شناسه خبر:68430
1402/2/10 09:17:36

فرماندار درگزین گفت: سازه‌های آبخیزداری در شهر کرفس با هدف جلوگیری از فرسایش، کنترل سیل و رسوب و افزایش نفوذپذیری و بالا رفتن سطح آب سفره‌های زیرزمینی، ایجاد شده‌اند.

کمیل خواستان به سازه‌های آبخیزداری در شهر کرفس اشاره کرد و افزود: ایجاد آب‌بندها در مسیر رودخانه‌های شهرستان راهی برای ذخیره روان‌آب‌های نازل شده است.

وی اظهار کرد: ذخیره آب به شیوه آب‌بندها می‌تواند به سفره‌های زیرزمینی کمک و از برداشت‌های بی‌رویه در حاشیه رودخانه‌ها جلوگیری کند، اما در کنار این موضوع باید توجه شود که ساخت‌وسازها در حاشیه رودخانه‌ها با رعایت حریم قانونی باشند.

فرماندار درگزین عنوان کرد: احداث آب‌بندها در اراضی شهر کرفس از اواخر سال 1400 شروع شد و در سال 1401 به اتمام رسید؛ این پروژه با پیگیری‌های صورت‌گرفته از محل اعتبارات ملی با بیش از 80 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده است.

خواستان با اشاره به حجم عملیات سازه‌های آبخیزداری در شهر کرفس، تشریح کرد: یک سازه با حجم هفت هزار و 200 متر مکعب از نوع بند سنگی‌ملاتی، یک سازه با حجم 200 متر مکعب بند خشکه‌چین و یک سازه با حجم 300 متر مکعب با بند گابیونی (توری سنگی) است.

وی یادآور شد: این سازه‌ها با هدف جلوگیری از فرسایش، کنترل سیل و رسوب و درنهایت افزایش نفوذپذیری و بالا رفتن سطح آب سفره‌های زیرزمینی ایجاد شده‌اند.

 

شناسه خبر 68430