شناسه خبر:68540
1402/2/12 09:08:36

سپهرغرب، گروه خبر: مسئول سازمان اردویی راهیان‌نور و گردشگری سپاه حضرت نبی‌اکرم (ص) استان کرمانشاه گفت: آیین گرامیداشت سالروز عملیات غرورآفرین بازی دراز و همزمان افتتاحیه راهیان نور سال 1402 با حضور بیش از 35 هزار نفر از زائران سراسر کشور در شهرستان سرپل‌ذهاب برگزار می‌شود.

سرهنگ پاسدار « یونس عزیزی » روز شنبه با اعلام این خبر افزود: این تعداد زایران بسیجی از 27 استان کشور در ویژه برنامه‌های این آیین باشکوه به صورت سازماندهی شده و جمع کثیری نیز به صورت غیرسازماندهی شده حضور خواهند یافت.
وی اضافه کرد: این مراسم طی روزهای 14 و 15 اردیبهشت ماه سال جاری برگزار خواهد شد که در روز پنجشنبه برگزاری آیین گرامیداشت شهید شیرودی در محل یادمان این شهید در منطقه بازی دراز سرپل ذهاب خواهد بود و در روز جمعه نیز از ساعت 6 صبح با صعود سراسری به ارتفاعات بازی دراز و شرکت در مراسم اصلی ادامه خواهد یافت.
مسوول سازمان اردویی راهیان نور و گردشگری سپاه حضرت نبی‌اکرم (ص) استان یادآور شد: از بدو ورود به استان کرمانشاه برای رفاه حال شرکت کنندگان مواکب مختلفی تا منطقه بازی دراز به همراه هیئت‌های مذهبی پیش بینی شده است.
سرهنگ عزیزی اظهار کرد: پیش بینی اولیه شمار زایران کاروان‌های راهیان نور استان‌های مختلف، 35 هزار نفر است ولی بدون شک بیش از این تعداد خواهد بود.
فراهم شدن تمامی امکانات لازم برای اسکان زایران در استان
وی با قدردانی از همه دستگاه‌های اجرایی به ویژه جمعیت هلال احمر استان که در برگزاری این مراسم و به ویژه اسکان زائران مشارکت دارند افزود: علاوه بر این اقشار مختلف مردم نیز به صورت خودجوش برای برگزاری این مراسم حضور دارند.
سرهنگ عزیزی ادامه داد: به همین منظور امکانات لازم برای اسکان این تعداد زایر در شهرستان‌های اسلام آباد غرب، دالاهور، قصر شیرین و گیلان غرب فراهم شده ضمن آنکه مراکز اقامتی راهیان نور شهرستان کرمانشاه و سرپل ذهاب نیز در همین راستا تجهیز و آماده شده است.
وی گفت: از همه اقشار مختلف مردم برای حضور در این مراسم فرهنگی معنوی سالروز حماسه سازی رزمندگان در عملیات غرور آفرین بازی دراز که با هدف زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای استان و این عملیات و نیز انتقال فرهنگ ایثار و مقاومت به نسل‌های جوان برگزار می‌شود دعوت می‌کنیم تا حضور پیدا کنند.
بازدید 2 میلیون و 200 هزار زایر در سال گذشته از یادمان‌های شهدای کرمانشاه
مسئول سازمان اردویی راهیان نور و گردشگری سپاه حضرت نبی‌اکرم (ص) استان افزود: در سال گذشته در مجموع افزون بر دومیلیون و 200 هزار نفر زایر در قالب کاروان‌های راهیان نور از اقصی نقاط کشور با سفر به استان کرمانشاه از یادمان‌های شهدای این استان دیدن کرده اند.
وی با بیان اینکه تلاش می‌شود امسال بیش از این تعداد وارد استان کرمانشاه شوند گفت: هم اینک هشت یادمان شامل یادمان بین‌المللی مرصاد، شهدای 26 مرداد پاوه، مطلع‌الفجر گیلان غرب، شهید بهشتی قصرشیرین، بازی‌دراز، بانه دار، شهید شیرودی و ابوذر است که همه ساله پذیرای شماری زیادی از زایران کشور است.
سرهنگ عزیزی با بیان اینکه استان کرمانشاه استانی است که در بحث راهیان نور هم میزبان است و هم اعزام کننده، اضافه کرد: در حالی که تعداد زایران این استان در سال 1387 تنها سالانه هفت هزار نفر بود این تعداد هم اکنون به بیش از 2 میلیون و 200 هزار نفر رسیده است.
به گزارش ایرنا، عملیات ظفرمند «بازی دراز» در اردیبهشت ماه 1360 از سوی رزمندگان سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران با پشتیبانی تیزپروازان هوانیروز کرمانشاه که در راس آنان خلبان شهید شیرودی حضور داشت، انجام شد.
در هشت روز عملیات دلاورانه، ارتفاعات بازی دراز از چنگال متجاوزان رژیم بعثی خارج و دشمن با تحمل هزاران کشته و صدها اسیر و انهدام تانک‌ها و تجهیزات نظامی مجبور به عقب نشینی شد.
بازی دراز از مناطق و ارتفاعات مهم میان شهرستان‌های سرپل ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب است که ارتش متجاوز عراق در ابتدای جنگ تحمیلی با تصرف این ارتفاعات تسلط کاملی بر این سه شهر غرب کرمانشاه داشت و از این منطقه ویژه برای دیده‌بانی و رصد فعالیت‌های رزمندگان اسلام استفاده می‌کرد.
در عملیات بازی دراز، 54 دستگاه تانک و نفربر، سه فروند هواپیما، 2 فروند بالگرد، 2 دستگاه ادوات مهندسی دشمن بعثی منهدم و بیش از 2 هزار و 200 سرباز رژیم بعث عراق نیز کشته، زخمی و اسیر شدند.
شهید شیرودی نیز در آخرین عملیات پروازی خود ( هشتم اردیبهشت 1360) در منطقه بازی دراز، هنگامی که عراق لشکری زرهی با 250 تانک و با پشتیبانی توپخانه و خمپاره انداز و چند فروند جنگنده روسی و فرانسوی، برای بازپس گیری ارتفاعات «بازی دراز» به سوی سر پل ذهاب گسیل داشته بود، به مقابله با آنان پرداخت و پس از انهدام چندین تانک از پشت سر مورد اصابت گلوله تانک قرار گرفت و به شهادت رسید.
محل سقوط بالگرد شهید علی اکبر شیرودی از خلبانان دلاور هوانیروز است که امروزه تبدیل به یادمان شده است از جمله زیارتگاه کاروان‌های راهیان نور است که در نزدیکی سرپل ذهاب قرار دارد که روبروی آن ارتفاعات «بازی دراز» قابل مشاهده است.
سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه با بیش از 90 هزار نفر جمعیت در هشت سال جنگ تحمیلی بارها مورد حمله هوایی، گلوله باران و موشک باران ارتش بعث قرار گرفت و در این مدت 856 شهید، یک هزار و 400 جانباز و 112 آزاده سرافراز تقدیم نظام اسلامی کرده است.

شناسه خبر 68540