شناسه خبر:68373
1402/2/9 09:06:26

همایش مطالبه‌گری مجمع فرهنگیان استان همدان از مسئولان درخصوص طرح رتبه‌بندی معلمان و بررسی آن از تصویب تا اجرا و ارزیابی نقش دولت و مجلس با بیان دغدغه‌ها برگزار شد.

ظهر روز گذشته همایش مطالبه‌گری رتبه‌بندی معلمان توسط مجمع فرهنگیان و بسیج فرهنگیان استان همدان در سالن جلسات اداره کل تبلیغات اسلامی همدان برگزار شد.

این مراسم با حضور حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، محمود نقوی مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان و جمعی از فرهنگیان برگزار شد؛ البته یکی از مدعوین حمیدرضا حاجی‌بابایی، دیگر نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی بود که در این جلسه حضور نداشت.

رئیس مجمع فرهنگیان همدان در ابتدای این جلسه ضمن خیر مقدم به جمع حاضر، اظهار کرد: سال گذشته مجمع فرهنگیان همدان تشکیل شد و تاکنون فعالیت‌های خوبی در حوزه مطالبه‌گری و احصای مسائل فرهنگیان داشته که امیدواریم همچنان ادامه داشته باشد.

در ادامه مراسم سه نفر از فرهنگیان مطالبات و مشکلات خود را درخصوص رتبه‌بندی عنوان کردند و مسئولان نیز پاسخ‌هایی دادند.

یکی از فرهنگیان با بیان اینکه امروز شاهد اجرای رتبه‌بندی معلمان هستیم، اظهار کرد: طی دو سال اخیر مطابق برنامه ششم توسعه موضوع خاک‌خورده رتبه‌بندی معلمان پیگیری شد که در شأن و منزلت معلمان اجرایی شود و محقق شد، اما مشکلاتی دارد.

خانم عبدالملکی با بیان اینکه بعد از 13 سال و با هزینه 40 هزار میلیارد تومان درحالی این طرح اجرایی شد که مطلع شدیم 70 درصد معلمان به نتایج رتبه‌بندی اعتراض داشته‌اند، گفت: ایرادهای رتبه‌بندی در سامانه وجود دارد و روش سنجش دارای اشکالات زیادی است.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه گره زدن کسب امتیاز این بخش به تأیید مدیران مدارس نیز دارای ایرادهایی است و نظر شخصی آن‌ها در امتیازات مؤثر می‌شود، افزود: بانک اطلاعاتی معتبر پژوهش‌ها موجود نیست که باعث سوء استفاده‌هایی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه برخی از فرهنگیان متدین، جهادگر و انقلابی فاقد رتبه شدند و احساسات آن‌ها در مواردی خدشه‌دار شده است، گفت: از دغدغه‌های اصلی معلمان پژوهشگر این است که سنجه‌ها دقیق باشد و جلوی سودجویان گرفته شود؛ ضمن اینکه اطلاع‌رسانی درخصوص برخی پژوهش‌ها نظیر روایت پژوهشی، صورت نگرفته است.

این فعال فرهنگی بیان کرد: 300 امتیاز می‌تواند از سوی مدیر لحاظ یا کسر شود که گاهی مشکلاتی به دنبال دارد؛ از طرفی تقدیر معلم با نامه‌های دریافتی قابل سنجش نیست.

آقای محمدی، یکی دیگر از فرهنگیان همدان نیز با بیان اینکه سنجش با تقدیرنامه ابزار مناسبی نیست و برای معلمان ابهامات زیادی در بسیاری از بندهای رتبه‌بندی وجود دارد، اظهار کرد: در این رتبه‌بندی سابقه تجربی را مد نظر قرار دادند و سابقه دانشگاهی لحاظ نشده است.

دیگر فرهنگی نیز با بیان اینکه بارگذاری مستندات ایرادهایی دارد و به وزارت آموزش‌وپرورش مربوط است، اذعان کرد: در استان همدان نیز فیلم نحوه بارگذاری مستندات به مدارس ارسال نشد.

خانم علی‌بخشی با اشاره به اینکه برخی ارزیابان نگاه واحدی ندارند و سؤال این است که ارزیابان چطور انتخاب شده‌اند؟ عنوان کرد: میانگین رتبه‌بندی محاسبه نشده و کمترین لحاظ شده که این عادلانه نیست.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه مشکل اعتبار در اجرای رتبه‌بندی بوده و باید ابتدا تأمین اعتبار می‌شد، افزود: برای همه ادارات فوق‌العاده ویژه قرار دادند و گفتند فرهنگیان رتبه‌بندی دارند و رتبه‌بندی هم به این شکل پیش رفت و درنتیجه از دو موضوع محروم شدیم.

وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی درخصوص طرح رتبه‌بندی به‌خوبی صورت نگرفت و گاهی اطلاعات از کانال‌های خارجی دریافت می‌شد و کانال‌های داخلی در این زمینه خوب ظاهر نشدند، خاطرنشان کرد: متأسفانه مدرک‌گرایی در این طرح مد نظر قرار گرفته است.

علی‌بخشی افزود: در مورد بازنشستگان هم مشکلاتی داریم و حقوق‌ها عادلانه نیست، از طرفی سازمان بازنشستگی زیر بار رتبه‌بندی نرفته و این موضوع هم به دور از عدل است.

وی با بیان اینکه کمبودهای مذکور ابتدا به مجلس برمی‌گردد، گفت: برآورد هزینه رتبه‌بندی 52 هزار میلیارد تومان بوده، اما آنچه کمیسیون بودجه به آموزش‌وپرورش داده، 38 میلیارد تومان است و این موضوع باعث شد که معلمان شب عید حقوق دریافت نکنند؛ آقای حاجی‌بابایی گفته بود بودجه تأمین شده، اما چرا پرداخت نشد؟ کاش بود و توضیح می‌داد! طرح رتبه‌بندی معلمان مشکل زمان‌بندی هم داشت و مجلس باید پاسخگو باشد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس نیز قبل از آغاز سخنانش اعتراضی به تأخیر در برگزاری این مراسم داشت و در ادامه اظهار کرد: این جلسه به‌حق بوده و در جهت شفافیت است و مواردی که عنوان شد را باید پیگیری کرد‌.

‌حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی با بیان اینکه درخصوص یکی از موارد مطرح‌شده باید بگویم که به‌واقع آن برآورد بودجه طرح نبود و لایحه بود و دولت سابق برای اجرا پنج هزار میلیارد تومان قرار داده بود، گفت: رتبه‌بندی یکی از چالشی‌ترین لایحه‌ها بود و برآورد ما برای آن 52 هزار میلیارد تومان می‌شد که با تغییر دولت به 38 هزار میلیارد و نهایت به 41 میلیارد تومان رسید.

عضو کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در دانشگاه برای پایه رتبه‌بندی 9 ماه تبدیل وضعیت استاد طول می‌کشد و باید 70 صفحه پُر کند و بارگذاری مطلب داشته باشد، افزود: ما نمی‌خواستیم رتبه‌بندی به مشکلات دانشگاه گرفتار شود.

وی با بیان اینکه ما نمی‌خواستیم معلم را به‌عنوان یک کارمند ببینیم، گفت: اشکال در شیوه‌نامه و زمان اجرای کم بود، سازمان برنامه بودجه مقصر نبود.

‌حجت‌الاسلام فلاحی با اشاره به اینکه در عدم پرداخت به‌موقع حقوق معلمان که حادثه تلخی بود کمیسیون ما چهار دستگاه را مقصر شناخت که گفتیم اعلام کنند، افزود: آموزش‌وپرورش، سازمان برنامه بودجه، سازمان استخدامی و معاون اول مقصر شناخته شدند و با پیگیری‌ها همان شب اول حقوق پرداخت شد.

وی با اشاره به کوتاهی در جذب معلم طی دوره‌های قبل و کمبود معلم در استان، گفت: یکی از الزامات مجلس اصلاح شیونامه و آیین‌نامه رتبه‌بندی توسط آموزش‌وپرورش بود که البته اقداماتی آغاز شده است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نوع نگاه به آموزش‌وپرورش خوب نیست و ما هم این نوع رتبه‌بندی را نمی‌پذیریم، افزود: تربیت ارزیابان مربوط به سازمان استخدامی است و مقصر اصلی تنها آموزش‌وپرورش نبود؛ یکی از مقصران سازمان آموزش و استخدامی است.

وی با بیان اینکه یکی از اشکالات این است که رتبه‌بندی را به حقوق معلم گره زده‌اند که دیر هم حقوق پرداخت شد، تصریح کرد: نباید رتبه‌بندی را به حقوق گره می‌زدند، خروجی ما در شاخص‌ تربیت دانش‌آموزان است و نباید ملاک مقاله باشد.

‌حجت‌الاسلام فلاحی با اشاره به اینکه 13 هزار میلیارد تومان 6 ماهه دوم در بازنشستگی به‌درستی اعمال نشده است، ادامه داد: مشکل این است که سازمان برنامه بودجه سهم صندوق را کم کرده و کمیسیون هم به این مهم ایراد گرفته است.

وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات به فروش اموال مازاد گره خورده درحالی که در آموزش‌وپرورش اموال مازاد نداریم و مسئله این بوده که به‌خوبی از مراکز استفاده نشده است، افزود: همسان‌سازی موضوع دیگری است؛ از 31 شهریورماه 1400 به بعد معلمان شامل رتبه‌بندی می‌شوند و قبل از آن همسان‌سازی است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 30 درصد معلمان به رتبه‌بندی معترض هستند و اصلاح شیوه‌نامه باید از سوی آموزش‌وپرورش باشد و سرپرست وزارتخانه نیز کار را آغاز کرده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم حواشی انگیزه مقدس ما را خدشه‌دار نکند، با تمام گلایه‌هایی که از سوی معلمان وجود دارد و قبول داریم، اما هدف رتبه‌بندی توجه به شأن معلم و تربیت دانش‌آموزان است که امیدواریم به آن برسیم.

وی با اشاره به اینکه اشکال کلی در آمارها وجود دارد و در لایحه دولت قبلی اعتقادی به رتبه‌بندی وجود نداشت، اذعان کرد: 42 هزار میلیارد تومان اعتبار کار بزرگی است، در جهت حل مشکلات بودجه‌ای، نمی‌توان افزایش سقف را برای دولت درنظر گرفت؛ اما سال گذشته معافیت مالیاتی برای سلبریتی‌ها و مؤسسات کنکوری را حذف کنیم تا بودجه‌ آن‌ها را در بخش فرهنگیان هزینه کنیم.

‌حجت‌الاسلام فلاحی با اشاره به اینکه به دنبال آن هستیم که پاداش و همسان‌سازی را برای معلمان محقق کنیم، گفت: اینکه مشکلاتی وجود دارد و حقوق‌ها مکفی نیست، به کاهش قدرت خرید در جامعه برمی‌گردد و تنها آموزش‌وپرورش را هم شامل نمی‌شود؛ دیگر بخش‌ها هم این مشکلات را دارند.

وی با تأکید بر اینکه باید نظام عدالت را در پرداخت اجرایی کرد تا مشکلات حل شود که دولت نیز دنبال اجرای آن است، افزود: 20 درصد افزایش حقوق رتبه‌بندی که امسال پیشنهاد داده شده نه برای همه، بلکه باید پلکانی باشد و عدالت رعایت شود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان نیز با بیان اینکه موضوعات مطرح شد اما ای‌کاش یک نفر از معلمان از مزایای رتبه‌بندی می‌گفت تا زحمات دوساله مجلس و دولت بیان شده باشد، گفت: تقلیل بودجه هشت سال آموزش‌وپرورش در دولت قبل را شاهد بودیم، اما این دولت سعی کرد نواقص را رفع و رتبه‌بندی را اجرایی کند‌.

محمود نقوی با تأکید بر اینکه ایرادها را باید بپذیریم و اشکال داریم اما نباید تلاش‌ها نادیده گرفته شود، افزود: تفاوت دیدگاه در دولت قبل نسبت به رتبه‌بندی وجود داشت، ما جزء تشکل انقلابی هستیم و باید ضمن اینکه مشکلات را می‌گوییم، نقاط قوت و مزایا را هم مطرح کنیم.

وی با بیان اینکه در این دولت اعتبارات آموزش‌وپرورش چهار درصد افزایش یافت، گفت: امسال بیش از 90 هزار نفر استخدامی داریم، درحالی که نگاه دولت قبل خصوصی‌سازی بود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان افزود: 9 سال وعده رتبه‌بندی را به ما دادند، اما اجرا نشد و کاری کردند تا همه نسبت به آن‌ دیدگاه منفی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه با منفی‌بافی در فضای مجازی برخی مدارک را بارگذاری نکردند و دیر کار انجام شد، عنوان کرد: آموزشیاران معلم 65 درصد رتبه‌بندی را دریافت می‌کنند که درواقع 97 درصد معلمان این رتبه‌بندی را دریافت می‌کنند.

نقوی با بیان اینکه گفته می‌شود 70 درصد به رتبه‌بندی معلمان معترض‌اند درحالی که طبق آمار وزارت اعتراض‌ها 30 درصد بوده و 300 هزار نفر را شامل می‌شود، گفت: دو روز پیش در وزارتخانه جلسه داشتیم و اولویت نخست ما نیز طرح رتبه‌بندی بود.

وی اذعان کرد: در استان 175 هزار نفر نتوانستند رتبه بگیرند که یا اعتقادی به رتبه‌بندی ندارند و یا برخی از بازنشستگان بوده‌اند که خود برای آن‌ها رتبه وارد کردیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان با اشاره به اینکه اصل مشکل انتظارات ایجادشده طی 10 سال و زمان کم بارگذاری مدارک بوده، گفت: ایرادهایی به ما وارد است و باید آن‌‌ها را رفع کرد، اما کمیسیون آموزش و دولت پای کار ایستادند تا این طرح اجرایی شد.

وی با اشاره به اینکه کار بسیار بزرگی انجام شده و باید مدافع طرح باشیم و انتقادها را هم بیان کنیم تا نواقص برطرف شود اما از روز اول برخی با بدبینی وارد رتبه‌بندی شدند، عنوان کرد: مشکل فرصت کم، اشکال در سامانه و نبود مدارک برای بارگذاری بود، اما اگر سال قبل با 42 هزار میلیارد تومان رتبه‌بندی را اجرا نمی‌کردیم، معلوم نبود چه بلایی سر آن بیاید!

نقوی با بیان اینکه فرصت اعتراض فراهم شده و پذیرفتند اختیار محدودی به‌جای ارزیابان برای رسیدگی به ما بدهند که اگر چنین باشد بسیاری از مشکلات حل می‌شود، اظهار کرد: طبقه اول ساختمان آموزش‌وپرورش میز رسیدگی به شکایت در طول هفته فعال است؛ معلمان مراجعه و موارد را عنوان کنند.

وی در ادامه گفت: سال گذشته 1.3 درصد سهمیه استخدامی داشتیم و امسال 3.2 درصد شد؛ در غرب کشور رتبه نخست را داریم که باید قدردان بود، چراکه قبلاً وضعیت مناسبی نداشتیم و کم‌کاری در جذب نیرو بود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان افزود: نباید این‌طور القا شود که کاری صورت نمی‌گیرد؛ اقدامات خوب دولت و مجلس که نگاه به آموزش‌وپرورش را تغییر داده را باید ببینیم، برای نمونه سه برابر سال‌های قبل استخدامی داریم.

وی در ادامه با بیان اینکه برخی از معلمان پیش‌دبستانی نادیده گرفته شده بودند و مدارک در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دادند که تأکید کردیم مدارک در اختیارشان قرار داده شود، اذعان کرد: در رتبه‌بندی 80 درصد هیئت‌علمی پیشنهاد بوده، اما در صحن علنی چیز دیگری تصویب شده است.

نقوی با اشاره به اینکه امکان افزایش 20 درصدی دریافتی وجود دارد و مجلس آن را پیشنهاد داده است، افزود: لایحه خدمات کشوری همچنان ایرادهایی دارد، چراکه در فروردین‌ماه 1401 نوشته شده و دارای اشکال است.

وی با بیان اینکه در رتبه‌بندی نیز برخی از رتبه‌ها بسیار کم است اما درمجموع هدف این بوده که معلمان تلاش کرده و خود را به‌روز کنند، تأکید کرد: تا 11 اردیبهشت‌ماه زمان اعتراض قطعی است، اما به دنبال این هستیم تا زمان را افزایش دهیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان افزود: 28 میلیارد تومان سنوات ارفاقی درخواست دادیم، اما فعلاً داده نشده، اما می‌توانیم تا 10 میلیون تومان را تأمین کنیم.

وی با اشاره به اینکه حقوق را سی‌ام ماه پرداخت می‌کنیم اما نقدینگی گاهی تأمین نمی‌شود و از خزانه دیر به حساب ما می‌آید و به همین خاطر به تأخیر می‌افتد، گفت: آنچه مطالبه ما است این بوده که آموزش‌وپرورش در رأس باشد که البته روند به این سمت‌وسو بوده، اما می‌طلبد که این نگاه تقویت شود.

 

شناسه خبر 68373