شناسه خبر:67988
1402/1/29 09:30:15

سپهرغرب، گروه خبر: معاون امور عمرانی استاندار کردستان گفت: اجرای پروژه‌های عمرانی تکلیف دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها است، لذا این مهم باید با جدیت دنبال شود تا مردم لذت خدمات نظام را بیشتر احساس کنند.

کیومرث حبیبی روز دوشنبه در همایش شهرداران استان کردستان که با محور معرفی کلان‌پروژه‌های شهرداری‌ها و تعیین تکلیف پروژه‌های بازآفرینی در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: فرصت خدمت محدود است و باید از این فرصت و ظرفیتی که در اختیار داریم در راستای خدمت به مردم بهره بگیریم که در این راستا اجرای پروژه‌های عمرانی مورد نیاز هر شهری از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی توجه به اجرای پروژه‌های کلان در کنار پروژه‌های کوچک‌مقیاس را ضروری اعلام کرد و افزود: پروژه‌های کلان به عنوان یادگاری و عملکرد ارزشمند شهرداران باقی می‌ماند.
معاون امور عمرانی استاندار کردستان ادامه داد: ارزش‌ افزوده‌ای که در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گیرد رقم ناچیزی است که دولت بخشی از هزینه‌های شهرداری‌ها را متقبل شده است که امید می‌رود با تلاش ما و کنشگری شهرداران بتوانیم این رقم را افزایش دهیم تا بتوانیم خدمات بیشتری به شهروندان ارائه کنیم.
وی با بیان اینکه میزان جذب اعتبارات از محل ارزش‌افزوده برای استان 218 درصد رشد داشته است، گفت: تلاش می‌کنیم در قالب چهار درصد ارزش‌ افزوده در بندهایی که در اختیار داریم بیشترین حمایت و همکاری از شهرداری‌های استان داشته باشیم.
حبیبی، رقم اعتبارات تملک‌دارایی‌های استان در سال 1401 را بیش از چهارهزار و 100 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: می‌توانیم از طریق اعتبارات عمرانی یک لابی جزئی با سازمان برنامه و بودجه داشته باشیم اما نمی‌توان تمام مشکلات را از طریق اعتبارات استانی حل کنیم.
وی اضافه کرد: یک ردیف بودجه‌ای برای کمک به شهرداری‌ها در اختیار استانداری نیست اما در حد توان در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف کمک کرده‌ایم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان ادامه داد: در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از سال 1396 تا 1400 حدود 18 دستگاه ماشین‌آلات سنگین به بدنه شهرداری‌های استان اضافه شده است، ضمن اینکه تا این مقطع 12 دستگاه ماشین سنگین برای شهرداری‌های استان و یک نردبان برای آتش‌نشانی شهر سنندج نیز جذب شده است.
تعریف 350 پروژه در بخش‌های مختلف شهری سنندج
شهردار سنندج با اشاره به تعریف بیش از 335 فعالیت و 380 پروژه در برنامه راهبردی امسال شهراری سنندج، اظهار کرد: رشد 2 برابری نسبت به سال گذشته 2 هزار و 353 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
سید انور رشیدی افزود: در بودجه 1402 با ریل‌گذاری و نگاه تخصصی و دید توسعه محوری همه نقاط شهر، تلاش شده است، زمینه برای تحقق عدالت اجتماعی در خدمات‌رسانی به همه شهروندان در مناطق و نواحی مختلف به ویژه حاشیه شهر فراهم شود.
به گفته وی نیاز شهر در بخش‌های مختلف در درآمد و هزینه‌های بودجه‌ای سال 1402 کاملا دیده شده است.
خیزبلند شهرداری در حوزه بازآفرینی
رشیدی به برخی پروژه‌های عمرانی و بازآفرینی در دست اقدام شهرداری سنندج هم اشاره کرد و گفت: توجه به بافت تاریخی، فرسوده و هسته مرکزی شهر سنندج، انجام پروژه فاز 3 بلوار 36 متری اسلام آباد به طول 1400 متر، تهیه مصالح پخت آسفالت و خرید ماشین‌آلات راهسازی از محل اخذ وام و احداث سرای محل از برنامه‌های در دست اقدام در سال‌جاری خواهد بود.
وی به آغاز سه کلان‌پروژه مهم در حوزه عمران شهری در سنندج اشاره کرد و افزود: پروژه تقاطع غیرهمسطح ورودی نایسر با هدف روان‌سازی ترافیک، ارتقای ایمنی حرکت، سواره و پیاده، زیباسازی سیمای ورودی با ارائه تعریف مشخص، ارتقای سطح سرویس به استفاده کنندگان از مسیر اعم از عبوری و توقف و تعریف ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی محدوده طرح که این پروژه با برآورد اعتباری 250 میلیارد تومان در برنامه شهرداری سنندج قرار دارد.
رشیدی با اشاره به اینکه پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان محمدی با برآورد اعتباری بالغ بر 150 میلیارد تومان در مرحله برگزاری مناقصه است، اظهار کرد: پروژه تقاطع غیرهمسطح بلوار آزادگان ـ کردستان با برآورد اعتباری بالغ بر 160 میلیارد تومان از کلان پروژه‌های عمران شهری شهرداری سنندج است که امسال فاز اجرایی آن شروع خواهد شد.
به گفته وی، تکمیل پروژه تعریض پل قشلاق، پروژه اتصال میدان امام رضا به بلوار ارتش، پروژه تقاطع غیرهم سطح تکیه و چمن، پروژه 36 متری معتمدوزیری، اتصال میدان 12 فروردین به بیمارستان توحید، بلوارتوس نوذر، بلوار حسن آباد، تقاطع غیرهم سطح غفور، پارک نیشتمان، فاز اول پارک توس نوذر از دیگر برنامه‌های شهرداری سنندج در بازه زمانی 2سال آینده است.

شناسه خبر 67988