شناسه خبر:68334
1402/2/7 09:04:07

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده شهرستان‌های دهلران، آبدانان، دره‌شهر و بدره در مجلس شورای اسلامی گفت: سه هزار و 300 میلیارد ریال طی دو سال گذشته و با روی کار آمدن دولت سیزدهم برای تکمیل سد میمه تخصیص یافته است.

بهزاد علیزاده روز چهارشنبه در بازدید از سد میمه در بخش مرکزی دهلران اظهار کرد: عملیات اجرایی پروژه سد مخزنی میمه سال 89 با هدف تأمین آب 6 هزار هکتار از اراضی کشاورزی بخش مرکزی دهلران شروع شد.
وی افزود: این پروژه در مقاطعی به‌دلیل مشکلات فنی و اعتباری به نوعی تعطیل بود، اما خوشبختانه با آغاز کار دولت سیزدهم در سال 1400 این پروژه با عنایت وزیر نیرو به‌عنوان یک پروژه اولویت‌دار مطرح شد و در دو سال گذشته حدود سه هزار و 300 میلیارد ریال اعتبار به این پروژه تزریق شد.
نماینده حوزه جنوب ایلام در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اعتبار خوبی در اعتبارات سال جاری برای ادامه اجرای آن لحاظ شده و هم‌اکنون از پیشرفت بالای 60 درصد برخوردار است.
علیزاده یادآور شد: سال گذشته پیگیر اعتبارات ماده 56 برای تزریق به سد میمه بودیم که بانک کشاورزی به‌عنوان بانک عامل از این موضوع استقبال کرد و هم‌اکنون مراحل نهایی شدن دریافت سه هزار میلیارد ریال اعتبار از محل ماده 56 در دست اقدام و موافقت نامه صادر و در حال صدور ضمانت‌نامه هستیم.
وی اضافه کرد: سد میمه بعد از تونل کبیرکوه دومین پروژه بزرگ استان ایلام است که از ظرفیت ماده 56 استفاده می‌کند و برای این پروژه بهره‌گیری از سایر منابع آب کشور و اعتبارت ملی هم پیگیری می‌شود.
فرماندار ویژه دهلران هم گفت: سد میمه نقش مؤثری در روند تولید، اشتغال و زمینه آبیاری 6 هزار هکتار از اراضی دیم منطقه را فراهم می‌کند.
لطیف صادقی به اهتمام جدی دولت به پروژه‌های نیمه‌تمام اشاره کرد و افزود: مدیریت ارشد استان هم با اشراف کامل به‌دنبال گره‌گشایی از پروژه‌های نیمه‌تمام در جهت بهره‌مندی مردم از مزایای آن‌ها هستند.
وی ادامه داد: سد میمه همچنین فرصت گردشگری و مباحث مربوط به توریست را در منطقه فراهم و موجب تحول در بخش مرکزی می‌شود.
معاون طرح توسعه شرکت آب منطقه‌ای ایلام نیز با اشاره به ارتفاع 71 متری این سد و حجم مخزن 73 میلیون متر مکعبی آن گفت: عملیات اجرایی هسته سد میمه شروع شده و سیستم انحراف آب آن نیز تکمیل شده است.
علی‌اصغر علیپور به جبهه‌های مجزا برای کار در این پروژه که پیش نیاز هم نیستند، اشاره و تأکید کرد: با تزریق اعتبارات متناسب با نیاز واقعی می‌توان این سد را در دولت سیزدهم آبگیری کرد.
وی اظهار کرد: تاکنون 6 هزار میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده و برای تکمیل آن به 13 هزار میلیارد ریال دیگر نیاز است.

شناسه خبر 68334