شناسه خبر:68849
1402/2/19 10:04:52

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست ملایر از دستگیری یک صیاد و شکارچی غیر مجاز در محدوده سد کلان ملایر خبر داد و گفت: این شکارچی که اقدام به صید غیر مجاز ماهی و دو قطعه پرنده کرده بود، توسط محیط‌بانان منطقه حفاظت‌شده لشگردر ملایر دستگیر شد.

عباس نجاری با بیان اینکه ادوات صید و اسلحه شکاری این صیاد و شکارچی غیر مجاز ضبط شد، افزود: علاوه‌بر پرداخت خسارت به حیات وحش، پرونده قضائی برای وی تشکیل و برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.
نجاری با تأکید بر اینکه جریمه نقدی شکار هرگونه جانور ماده سه برابر گونه نر است، مطرح کرد: با توجه به اینکه تعیین جنسیت جوجه امکان‌پذیر نیست، به‌عنوان گونه ماده تلقی شده و جریمه شکار جوجه نیز سه برابر خواهد بود.
وی در ادامه از ممنوعیت ورود گردشگران طبیعت به مناطق حفاظت‌شده تا 15 خردادماه خبر داد و بیان کرد: در این مدت به‌علت اینکه فصل زادآوری حیات وحش است، ورود گردشگر و افراد دیگر به مناطق امن ممنوع است.
رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست ملایر تأکید کرد: بهار فصل زادآوری جانواران و نوشدگی و احیای طبیعت نیز هست و برخی افراد به‌طور عمدی یا سهوی مشکلاتی را برای حیات وحش با برهم زدن آرامش آن‌ها ایجاد می‌کنند که محیط‌بانان براساس وظایف خود با متخلفان در این زمینه برخورد خواهند کرد.
وی از دوست‌داران محیط‌زیست و طبیعت خواست ضمن همکاری با محیط‌بانان، از نزدیکی به مناطق زادوولد وحوش خودداری کنند و افزود: درصورت مشاهده نوزاد جانوران وحشی، از نزدیک شدن و جابه‌جایی حیوانات خودداری کرده و با مشاهده رویدادهای غیر طبیعی، مراتب را از طریق سامانه 1540 به اداره حفاظت محیط‌زیست اطلاع‌رسانی کنند.
نجاری از برگزاری دوره آموزش شکارچیان با قوانین محیط‌زیست توسط جهاد دانشگاهی استان همدان خبر داد و گفت: این دوره با هدف آشنایی شکارچیان با آیین‌نامه و قوانین صید و شکار هفته گذشته در شهرستان ملایر برگزار شد.
وی سه موضع قوانین، مقررات، جرائم و محدودیت‌های مربوط به شکار، اکولوژی محیط‌زیست و احکام اسلامی حوزه صید و شکار را ازجمله موضوعاتی برشمرد که در این دوره تدریس شده است.
رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست ملایر به ماده 15 و 17 آیین‌نامه شکار و صید اشاره و خاطرنشان کرد: طبق این آیین‌نامه، صدور و تمدید هرگونه دفترچه شناسایی شکارچیان و پروانه شکار منوط به کسب گواهینامه آموزشی دوره آموزش شکارچیان است.
نجاری یادآور شد: در آینده نیز به کسانی که گواهینامه نداشته باشند، مجوز حمل سلاح‌های شکاری داده نمی‌شود.

شناسه خبر 68849