شناسه خبر:68397
1402/2/9 09:42:02

کرمانشاه با وجود گذشت سال‌ها از ارائه تقاضا، همچنان تنها مرکز استان بدون داروخانه هلال احمر است که مجوز لازم توسط سازمان غذا و دارو تاکنون صادر نشده است.

هنگامی که حوادث و بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله، طوفان و… هر حادثه‌ای که به وقوع می‌پیوندد نخستین گروهی که به عنوان اولین نیروهای امدادی در محل حادثه حاضر می‌شود و به امدادرسانی و عملیات امداد و نجات می‌پردازد جمعیت هلال احمر است و شاید شماره 112 جزو شماره‌های پرکاربرد در حوادث باشد.

هلال‌احمر از مجموعه‌ای داوطلبان تشکیل شده که در حوادث و رویدادهای مختلف به انجام اقدامات بشردوستانه می‌پردازند و فعالیت این جمعیت تنها حوادث طبیعی محدود نمی‌شود بلکه واردات داروهای خاص، انجام اقدامات پزشکی در خارج از کشور، واردات واکسن کرونا در اوج شیوع همه‌گیری کرونا، بانک امانات تجهیزات پزشکی و داروخانه، برخورداری از پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای، هوایی و… از جمله خدماتی است که به مردم ارائه می‌دهد.

داروخانه هلال احمر یکی از خدماتی است که این جمعیت با واردات برخی داروهای خاص در کنار سایر داروها انجام می‌دهد و با توجه به فعالیت‌های بشردوستانه این جمعیت افراد بسیاری به ویژه بیماران کم برخوردار و خاص از آن بهره‌مند می‌شوند اما استان کرمانشاه تنها مرکز استانی است که از این امتیاز بی بهره است.

تأسیس داروخانه هلال احمر در استان کرمانشاه یکی موضوعات داغ و مهم است و در یک دهه گذشته به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته و مسئولان تنها قول مساعد پیگیری موضوع را به مردم داده‌اند اما تاکنون راه حل خاصی برای آن ارائه نشده و حل موضوع بی نتیجه باقی مانده است.

داروخانه هلال احمر می‌تواند هنگام بروز حوادث و کمک به بیماران کم برخوردار و صعب‌العلاج کمک‌های شایانی داشته باشد اما استان کرمانشاه با وجود قطب غرب کشور در فعالیت‌های امدادی از آن بی بهره است.

در تاریخ 25 خرداد سال 1401 خبری در رسانه‌ها با عنوان صدور مجوز داروخانه هلال احمر منتشر شد موضوعی که با گذشت زمان واقعیت آن با تردید و پس از گذشت زمان تکذیب شد تا گره کور صدور مجوز از سوی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به عنوان متولی اصلی صدور مجوز همچنان باز نشده باقی بماند و استان کرمانشاه تنها استان بدون داروخانه هلال احمر باشد.

اما روی کار آمدن دولت سیزدهم و ایجاد تغییرات مدیریتی در استان کرمانشاه، استاندار وقت کرمانشاه قول پیگیری ویژه موضوع را داد و بر بهره‌مندی مردم استان از این ظرفیت تاکید کرد اما تاکنون مشکل کماکان به قوت خود باقی است.

‏وزارت‬ بهداشت متولی اصلی صدور مجوز

محمدباقر محمدی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه با اشاره به عدم صدور مجوز تأسیس و راه اندازی داروخانه هلال احمر در استان کرمانشاه، اظهار کرد: با وجود ارائه مستندات لازم به دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت تاکنون مجوز داروخانه هلال احمر صادر نشده و خبری که در گذشته در خصوص صدور مجوز اعلام شده صحت ندارد.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرده تمامی اقدامات لازم برای صدور مجوز انجام گرفته است، افزود: متولی صدور مجوز وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است اما هیچ دلیل خاصی برای عدم صدور مجوز بیان نمی‌شود و مسئول مستقیم این موضوع وزارت بهداشت است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه با بیان اینکه تنها استانی که در کشور داروخانه هلال احمر ندارد کرمانشاه است، تصریح کرد: تمامی استان‌ها از جمله استان‌های مجاور مانند کردستان، ایلام و همدان دارای داروخانه هلال احمر هستند و استانی مانند کرمان بیش از یک داروخانه هلال احمر دارد اما بیماران نیازمند کرمانشاه برای تهیه دارو و لوازم مورد نیاز خود به مراکز درمانی خصوصی و یا مراکز هلال احمر سایر استان‌های همسایه اعزام می‌شوند.

محمدی خاطر نشان کرد: مستندات و موضوع به صورت کامل برای استاندار کرمانشاه توضیح داده شده و امیدواریم با پیگیری مسئولان ارشد استان بتوانیم این گره را باز کنیم زیرا هلال احمر در تمامی حوادث و رویدادها حضوری فعال دارد و جزو نخستین نیروهای امدادی است که در حوادث حاضر می‌شود.

وی ادامه داد: هلال احمر هم اکنون دارای بانک امانات تجهیزات پزشکی است که افراد کم برخوردار به صورت رایگان از آن بهره‌مند می‌شوند و طی سال گذشته هشت میلیارد تومان به بیماران صعب‌العلاج و سرطانی کمک و تسهیلات بانکی اعطا شده و همچنین سه میلیارد تومان نیز وام پرداخت و 90 بیمار کم برخوردار به بیمه سلامت معرفی شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه گفت: کاروان‌های سلامت هلال احمر طی سال گذشته در مناطق محروم حاضر شدند و ویزیت و داروی رایگان به بیماران انجام گرفت و بیمارانی که نیاز به درمان تخصصی و عمل جراحی داشتند به مراکز درمانی معرفی و به صورت رایگان از خدمات درمانی بهره‌مند شدند.

محمدی عنوان کرد: همچنین در سال گذشته چهار هزار و 353 واحد خون توسط داوطلبان هلال‌احمر برای تأمین خون مورد نیاز بانک خون و استفاده در مراکز درمانی انجام گرفت تا بیمارستانها با مشکل مواجه نشوند.

انجام اقدامات لازم برای صدور مجوز داروخانه هلال احمر

قباد محمدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه اظهار کرد: تمام اقدامات مورد نیاز برای برای تأسیس داروخانه هلال احمر کرمانشاه از سوی دانشگاه علوم پزشکی در وزارت بهداشت انجام گرفته است.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی از تمام ظرفیت‌های خود برای صدور مجوز داروخانه هلال احمر استفاده کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: با توجه ویژه دولت سیزدهم برای کمک به هزینه‌های درمانی بیماران خاص و صعب العلاج اعتبار ویژه ای برای کمک به این بیماران اختصاص یافت که بیمه سلامت مسئول و دبیرخانه این طرح را برعهده دارد.

محمدی بیان کرد: بیماران می‌توانند با مراجعه با بیمه سلامت و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی نسبت به تشکیل پرونده و ارائه درخواست خود اقدام کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: در طرح ویژه کمک به بیماران خاص و صعب العلاج 107 بیماری زیرپوشش این طرح قرار گرفتند و بیماران می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

راه اندازی داروخانه هلال احمر را از وزیر بهداشت مطالبه خواهیم کرد

محمد رشیدی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تنها استانی در کشور هستیم که داروخانه هلال احمر نداریم و این موضوع شایسته مردم استان کرمانشاه نیست.

وی افزود: راه‌اندازی داروخانه هلال احمر می‌تواند به بیماران نیازمند، صعب العلاج و آسیب‌های اجتماعی کمک کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تأسیس داروخانه هلال احمر به ارائه خدمات درمانی هرچه بهتر و بیشتر کمک می‌کند.

رشیدی خاطر نشان کرد: از رئیس جمعیت هلال احمر و شخص وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موضوع صدور مجوز داروخانه هلال احمر را به صورت ویژه پیگیری خواهیم کرد.‌

داروخانه هلال احمر نیاز بدیهی مردم استان است

محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه اظهار کرد: طی نشستی که با مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان برگزار شد مقرر شده طی نامه‌ای مجدد درخواست رسمی استان را به وزارت بهداشت اعلام کنیم.

وی افزود: در راستای رسیدن به هدف از ظرفیت مجمع نمایندگان استان کرمانشاه استفاده خواهیم کرد.

استاندار کرمانشاه خاطرنشان کرد: تأسیس و راه اندازی داروخانه هلال احمر یکی از نیازهای بدیهی استان است.

به گزارش مهر، صحرایی با اشاره به علت عدم صدور مجوز، گفت: هر علتی که برای عدم صدور مجوز داروخانه هلال احمر وجود داشته باشد با پیگیری مستمر انجام شود زیرا این موضوع مطالبه مردم استان کرمانشاه است.‌

انتظار مردم استان کرمانشاه به عنوان مردمانی که هشت سال در خط مقدم دفاع مقدس قرار داشته‌اند و هم اکنون نیز دارای نرخ بیکاری بالایی هستند از دولت سیزدهم و وزارت بهداشت آن است که موضوع به صورت ویژه پیگیری شود و با رفع موانع زمینه صدور مجوز فراهم شود و از دادستان کرمانشاه نیز به عنوان مدعی العموم انتظار می‌رود با ورود به ماجرا پس از سال‌ها با کم کاری‌ها برخورد کند و به صورت خاص پیگیر حل مشکل باشد.

 

 

شناسه خبر 68397