شناسه خبر:67970
1402/1/29 09:08:34
معاون عمرانی استاندار ایلام تشریح کرد:

آخرین وضعیت 5 پروژه عمرانی اولویت‌دار استان ایلام

سپهرغرب، گروه خبر: معاون عمرانی استاندار ایلام گفت: سامانه گرمسیری، محورهای اصلی اربعین، تونل کبیرکوه، پترو پالایش دهلران و تکمیل بازارچه‌های مرزی استان 5 پروژه اولویت‌دار استان ایلام است.

سعید هژبری با تشریح جزییات 5 طرح اولویت دار استان ایلام، اظهار کرد: سامانه گرمسیری، تکمیل محورهای اربعین استان، تونل کبیرکوه، پترو پالایش دهلران و تکمیل بازارچه‌های مرزی استان از جمله طرح و پروژه‌های اولویت‌دار استان است که 3 طرح عمرانی و 2 طرح اقتصادی است.
وی با بیان اینکه تکمیل این طرح‌ها توسعه اقتصادی استان را به دنبال خواهد داشت، افزود: پروژه سامانه گرمسیری بعنوان طرح اولویت‌دار استان مرتبط با سه استان مرتبط کردستان، کرمانشاه و ایلام است که عملیات اجرایی آن سال 91 آغاز و با پیشرفت 88 درصدی، استان کرمانشاه و کردستان نیز از استفاده می‌کنند و از طرح‌های کلان مورد توجه مقام معظم رهبری است.
معاون عمرانی استاندار ایلام با بیان اینکه پروژه سامانه گرمسیری در استان ایلام هیچ مانع اجرایی ندارد، گفت: با تکمیل و بهره‌برداری از طرح سامانه گرمسیری 18 هزار هکتار از اراضی دیم استان مشروب می‌شود و علاوه بر مهار آب‌های مرزی، حدود 3 هزار 500 اشتغال زایی ایجاد و موجب تثبیت جمعیت و ارتقا امنیت مناطق مرزی می‌شود.
هژبری تصریح کرد: ملاحظات زیست محیطی و انسانی سامانه گرمسیری و دیگر طرح‌های اولویت‌دار استان برطرف شده و در صورت اختصاص اعتبار لازم در اسرع وقت تکمیل می‌شوند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام همچنین به پروژه راهسازی و محورهای اصلی اربعین بعنوان دیگر طرح پیشنهاد ایران یار اشاره کرد و گفت: تکمیل پروژه راهسازی مهم استان از جمله محور‌های اصلی اربعین نقش مهمی در کاهش مصرف سوخت، کاهش زمان سفر، کاهش تصادفات و آسیب‌های جاده‌ای، افزایش ایمنی در تردد و تسهیل در تردد زوار در اربعین را دارد.
هژبری ادامه داد: حدود 3300 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های محورهای اصلی اربعین نیاز است که امیدواریم که این پروژه مورد توجه قرار گیرند و در اسرع اعتبارات لازم در این راستا اختصاص یابد.
وی بر ضرورت اختصاص اعتبار برای تونل کبیر کوه نیز تاکید و خاطرنشان کرد: تونل کبیرکوه بین دو شهرستان دره‌شهر و آبدانان با طول کل مسیر 37 کیلومتر و طول کل تونل 6550 با 78 درصد فیزیکی عملیات آن همچنان در حال اجراست و 950 میلیارد تومان برای تکمیل آن نیاز است که در صورت تخصیص اعتبار لازم تا دهه فجر سالجاری به بهره برداری خواهد رسید.
براساس این گزارش، در این نشست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام علاوه بر پیشنهاد اختصاص اعتبار برای سه پروژه عمرانی اولویت‌دار و مهم استان، خواستار اختصاص اعتبار برای پترو پالایش دهلران و تکمیل زیرساخت‌های بازارچه‌های مرزی استان شد.

شناسه خبر 67970