شناسه خبر:68679
1402/2/16 10:21:28

سپهرغرب، گروه خبر: امام جمعه همدان گفت: معلمان و کارگران می‌توانند قبل از خطبه‌ها و از تریبون نماز جمعه مطالبات خود را مطرح کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی در خطبه‌های عبادی- سیاسی نماز جمعه با بیان اینکه در فرهنگ اقتصادی اسلام توصیه اکید بر تولید حداکثری وجود دارد اظهار کرد: اسلام برای کارگر ارزش ویژه قائل است، اما امروز یکی از رفتارهای جامعه ما وابستگی به حقوق دولتی است که باید اصلاح شود.
وی افزود: اینکه انسان به حقوق دولتی وابسته شود و تا 50 سالگی کار کند و سپس بازنشسته شود، بد نیست، اما اسلام به کار و تولید بیشتر تأکید بسیاری دارد.
امام جمعه همدان تصریح کرد: اگر انسان به حقوق ماهانه اکتفا کند، باعث کم شدن روزی او خواهد شد، تلاش انسان برای افزایش روزی تأثیرگذار است.
وی با بیان اینکه امام علی(ع) چند شغل داشتند و یکی از تولیدکنندگان بزرگ جامعه آن روز بودند ادامه داد: افزایش درآمد بیشتر در اسلام توصیه شده تا افراد محتاج به دیگران نشود.
حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با اشاره به اینکه اسلام نمی‌پسندد که عده‌ای با کمک گرفتن از دیگران زندگی کنند خاطرنشان کرد: جوانی که دنبال رزق، کار و روزی حلال می‌رود و نمی‌خواهد جلوی دیگران دست دراز کند، یا مردانی که دنبال کار بیشتر و درآمد بیشتر می‌روند تا پول بیشتری در اختیار خانواده خود قرار دهمد، مورد تحسین اسلام است.
وی با بیان اینکه شغل فقط پشت میز نشستن و حقوق گرفتن نیست گفت: این برداشت درست نیست که افراد دنبال درآمد بیشتر، دنیاطلب هستند، بلکه فردی که درآمد بیشتری دارد و به دیگران مهربانی می‌کند اجر بالایی دارد.
امام جمعه همدان با تأکید بر اینکه کار عزت مومن است اظهار کرد: درآمد و ثروت در جامعه برای مومن عزت ایجاد می‌کند و جوانی که کار ندارد، در شخصیت او تزلزل ایجاد می‌شود.
وی با بیان اینکه ریشه بسیاری از آسیب‌ها بیکاری است افزود: فردی که کار می‌کند تا درآمد داشته باشد و دستش را جلوی دیگران دراز نکند و به خانواده خود کمک می‌کند، جهاد می‌کند.
حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با اشاره به اینکه دولت باید بستر فعالیت اقتصادی را فراهم کند تا سرمایه افراد نابود نشود تصریح کرد: در سال‌های گذشته گاهاً مشاهده شده که عرصه‌های اقتصادی قابل پیش‌بینی نبوده و باعث هدررفت سرمایه‌ها شده که در سال‌های اخیر در بورس آن را به چشم دیدیم.
وی با بیان اینکه سیاستمداران اقتصادی باید مدیریت کنند ادامه داد: اقتصاد موفق باید قابل پیش‌بینی باشد و اگر افراد نتوانند پیش‌بینی کنند چه اتفاقی در آینده می‌افتند، اقتصاد موفقی پیش رو نیست.
امام جمعه همدان همدان در ادامه با اشاره به سفر رئیس جمهور به سوریه خاطرنشان کرد: نقش ما در بازسازی سوریه و انجام فعالیت اقتصادی باید پررنگ‌تر باشد و این سفرها باید بسترهای تقویت در حوزه اقتصاد را بیشتر فراهم کند.
وی با بیان اینکه عظمت کار شهدای مدافع حرم را در اتفاقات امروز می‌بینیم گفت: این شهدا برای جمهوری اسلامی و اسلام عزت خلق کردند.
حجت الاسلام والمسلمین شعبانی در ادامه با تأکید بر اینکه جلسات مطالبه‌گری که در استان برگزار می‌شود باید با منطق همراه باشد اظهار کرد: افرادی که مطالبه می‌کنند و مسئولان باید برای حل مسأله ورود کنند تا مشکل مردم برطرف شود.
وی افزود: جلسه مطالبه‌گری برگزار می‌شود تا گره از کار مردم باز شود و اگر خود جلسه مطالبه گری با حاشیه مواجه شود، کار مردم گره بیشتری پیدا می‌کند.
امام جمعه همدان در بخش دیگری از سخنانش هفته معلم را تبریک گفت و اظهار داشت: جامعه ما برای ارتقای تمدنی و فرهنگی خود نیازمند قدردانی از جامعه فرهنگیان است هرچه مقام معلم ارتقا یابد به جامعه کمک می‌شود، امیدواریم مشکلات برطرف شود و طرح رتبه‌بندی نیز به خوبی انجام گیرد.
وی با بیان اینکه معلمان و کارگران می‌توانند قبل از خطبه‌ها و از تریبون نماز جمعه مطالبات خود را مطرح کنند گفت: مسئولان نیز حق دارند گزارش خود را در تریبون نماز جمعه ارائه دهند.
حجت الاسلام والمسلمین شعبانی افزود: اگر جامعه معلمان ما مطالبه به حقی دارد یا اگر کارگر نقدی دارد می‌توانند از تریبون نماز جمعه مسائل را مطرح کنند تا مسئولان نیز بشنوند.
وی در پایان با بیان اینکه مشکل پارکینگ در نماز جمعه باید برطرف شود تصریح کرد: برای حل مسأله پارکینگ مسئولان یاری کنند تا مزاحمتی برای همسایه‌ها ایجاد نشود.

شناسه خبر 68679