شناسه خبر:68202
1402/2/5 08:45:56

سپهرغرب، گروه خبر: شهردار همدان از حرکت صعودی پروژه‌های عمرانی شهرداری همدان در مسیر گردشگری خبر داد.

سیدمسعود حسینی صبح روز گذشته در مراسم کلنگ‌زنی پروژه‌های سازمان بازآفرینی و عمران شهرداری همدان که با حضور جمعی از مسئولان برگزار شد، با بیان اینکه اجرای چنین پروژه‌هایی بر سیاست‌های کلی استان در راستای گردشگری صحه می‌گذارد، اظهار کرد: از سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری تشکر می‌کنم که یکی از پروژه‌های عمده شهرداری ازجمله بازار سینا را تقدیم مردم همدان و این مجموعه را به ظرفیت‌های شهر اضافه کرده است.
وی با اشاره به اینکه امروز حرکت سازمان عمران شهرداری صعودی است، افزود: امسال پروژه‌های خوبی در این عرصه تعریف شده که یکی از آن‌ها آغاز عملیات اجرایی محور گردشگری و فرهنگی همدان است.
این مقام مسئول توضیح داد: امروز عملیات اجرایی بازسازی مجدد خانه پوستی‌زاده، طرح گردشگری- اقتصادی محوطه کبابیان و بازار پرندگان نیز آغاز می‌شود.
وی با بیان اینکه 170 خانه واجد ارزش در همدان داریم، عنوان کرد: با توجه به جایگاه این بناها و لزوم حفظ آن‌ها، شهرداری پیشقدم شده و با تخلیه خانه پوستی‌زاده و انجام برخی اقدامات دیگر، این مجموعه به بخش گردشگری شهر همدان اضافه خواهد شد.
حسینی با این توضیح که خریداری، مرمت و احیای دو خانه واجد ارزش دیگر در بودجه امسال شهرداری دیده شده است، اظهار کرد: بیش از 250 میلیارد تومان اعتبار از سوی شهرداری برای گردشگری درنظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه جداره‌سازی پیاده‌راه‌های بوعلی، بخشی از خیابان شهدا و اکباتان، اجرای پیاده‌راه باباطاهر و جداره‌سازی دور میدان امام، از دیگر اقدامات درحال انجام شهرداری در حوزه گردشگری است، گفت: برای بازآفرینی و مقاوم‌سازی مجموعه بازار همدان نیز در سفر رئیس‌جمهور بودجه خوبی دیده شده است که میراث فرهنگی کار اجرایی آن را به‌زودی شروع می‌کند.
شهردار همدان با بیان اینکه در پروژه ثبت جهانی هگمتانه شهرداری حتماً همکاری خواهد داشت و برای این کار بودجه هم درنظر گرفته است، مطرح کرد: سازمان عمران شهرداری در محوطه کبابیان نیز طرحی گردشگری و تجاری اجرا خواهد کرد که شامل پارکینگ و واحدهای تجاری در مساحتی به اندازه 11 هزار متر مربع است.
وی با اعلام اینکه یک‌هزار و 800 میلیارد تومان برای این چهار پروژه سرمایه‌گذاری شده است، عنوان کرد: در پروژه بازار پرندگان نیز زمین این طرح تأمین و قرارداد آن بسته شده است که درنهایت در قالب طرح بازار پرندگان زینتی و ماکیان اجرا می‌شود.
حسینی ادامه داد: سازمان عمران جزء سازمان‌های پُرتوان شهرداری شده است و امیدواریم به جایی برسد که احداث پُل‌ها، زیرگذر و روگذرها نیز توسط سازمان عمران شهرداری انجام شود.
رئیس کمیسیون مالی و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان نیز با این توضیح که کاری که امروز در حوزه گردشگری و سرمایه‌گذاری شروع شده ارزشمند است، گفت: همدان پایتخت تاریخ و تمدن کشوری است که ادعای تمدن در دنیا را دارد.
حمید بادامی‌نجات با بیان اینکه هرچه جلوتر می‌رویم وظایف شهرداری متنوع می‌شود، اظهار کرد: توجه به مسئله گردشگری و سرمایه‌گذاری موضوع مهمی است که نباید از آن غفلت کرد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه 170 خانه تاریخی و واجد ارزش مثل خانه پوستی‌زاده داریم، عنوان کرد: باید تلاش کنیم مردم بدانند که می‌توان برای این بناها ارزش‌افزوده ایجاد کرد.
وی ادامه داد: امسال قرار است هگمتانه ثبت جهانی شود، پس همه وظیفه داریم در کنار میراث فرهنگی باشیم تا این اثر به بهترین شکل و بدون مشکل ثبت شود که البته برنامه امروز و ایجاد محور گردشگری نیز در همین راستا است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه جداره‌سازی و احیای دو خانه واجد ارزش و تملک آن‌ها برای تشویق مردم از دیگر اقدامات لازم در حوزه گردشگری است، گفت: امسال هیچ عوارضی برای مرمت، احیا و باززنده‌سازی خانه‌های تاریخی همدان دریافت نخواهد شد.
وی همچنین اجرای طرح‌هایی مانند بازار پرندگان، بازسازی و ثبت فرودگاه قدیمی همدان و ایجاد گلخانه را ازجمله اقداماتی دانست که سرمایه‌گذاری برای آینده بوده و گامی در راستای تأمین منابع پایدار برای شهرداری خواهد بود.

شناسه خبر 68202