شناسه خبر:68164
1402/2/4 08:53:23

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: بناهای تاریخی کردستان جزو زیباترین و پربازدیدترین اماکن ایران هستند و در حال حاضر چهار هزار اثر میراثی در سطح استان شناسایی شده است.

منصور مهرزاد روز پنجشنبه در آیین پاسداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی که در عمارت خسروآباد سنندج برگزار شد، اظهار کرد: کردستان استانی است که می‌توان عمق تاریخ را در گوشه و کنار آن در ابنیه و محوطه‌های تاریخی مشاهده کرد.
وی افزود: بناهای تاریخی این استان جزو زیباترین و پربازدیدترین اماکن ایران هستند که هرساله گردشگران بسیاری از داخل و خارج از کشور به شوق تماشای آن‌ها به کردستان سفر می‌کنند.
سرپرست اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان با تأکید بر حفظ میراث نسل گذشته برای نسل آینده گفت: سال گذشته با وجود بودجه کم اعتبارات مرمتی، بخشی از بناهای تاریخی مرمت شد تا از شرایط آب و هوایی نامساعد در امان بمانند.
مهرزاد یادآور شد: معرفی گنجینه‌های ارزشمند کردستان هدف اصلی پس از مرمت بناهای تاریخی استان براساس ضوابط قوانین حفاظت و مرمت بناها و بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی کشور توسط کارشناسان است.
وی ابراز امیدواری کرد با انجام مرمت‌ها و احیای علمی بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی در سطح استان، شرایط مطلوب‌تری برای معرفی میراث ارزشمند ملموس و ناملموس کردستان فراهم شود.
در پایان این آیین، «گالری معماری و شهرسازی کردستان اردلان در گذر زمان» افتتاح و از مجموعه کاخ‌موزه خسروآباد بازدید شد.

شناسه خبر 68164