شود.

دکتر اذکایی مشهور به «سپیتمان» به سال 1318 خورشیدی در همدان زاده شد. وی تحصیلات خود را در مدرسه آلیانس و دبیرستان پهلوی همدان گذراند و در سال 1348 در رشته تاریخ از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و در یکی از دبیرستان‌های تهران به تدریس تاریخ و ادبیات پرداخت.

اذکایی در سال 1354 برای یک فرصت مطالعاتی به دانشگاه منچستر انگلستان رفت و پس از بازگشت در دانشگاه بوعلی‌سینا همدان مشغول به کار شد؛ از وی بیش از 400 عنوان اثر چاپ شده که عبارت از 40 کتاب و 70 رساله علمی و گفتارهایی در دائره‌المعارف‌ها و نشریات معتبر است.

شهرت دکتر پرویز اذکایی بیشتر به سبب نوشته‌هایی است که درباره همدان دارد، «همدان‌نامه» یا 20 گفتار درباره مادستان، «ماتیکان عین‌القضات همدانی»، «باباطاهرنامه»، «تاریخ معاصر همدان» و «فرهنگ مردم همدان» تنها گوشه‌ای از کارهای ارزشمندی بوده که این مورخ همدانی به رشته تحریر درآورده است.

دکتر اذکایی در دی‌ماه 1395 کتابخانه شخصی خود را به کتابخانه مرکزی همدان اهدا کرد که شامل هفت هزار و 500 جلد کتاب نفیس و بیش از 6 هزار جلد مجله علمی و فرهنگی است و هم‌اکنون در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد. پس از اهدای این گنجینه بزرگ علمی، استاد اذکایی خانه مسکونی‌اش در محله شکریه را نیز وقف کرد تا به‌عنوان یک کتابخانه عمومی مورد استفاده همگان قرار گیرد.

مراسم تشییع و تدفین این استاد ارجمند از ساعت 10 صبح در باغ بهشت همدان برگزار می‌شود و وی در قطعه هنرمندان به خاک سپرده خواهد شد؛ مراسم ترحیم نیز امشب از ساعت 8:30 شب در هتل امیران برگزار می‌شود.

شناسه خبر 67869