شناسه خبر:67996
1402/1/29 09:41:43

سپهرغرب، گروه خبر: کاهش قند و چربی خون، پیشگیری از سوء تغذیه، پیشگیری از افزایش وزن، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، پیشگیری از سرطان دستگاه گوارش، جلوگیری از جذب اسیدهای صفراوی و پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دو، از مزایای نان کامل است.

اسفندماه سال گذشته بود که به گفته مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی به‌دلیل لزوم تأمین نان سبوس‌دار در سفره مردم، نهضت احیای نان کامل در استان کلید خورد.
با مصوبه شورای سیاست‌گذاری نهضت احیا و ترویج نان کامل در استان، نقشه راه برای احیا و ترویج نان کامل مشخص شد.
نان قوت غالب اکثر مردم است؛ حدود نیمی از پروتئین و انرژی موردنیاز بدن توسط نان تأمین می‌شود به همین دلیل سلامت آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.
سبوس نان باعث جلوگیری از یبوست می‌شود؛ همچنین سبوس از مواد غذایی مورد نیاز باکتری‌های روده است که علیه بیماری‌های میکروبی روده عمل می‌کند و سیستم ایمنی بدن را نیز فعال می‌کند.
کاهش قند و چربی خون، پیشگیری از سوء تغذیه، پیشگیری از افزایش وزن و چاقی، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، پیشگیری از سرطان دستگاه گوارش به ویژه روده بزرگ به دلیل فیبر بالا، جلوگیری از جذب اسیدهای صفراوی و پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دو، از دیگر مزایای استفاده از مصرف نان کامل است.
ماهانه حدود 12 هزار تن آرد در یک‌هزار و 572 واحد نانوایی موجود در استان مرکزی مصرف می‌شود؛ از ابتدای سال واردات یک‌هزار و 400 تن گندم نیز در راستای اختلاط با گندم تولیدی استان، صورت گرفته است.
تا پایان سال گذشته تعداد نانوایی‌های تولیدکننده نان کامل در استان مرکزی 56 واحد بود که با اضافه شدن 14 واحد دیگر از ابتدای سال جاری تاکنون به 70 واحد افزایش یافت.

شناسه خبر 67996