شناسه خبر:68859
1402/2/19 10:16:23

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل دامپزشکی کردستان در خصوص احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو هشدار داد و از مردم خواست از محل‌های مطمئن و تحت نظارت این اداره کل گوشت خریداری کنند.

مجتبی ورمقانی روز دوشنبه اظهار کرد: بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو از طریق ذبح غیر بهداشتی دام آلوده به انسان منتقل می‌شود.
وی افزود: این بیماری از طریق تماس با حیوان آلوده و در هنگام ذبح حیوان و تماس با امعا و احشا آلوده آن، در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی به انسان منتقل می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی کردستان ادامه داد: کنترل کریمه کنگو در حیوانات دشوار است زیرا چرخه‌ ورود ویروس از کنه تا حیوانات بدون هیچ علائمی به وجود می‌آید، عفونت در حیوانات اهلی مشهود نیست و در حال حاضر هیچ واکسنی برای استفاده در حیوانات توصیه نشده است.
ورمقانی با بیان اینکه شیوع بیماری بیشتر در فصل گرم سال همزمان با فصل فعالیت کنه‌ها اتفاق می‌افتد، اضافه کرد: گروه‌های در معرض خطر بیشتر شامل دامداران، کارگران کشتارگاه‌ها، قصابان و کشاورزان است.
وی گفت: حذف کنه ناقل بیماری از طریق سمپاشی و ضدعفونی مکان دامی، پرهیز از تماس با خون و مایعات بدن حیوانات و افرادی که علایم این بیماری را دارند و نگهداری فراورده‌های گوشتی قبل از مصرف به مدت

شناسه خبر 68859