شناسه خبر:68101
1402/1/31 09:35:29

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان گفت: تعداد 6 مورد از ساخت‌وسازهای غیر مجاز به مساحتی افزون‌بر یک‌هزار و 985 متر شامل بنا، دیوارکشی و محوطه‌سازی در شهرستان همدان تخریب شد.

فرهنگ زمانی روز چهارشنبه افزود: ساخت‌وسازهای تخریب‌شده در روستاهای سنگستان، تفریجان و جاده تصفیه‌خانه شهرستان همدان قرار داشتند که مساحت کل زمین‌های زراعی 5.5 هکتار و به ارزش نسبی 550 میلیارد تومان بوده و با دستور مقام قضائی و همکاری عوامل انتظامی و شهرداری به حالت اولیه بازگردانده شدند.

همچنین سال گذشته 110 مورد قلع‌وقمع ساخت‌وساز غیر مجاز اجرا و 400 هکتار زمین حاصلخیز کشاورزی آزادسازی شد که نسبت به مدت مشابه در سال 1400 رشد چشمگیری داشت.

وی با اشاره به اینکه ساخت‌وسازهای تخریب‌شده جزء باغ‌های زینتی بود که درآمد تولیدی برای جامعه نداشت، از شهروندان خواست پیش از خرید هرگونه باغ به‌ویژه جدیدالحداث مجوز تغییر کاربری از فروشنده را درخواست کنند.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان گفت: برخی از مردم فریب وعده‌های دلالان را می‌خورند و با صرف هزینه‌های بالا، اقدام به خرید باغ‌های تزئینی که به‌صورت غیر مجاز نیز در آن‌ها ساخت‌وساز شده است، می‌کنند و همین مسئله باعث از دست رفتن پول آنان و همچنین تخریب اراضی کشاورزی مرغوب و محیط‌زیست می‌شود.

وی ادامه داد: از بنگاه‌های فروش املاک نیز خواسته شده است از انجام هرگونه معامله که در آن ساخت‌وساز غیر مجاز صورت گرفته و موجب تخریب اراضی کشاورزی منطقه شده است، خودداری کنند.

در همین مدت بیش از دو هزار اخطاریه تغییر کاربری غیر مجاز در اراضی استان همدان طی سال گذشته صادر و 588 مورد تبصره دو ماده 10 اجرا شد.

بیشترین تغییر کاربری‌های شناسایی‌شده به‌ترتیب در همدان با 691 مورد، ملایر 440 و بهار با 394 مورد است و فامنین با 48 مورد کمترین تغییر کاربری شناسایی‌شده را به خود اختصاص داده است.

افراد پیش از هرگونه ساخت‌وساز استعلام‌های لازم را درخصوص چگونگی ارائه مجوز و قابلیت انجام کار بگیرند؛ چراکه درصورت شناسایی تغییر کاربری‌های غیر مجاز، اقدام‌های قانونی به عمل خواهد آمد.

بیش از نیمی (66 مورد) از قلع‌وقمع تغییر کاربری‌های غیر مجاز در همدان صورت گرفته است و پس از آن اسدآباد با 22 مورد بیشترین آمار قلع‌وقمع را داشته است و رزن و درگزین شهرستان‌های بدون قلع‌وقمع در سال گذشته بوده‌اند.

براساس ماده 10 تبصره دو هرگونه تغییر کاربری در قالب ایجاد بنا، برداشتن یا افزایش شن و ماسه و سایر اقداماتی که بنا به تشخیص وزارت جهاد کشاورزی تغییر کاربری محسوب می‌شود چنانچه به‌طور غیر مجاز و بدون گرفتن مجوز از کمیسیون موضوع تبصره (1)‌ ماده (1)‌ این قانون صورت پذیرد، جرم بوده و مأموران جهاد کشاورزی محل مکلف هستند نسبت به توقف عملیات اقدام کرده و مراتب را به اداره متبوع جهت انعکاس به مراجع قضائی اعلام کنند.

شناسه خبر 68101