شناسه خبر:68806
1402/2/18 08:49:14

سپهرغرب، گروه سلامت: یک متخصص زنان و زایمان گفت: تنبلی تخمدان یا سندروم تخمدان پلی‌کیستیک از شایع‌ترین اختلالات هورمونی در زنان است، به گونه‌ای که هشت تا 20 درصد از زنان به این سندروم مبتلا هستند.

ندا مقتدری اصفهانی، درباره تأثیر قرص متفورمین بر درمان تنبلی تخمدان، اظهار کرد: قرص متفورمین کاربرد دارویی بسیاری دارد و ممکن است برای بیماران مبتلا به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک یا همان تنبلی تخمدان (PCOS) تجویز شود، زیرا بیمار تخمک‌گذاری ندارد و فولیکول‌های ریز و متعددی تخمدان را فراگرفته است.
وی افزود: این مسئله منجر به قاعدگی نامنظم، اختلال در هورمون‌های زنانه و بالا رفتن هورمون مردانه در زنان به نام آندروژن و همچنین اضافه وزن می‌شود.
این متخصص زنان و زایمان تصریح کرد: به طور کلی از قرص متفورمین، برای افزایش انسولین بدن، کاهش گلوکز یا جذب گلوکز استفاده می‌شود و همچنین این قرص برای تنبلی تخمدان، مادران مبتلا به دیابت بارداری نیز تجویز می‌شود.
وی با بیان اینکه درمان تنبلی تخمدان قطعی نیست، اما این بیماری را می‌توان کنترل کرد، ادامه داد: بهترین روش برای کنترل سندروم تخمدان پلی‌کیستیک یا تنبلی تخمدان (PCOS) اصلاح سبک زندگی است.
مقتدری اصفهانی گفت: قرص متفورمین به جز تأثیرات مثبت روی وزن، اثرات متعدد دیگری نیز بر تنبلی تخمدان دارد که شامل درمان قاعدگی نامنظم، تحریک تخمک‌گذاری، کاهش سطح آندروژن و کاهش خطر سقط جنین می‌شود.
وی اضافه کرد: تنبلی تخمدان یا سندروم تخمدان پلی‌کیستیک از شایع‌ترین اختلالات هورمونی در زنان است، به گونه‌ای که هشت تا 20 درصد از زنان به این سندروم مبتلا هستند.
این متخصص زنان و زایمان قاعدگی‌های نامنظم، کیست‌های ریز در تخمدان‌ها، رشد موهای زائد در صورت و بدن، ریزش موی سر، آکنه شدید، افزایش وزن و نازایی را از جمله علائم سندروم تخمدان پلی‌کیستیک یا تنبلی تخمدان دانست و خاطرنشان کرد: با داشتن تغذیه مناسب و انجام منظم حرکت‌های ورزشی بسیاری از این علائم قابل کنترل است.

شناسه خبر 68806