شناسه خبر:68267
1402/2/6 08:37:15
دبیر اجرایی دومین کنگره هشت هزار شهید استان همدان در آیین رونمایی از ماهنامه جاودانه‌ها:

مرکز ثقل برنامه‌ها را خدمت به مردم و معرفی شهدا قرار داده‌ایم

سپهرغرب، گروه خبر: دبیر اجرایی دومین کنگره هشت هزار شهید استان همدان با اشاره به برنامه‌های کنگره دوم، ابراز کرد: مرکز ثقل برنامه‌ها را خدمت به مردم و معرفی شهدا قرار داده‌ایم که در این راستا برنامه‌های مختلفی برگزار شده و همچنان هم ادامه دارد.

سردار مهدی فرجی در آیین رونمایی از شماره نخست دوره دوم ماهنامه جاودانه‌ها با موضوع اخبار دومین کنگره هشت هزار شهید استان همدان و معرفی شهدا که با حضور دبیر اجرایی کنگره، هیئت تحریریه و پیشکسوتان دفاع مقدس روز گذشته در محل دبیرخانه کنگره برگزار شد، اظهار کرد: همدان جزء استان‌های سرآمد در برگزاری کنگره شهدا است.
سردار مهدی فرجی در ادامه با اشاره به نخستین کنگره هشت هزار شهید استان همدان در سال‌های گذشته، خاطرنشان کرد: در آن دوره ما یک هفته اجلاسیه برگزار کردیم و برنامه‌های جانبی بیش از یک ماه به طول انجامید.
این مقام مسئول با اشاره به تولیدات گوناگون کنگره قبل، بیان کرد: متأسفانه به‌دلیل کمبود فضای نگهداری، بسیاری از آن آثار از دست ما رفت.
دبیر اجرایی دومین کنگره هشت هزار شهید استان همدان در ادامه افزود: برای جلب مشارکت بیشتر اقشار مکان جدید دبیرخانه را تمهید کردیم و برای هریک از گروه‌های مؤثر در دفاع مقدس دفتری درنظر گرفته شده و به دنبال تأسیس دبیرخانه دائمی کنگره هشت هزار شهید استان همدان هستیم.
سردار فرجی با اشاره به برنامه‌های کنگره دوم، ابراز کرد: مرکز ثقل برنامه‌ها را خدمت به مردم و معرفی شهدا قرار داده‌ایم که در این راستا برنامه‌های مختلفی برگزار شده و همچنان هم ادامه دارد.
وی در ادامه به نشریه جاودانه‌ها که از آثار تولیدشده در کنگره نخست بوده‌ است نیز اشاره کرد و افزود: یکی از وظایف خود را احیای مجدد این نشریه وزین و مؤثر می‌دانستیم؛ بنابراین با تحریریه روزنامه سپهرغرب برای پیگیری انتشار این نشریه بابرکت رایزنی شد و امروز نخستین شماره از آن در دسترس است.
دبیر اجرایی دومین کنگره هشت هزار شهید استان همدان با اشاره به اینکه به‌صورت تبرکی جاودانه‌ها در عید فطر بین مردم توزیع و با استقبال خوبی مواجه شد، اذعان کرد: امید است این نشریه با توجه به اینکه روایت حال و سبک زندگی شهدا است، همچون شهدا که همیشه زنده هستند، جاودان بماند.
معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز در ادامه جلسه اظهار کرد: دو نکته در بحث جاودانه‌ها از نخستین شماره حائز اهمیت است و آن عشق و نگاه زلالی است که ارکان مختلف اعم از تحریریه و پشتیبان به این کار داشتند و به‌خاطر همین نیت و نگاه، در جامعه تأثیر‌گذار بود.
سردار حمید حسام ادامه داد: جنبش قلم خیلی از نویسندگان از ماهنامه جاودانه‌ها بود، کسانی که نویسنده تراز ملی شدند، کار خود را از همین نشریه شروع کردند.
این رزمنده و نویسنده دفاع مقدس در ادامه خاطرنشان کرد: اگر جاودانه‌ها استمرار یابد، بسیار تأثیرگذار خواهد بود.
مدیرمسئول جاودانه‌ها نیز در ادامه جلسه با تشریح روند انتشار نخستین شماره‌های این نشریه، گفت: از همان روزهای نخست افراد دلسوزی گِرد هم آمدند تا به رسالت خود در زمینه رساندن پیام شهدا در قالب رسانه، جامه عمل بپوشانند.
محسن صیفی‌کار با اشاره به اینکه ایده نخست چاپ جاودانه‌ها به سردار حسام تعلق دارد، بیان کرد: طی دوره نخست چاپ این نشریه با تمام ضعف امکانات، تلاش شد کار باکیفیتی ارائه شود.
وی در ادامه افزود: در دوره دوم چاپ این ماهنامه که فعلاً قرار است 12 شماره چاپ شود نیز به دنبال ارائه تصویری جامع از ایثارگری‌ها و رشادت‌های فرزندان این خطه شهیدپرور هستیم.
سردبیر نشریه جاودانه‌ها نیز با تشریح برخی از ویژگی‌های جاودانه‌ها در دوره جدید، گفت: ما معتقدیم که کار برای شهدا رزق‌وروزی ما شده است؛ تیم رسانه‌ای سپهرغرب این توفیق را داشت که از بهمن‌ماه 1401 به‌عنوان خادم رسانه‌ای شهدا انتخاب شود.
زهره پوروهابی در ادامه با بیان اینکه ‌تلاش‌ شده جاودانه‌ها انعکاس روایت کامل و دست اول باشد، افزود: ما معتقدیم وقتی عزیزانی هستند که خودشان در معرکه بوده‌اند و می‌توانیم از کوثر وجود آن‌ها بهره‌ ببریم، دیگر روایت دوم زیاد جایگاهی نخواهد داشت.
وی جاودانه‌ها را سند تاریخی روایتگر رشادت‌های فرزندان همدان در دفاع مقدس دانست و گفت: به دنبال ارائه زوایای مختلف این رشادت‌ها از بحبوحه مبارزات انقلاب اسلامی بودیم، بنابراین در شماره نخست بخشی را به این امر اختصاص دادیم و به معرفی شهید مسعود اسلامیان پرداختیم.
سردبیر ماهنامه جاودانه‌ها در ادامه به دیگر ویژگی این نشریه پرداخت و یادآور شد: روایتگری زمان‌محور از دیگر ویژگی‌های این دوره است و ما هر ماه پرونده‌ای مخصوص عملیاتی که رزمندگان همدانی در آن‌ها حماسه‌ آفریده‌اند، باز می‌کنیم.
پوروهابی در ادامه با تشکر از کسانی‌ که در دوره نخست این نشریه به روایت حماسه‌ها پرداخته‌اند، خاطرنشان کرد: ما امیدواریم تمام کسانی‌ که سال‌ها در کنار شهدا زیسته‌اند، امروز ما را برای روایت کامل‌تر یاری کنند.

شناسه خبر 68267