شناسه خبر:67989
1402/1/29 09:31:27
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اعلام کرد؛

قاچاق روزانه 60 تن مرغ از سنندج مصرف کننده‌ها عامل اصلی قاچاق

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: روزانه 60 تن مرغ از سنندج به سایر استان‌ها و حتی خارج کشور قاچاق می‌شود و همین امر موجب کمبود این محصول شده است.

پیمان اسکندری اظهار کرد: استان کردستان به غیر از تخم‌مرغ، در سایر کالاهای اساسی تولید کننده است اما اکثر کالاها و نهاده‌های دامی وابستگی شدیدی به واردات و نوسانات ارزی دارد.
وی افزود: بیش از 90 درصد دانه‌های روغنی، 95 درصد کنجاله سویا، 60 ذرت و 50 جو، شکر و برنج وارداتی و متأثر از نوسانات ارزی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان خاطر نشان کرد: مهم‌ترین چالش استان این است که در تنظیم بار نقشی ندارد و به صورت متمرکز و کشور تصمیم‌گیری می‌شود.
اسکندری درباره نابسامانی بازار مرغ در استان طی چند روز اخیر اظهار کرد: در چند روز اخیر در استان دو میلیون و 500 هزار قطعه جوجه‌ریزی داشتیم.
وی اعلام کرد: در اسفندماه 5 هزار تن گوشت مرغ تولید کرده‌ایم و این در حالی است که نیاز استان 3 هزار و 500 تن است یعنی در این شرایط نیز هزار و 500 تن مرغ مازاد داریم اما اختلاف قیمت استان با سایر استان‌های همجوار باعث کمبود و قاچاق مرغ شده است.
اسکندری خاطرنشان کرد: هم اکنون برای هر مرغداری و کشتارگاه یک ناظر گذاشته ایم و صبح‌ها از در کشتارگاه تا مغازه خرده‌فروشی محموله پلمب می‌شود اما به محض توزیع در واحدهای توزیعی، علی‌رغم اینکه نیاز سنندج 40 تن مرغ است، تا ساعت 11:30 پیش ازظهر 60 تن مرغ با ماشین‌های سواری هر کدام 15 تا 30 عدد مرغ از این شهرستان به سمت کرمانشاه، همدان و سایر استان‌ها خارج می‌شود.
وی افزود: پس از اجرای طرح یارانه سازی مردمی قاچاق مرغ قطع شد اما با افزایش نرخ دلار، چند روزی است که به عنوان کالای مسافر به سمت استان‌های دیگر و عراق قاچاق می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان تصریح کرد: هم‌اکنون خروج مرغ زنده و لاشه ممنوع شده اما از طریق مصرف‌کننده‌ها در استان جمع‌آوری و خارج می‌شود.

شناسه خبر 67989