شناسه خبر:68880
1402/2/20 08:34:18
مدیر ارتباطات سیار مخابرات منطقه همدان خبر داد:

راه‌اندازی پوشش 5G در همدان تا 3 ماه آینده

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر ارتباطات سیار مخابرات منطقه همدان از راه‌اندازی پوشش 5G در همدان تا سه ماه آینده خبر داد و گفت: تجهیزات درحال ورود به استان است و تا دو یا سه ماه آینده در شهر همدان پوشش 5G در 17 منطقه راه‌اندازی می‌شود.

جواد کریمی‌رادپور اظهار کرد: نمایندگی حوزه ارتباطات سیار (تلفن همراه) در همدان برعهده مخابرات است که دارای 715 دکل و سایت مخابراتی بوده و کل استان زیر پوشش سرویس‌های 2G , 3G , 4G قرار دارد؛ تجهیزات درحال ورود به استان است و طی دو یا سه ماه آینده در شهر همدان پوشش 5G در 17 منطقه راه‌اندازی می‌شود.
مدیر ارتباطات سیار مخابرات منطقه همدان تصریح کرد: این سرویس در کل کشور در استان‌های مشهد، شیراز و تهران اجرا شده است که در همدان نیز تا سه ما آینده راه‌اندازی خواهد شد.
وی درباره رسیدگی به مشکلات شهرک صنعتی رزن یادآور شد: مشکل مخابراتی و اینترنتی شهرک صنعتی رزن هفته پیش مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد ازنظر موقعیت جغرافیایی این شهرک بین دو سایت آقچای و بهداشت رزن قرار گرفته و فاصله‌اش از هر دو سایت پنج کیلومتر است و به این علت مشکل آنتن‌دهی و اینترنت وجود دارد.
کریمی‌رادپور افزود: برای رفع مشکل شهرک صنعتی رزن در جلسه هفته پیش پس از پیگیری مدیر منطقه، مدیرکل فناوری استان و فرمانداری مقرر شد سایت اختصاصی برای این شهرک نصب و راه‌اندازی شود.
وی درباره وضعیت شهرستان رزن مطرح کرد: از 91 روستای این شهرستان، 81 روستا زیر پوشش سرویس‌های 2G و 3G قرار دارند، یعنی اینترنتی با سرعت 12 مگاپیکسل؛ 34 روستا زیر پوشش 2G، 3G و 4G و فقط 15 روستای این شهرستان تحت پوشش 2G قرار دارند.
مدیر ارتباطات سیار مخابرات منطقه همدان با اشاره به وضعیت شهرستان‌های دیگر استان، خاطرنشان کرد: 97 درصد روستاهای استان همدان زیر پوشش همراه اول هستند، 70 درصد روستاها زیر پوشش حداقل 2G و 3G بوده و اینترنت پایه دارند و 48 درصد روستاها دارای سرویس 4G هستند.
کریمی‌رادپور درباره مشکلات اینترنت و آنتن‌دهی روستای باباپیر شهرستان تویسرکان نیز گفت: در این منطقه سایت اختصاصی وجود ندارد و از سایت‌های اطراف سرویس می‌گیرد.
وی افزود: از 713 سایت مخابراتی حدود 340 تا سایت شهری و حدود 370 سایت روستایی داریم که با وجود حدود یک‌هزار و 30 روستای موجود در استان، امکان نصب دکل‌های اختصاصی برای این تعداد روستا وجود ندارد و مجبوریم پوشش حداکثری را با کمترین امکانات اجرا کنیم.
مدیر ارتباطات سیار مخابرات منطقه همدان ادامه داد: در دوران کرونا زیر 50 درصد پوشش 3G داشتیم و امروز به بالای 70 درصد پوشش سیار رسیدیم؛ یعنی مصرف پهنای باند دو برابر شده و اقبال اینترنت خوب بوده است.
وی درباره توسعه فیبر نوری در استان تصریح کرد: شهرهای اصلی و مراکز بخش‌ها به فیبر نوری مجهز شده و 45 تا 60 درصد روستاهایی که مراکز مخابراتی دارند هم بالای 90 درصد فیبر نوری دارند. طرح «نجما» نیز هم‌اکنون در استان درحال اجرا است و منازل شهری به سمت اتصال به فیبر نوری خواهند رفت.

شناسه خبر 68880