شناسه خبر:68706
1402/2/16 11:00:40

سپهرغرب، گروه کاردانش: یکی از دانش‌بنیان‌های ایرانی فعال در زمینه فناوری‌های برداشت از چاه‌های نفتی، توانسته است با بومی‌سازی یکی از فناوری‌های مورد نیاز این حوزه، به ارتقای بهره‌وری در برداشت کمک کند.

فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، یک شرکت دانش‌بنیان توانسته است با بهره‌گیری از فناوری اسیدزنی مغزه، کارامدی فرآیند برداشت از چاه‌های نفتی را ارتقا ببخشد. اسیدکاری یکی از روش‌های عمومی و پرکاربرد در فرایند انگیزش چاه به‌شمار می‌رود که با هزینه نسبتاً پایین و در زمان کوتاه، ضریب بهره‌وری مخازن نفت و گاز را افزایش می‌دهد.
مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان فناوری ازدیاد برداشت فارس به اهمیت فناوری اسیدزنی چاه‌ها در کارایی بهتر آن‌ها اشاره کرد و افزود: برای بررسی دقیق عملیات اسیدکاری و نقش آن در بهبود وضعیت تولید، می‌توان به عوامل مؤثر در این عملیات ازجمله کیفیت و نوع افزایه‌های مورد استفاده در اسیدکاری، نوع اسید، سیستم اسیدکاری و نوع سازند اشاره کرد.
معین نبی‌پور با اشاره به این‌که روش‌های سنتی عمدتاً موجب کاهش بهره‌برداری از چاه‌ها می‌شوند، عنوان کرد: برخی عوامل که عمدتاً ناشی از عملیات حفاری یا بعد از آن هستند باعث کاهش تولید قابل توجهی می‌شوند که ازجمله آن‌ها آسیب به قطعات سازند در اثر نفوذ گل حفاری و سیمان‌کاری است. آسیب‌های سازند ناشی از مشبک‌کاری، تکمیل چاه، عملیات تعمیر چاه‌ها و آسیب‌های ناشی از فرایند انگیزش چاه هستند.
وی با بیان این‌که عملیات اسیدکاری معمولاً بهترین روش برای بهبود میزان تولید چاه و افزایش ضریب پوسته است، ادامه داد: موفقیت عمل اسیدکاری، به انتخاب نوع اسید، غلظت، حجم، نحوه تزریق و توجه به محدودیت‌های مربوط به آن بستگی دارد که عمدتاً از طریق آزمایشات دینامیک اسیدزنی مغزه ارزیابی و طراحی می‌شود.
این فعال فناور، از بومی‌سازی فناوری فرآیند اسیدکاری در این شرکت دانش‌بنیان گفت و افزود: در این عملیات اسید با فشارهای متفاوت به داخل لایه‌های سازندهای نفتی و گازی تزریق می‌شود تا با گشودن مجراهای موجود، نرخ تولید افزایش پیدا کند.
نبی‌پور بیان کرد: به‌دلیل نیاز به آزمایشات مورد نیاز در مبحث افزایش تولید نفت و مشکلات تحریم و قیمت بالای نمونه خارجی این محصول با مشخصات پژوهشی و صنعتی به تولید رسیده است.
وی به گستردگی دامنه کاربرد این روش در بهره‌برداری از چاه‌ها اشاره کرد و افزود: از مخاطبان بالقوه این روش فناورانه می‌توان به صنایع نفت و گاز، شرکت‌های حفاری و بهره‌برداری اشاره کرد.
مدیرعامل فناوری ازدیاد برداشت فارس با بیان این‌که تولید این محصول با این مشخصات فنی و سابقه فروش به‌صورت انحصاری توسط این شرکت انجام می‌شود، ادامه داد: تعداد محدودی تأمین‌کننده خارجی در این زمینه وجود دارد اما نمونه ساخت ایران توانسته است کیفیت، کارایی و قیمت تمام‌شده بهتری نسبت به نمونه‌های خارجی ارائه دهد.
نبی‌پور افزود: پس از ساخت این محصول توسط این شرکت واردات آن به‌دلیل کیفیت بالای تولید از نظر فنی و مزیت رقابتی قیمت متوقف شده و تاکنون از خروج بیش از 20 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری شده است.
وی با اشاره به مزایای رقابتی و فناورانه محصول عنوان کرد: استفاده از تنظیم‌کننده فشار پشتی گازی، تزریق دقیق سیالات، نرم‌افزار کاربردی ثبت و کنترل کلیه اطلاعات در حین آزمایش، تنظیم هوشمند فشار روباره و تزریق با هدف عدم فروپاشی مغزه درتماس با اسید، جایگزینی جنس استیل ضد زنگ با تیتانیوم یا هست‌الوی و در نهایت قیمت رقابتی مناسب نسبت به تجهیزات خارجی از مزایای نمونه ساخت داخل به‌شمار می‌روند.
مدیرعامل شرکت فناوری ازدیاد برداشت فارس از اشتغال ایجاد شده به‌واسطه فعالیت این شرکت دانش‌بنیان گفت و افزود: به واسطه تولید این محصول دانش‌بنیان تاکنون برای 15 نفر به طور مستقیم و غیر مستفیم 10 نفر اشتغال ایجاد شده است.
نبی‌پور درباره نقش دستگاه‌هایی همچون معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، در حمایت از تولیدات دانش‌بنیان داخلی عنوان کرد: حمایت نهادهای اجرایی به صورت مالی و معنوی، مانند برگزاری نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان وگیری از ورود تجهیزات مشابه خارجی جهت رقابت بسیار کارگشا خواهند بود. ثبات قیمت جهت تامین مواد اولیه و رفع موانع تأمین قطعات خاص بسیار مهم است. همچنین بازپرداخت وجوه و مطالبات به‌موقع به شرکت‌های تولیدی و به‌ویژه دانش‌بنیان در این راستا نقش مهمی ایفا می‌کنند.

شناسه خبر 68706