شناسه خبر:68843
1402/2/19 09:59:07

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه همدان گفت: در این دوران سختی که دشمن برایمان به‌وجود آورده و به‌ دنبال هویت‌زدایی و تغییر هویت زن مسلمان است، وظیفه بنیادی و سخت حفاظت، حمایت و تبیین دقیق هویت زن مسلمان، بر دوش حوزه علمیه خواهران قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی روز دوشنبه در آیین معارفه مدیر حوزه علمیه خواهران همدان با بیان اینکه در این دوران سختی که دشمن برایمان به‌وجود آورده و به‌ دنبال هویت‌زدایی و تغییر هویت زن مسلمان است وظیفه بنیادی و سخت حفاظت، حمایت و تبیین دقیق هویت زن مسلمان بر دوش حوزه علمیه خواهران قرار گرفته است، افزود: رهبر معظم انقلاب تعبیر «پدیده مبارک» را نسبت به حوزه علمیه خواهران بیان کردند.
وی با اشاره به اینکه حوزه علمیه و مدارس علمیه خواهران با مشکلاتی در سطح استان روبه‌رو است، خاطرنشان کرد: مشکلاتی در حوزه زیرساختی وجود دارد که برای رفع آن‌ها، نیازمند تلاش و همراهی مدیران هستیم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با بیان اینکه وحدت بین حوزه علمیه خواهران و برادران ضروری است، گفت: مدیر حوزه علمیه خواهران استان می‌تواند از تجربیات آیت‌الله موسوی اصفهانی به نحو احسن در پیشبرد فعالیت‌ها بهره ببرد.
وی با تأکید بر اینکه نیازمند وحدت حداکثری در عرصه‌های مختلف هستیم، اظهار داشت: ممکن است گاهی اختلاف سلیقه به‌وجود بیاید، اما هدف‌ها باید یکی و الهی باشد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با بیان اینکه هدف خدمت و اعتلای کلمه‌ الله است، ادامه داد: هرکس در سِمتی که حضور دارد، برای پیشبرد اهداف باید تلاش کند.
معاونت امور حوزه خواهران نیز اظهار کرد: همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران نامیده شده و به‌حق شایسته آن است؛ همدان مهد عارفان، عالمان، شاعران و سردارانی بوده که زبان از توصیف آن‌ها عاجز است.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین جواد اسماعیل‌نیا گفت: همدان نقش بی‌بدیلی در تاریخ و فرهنگ ایرانیان دارد و امروز هم همدانیان نقش‌آفرینند و نقش عظیمی در فرهنگ این قوم دارند.
وی با بیان اینکه بانوان نقش مهمی در اسلام دارند و نگاه آموزه‌های قرآنی به نقش بانوان بسیار حائز اهمیت است، افزود: زنان می‌توانند حق سرپرستی و ولایت بر بخشی از جامعه داشته باشند، چراکه زن و مرد هردو در اصلاح جامعه نقش دارند و نقش بانوان چه‌بسا بیشتر از مردان است و براساس آموزه‌های قرآنی زن و مرد حق نظارت بر همگان دارند و تفاوتی بین مؤمن و مؤمنه دیده نشده است.
معاونت امور حوزه خواهران تأکید کرد: زن تأثیرگذاری‌اش بر جامعه حتمی و در برخی عرصه‌ها بیشتر از مردان است، البته که لازمه تأثیرگذاری حضور عالمانه و عفیفانه در جامعه است.
وی با اشاره به اینکه در طول تاریخ بانوانی با حضور جهادی خود در صحنه‌های مهم تأثیرات شگرفی داشتند، گفت: تأثیرات بی‌بدیل بانوان که در رأس این هرم حضرت زهرا (س) است و بعد از آن کسی بوده که شکست ظاهری نظامی عاشورا را تبدیل به پیروزی قطعی دائمی کرد و او حضرت زینب (س) بود که اوج تأثیرگذاری یک زن را نشان می‌دهد.
   در آموزه‌های اسلامی زن در حاشیه نیست، بلکه در متن تاریخ است
حجت‌الاسلام‌والمسلمین اسماعیل‌نیا با بیان اینکه در آموزه‌های اسلامی زن در حاشیه نیست بلکه در متن تاریخ است، گفت: انقلاب شکوهمند اسلامی جایگاه والا را به زنان بازگرداند و نشان داد با حجاب و عفاف زنانه می‌توان عزتی مجاهدانه و مؤثر در تاریخ داشت.
وی با اشاره به اینکه حوزه علمیه خواهران مولود انقلاب اسلامی است، ابراز کرد: حوزه علمیه می‌تواند در برابر نگاه غربی به زنان بایستد و برای جهاد تبیین، لشکری عظیم، فعال و در صحنه نگه دارد.
معاونت امور حوزه خواهران با بیان اینکه بیش از 120 هزار بانوی جوان در حوزه همدان تربیت شده‌اند، افزود: آنان در حوزه علمیه از سطح یک و دو تا سطح چهار خوشبختانه فعال هستند و در اکثر استان‌ها رشته‌های مختلفی را تبیین کرده‌اند.
وی ادامه داد: در سطح سه یا معادل ارشد 13 رشه جذاب طراحی شده و ارائه می‌شود و در سطح چهار حدود پنج رشته درحال فعالیت است.
در این آیین از خدمات ام‌کلثوم امیدی قدردانی و معصومه ناطقی به‌عنوان مدیر حوزه علمیه همدان معرفی شد.
استان همدان دارای 11 مدرسه علمیه فعال برای خواهران است که یک‌هزار و 702 طلبه در سال تحصیلی جاری در مدارس حوزه‌های علمیه استان همدان مشغول به تحصیل و یک‌هزار و 909 نفر نیز دانش‌آموخته هستند.

شناسه خبر 68843