شناسه خبر:68887
1402/2/20 09:09:04

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: سه اثر تاریخی این استان در فهرست آثار غیر منقول فرهنگی و تاریخی کشور قرار گرفتند.

محسن معصوم‌علیزاده روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در راستای حفاظت از آثار فرهنگی تاریخی استان و به پیشنهاد این اداره کل و موافقت دفتر ثبت وزارت میراث فرهنگی سه اثر استان همدان در فهرست آثار غیر منقول فرهنگی تاریخی به ثبت ملی رسید.
وی ادامه داد: اثر فرهنگی تاریخی خانه «ترک» در شهرستان تویسرکان، خانه تاریخی «آبایی» در شهرستان نهاوند و «برج گلشن» در شهرستان فامنین با شماره‌های جداگانه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیدند و مراتب ثبت آن‌ها به استان از سوی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابلاغ شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در زمینه ثبت آثار در فهرست ملی گفت: قانون ثبت آثار ملی ابتدا در سال 1309 به تصویب مجلس شورای ملی رسید و مقرر شد آثاری که تا پایان دوره زندیه دارای شأن و جایگاه ملی هستند، شناسایی و در فهرستی تحت عنوان آثار ملی ثبت شوند.
معصوم‌علیزاده با اشاره به اینکه میراث برجای مانده از گذشتگان در مطالعه تاریخ بشر مؤثر هستند، اظهار کرد: حفظ آن‌ها نیازهای گذشتگان را بازگو می‌کند و در پس هریک داستانی نهفته است و نیز حفظ آثار می‌تواند به اعتبارسنجی خاطرات گذشتگان کمک کند.
   برج گلشن فامنین ملی شد
معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز گفت: مراحل ثبت ملی برج تاریخی گلشن در شهرستان فامنین پایان یافته و ثبت این اثر به استان ابلاغ شد.
اتابک صفری با بیان اینکه مراحل ثبت ملی برج تاریخی گلشن در شهرستان فامنین به اتمام رسید، اظهار کرد: برج گلشن در روستای خوش‌آباد واقع شده و متعلق به دوره قاجاریه است.
وی بیان کرد: بنای برج به‌صورت خشتی دارای زیرزمین با طاق گنبدی با خیز کم اجرا شده که دو طبقه دیگر روی آن احداث شده است؛ سقف طبقات بالا به‌صورت تیر چوبی و طبقه آخر بنا تزئینات گچ‌بری دارد و در آن شومینه اجرا شده است.
معاون میراث فرهنگی اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان یادآور شد: راه ارتباطی طبقات از کاهش ضخامت دیوار خشتی و ایجاد پله میسر شده و ارتفاع بنا حدوداً 12 متر بوده که با اندود کاه‌گل پوشیده شده است.
وی افزود: با توجه به اینکه بنا در موقعیت مناسبی در جنب میدان و پارک روستا قرار گرفته، درصورتی که پارک و بنا به‌صورت هماهنگ سامان‌دهی شود، می‌تواند در جذب گردشگر مؤثر باشد.
این مقام مسئول در پایان افزود: مسجد خوش‌آباد نیز واقع در این روستا بوده که در سال 85 در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.
35 خانه تاریخی واجد ارزش در همدان وجود دارد که با خطر تخریب مواجه هستند؛ استان همدان دارای یک‌هزار و 830 اثر تاریخی و باستانی بوده که حدود یک‌هزار اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

شناسه خبر 68887