شناسه خبر:68949
1402/2/21 09:08:24
مدیرعامل شرکت گاز استان همدان خبر داد:

شرکت گاز استان همدان پیشرو در اجرای قانون هوای پاک

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت گاز استان همدان گفت: حفظ محیط‌زیست و زیست‌بوم‌ها از اولویت‌های مهم و دغدغه اصلی ما در عملیات گازرسانی است؛ از همین نظر استان همدان در اجرای قانون هوای پاک همواره پیشتاز بوده است.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی شرکت گاز استان همدان، محمدصادق محبی‌نظر اظهار کرد: استان همدان در بین تمام شرکت‌های گاز سراسر کشور به‌عنوان دومین استان در کسب گواهینامه‌های خدمات سبز شناخته شده و همواره در راستای حُسن انجام و اجرای قانون هوای پاک توسط محیط‌زیست استان مورد تقدیر واقع شده است.
وی تصریح کرد: اجرای قانون هوای پاک یک موضوع فرابخشی است و دستگاه‌های مختلف هریک به فراخور شرح وظایف خود، مسئولیت‌هایی برعهده دارند.
این مقام مسئول درخصوص اقدامات انجام‌شده در جهت صنعت و خدمات سبز شرکت گاز استان همدان عنوان کرد: شناخته شدن این شرکت در بیست‌وپنجمین جشنواره شهیدرجایی به‌عنوان برترین دستگاه اجرایی، انجام ممیزی فنی انرژی ساختمان‌ها براساس آیین‌نامه اجرایی صرفه‌جویی، مدیریت در مصرف سوخت وسایل نقلیه و اطلاع‌رسانی دقیق همراه با افزایش آگاهی از مؤلفه‌های محیط‌زیستی در گازرسانی، از اهم موارد صورت‌گرفته در این بخش است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون چهار هزار و 9 مورد گازرسانی به متقاضیان صنعتی، کشاورزی و نیروگاه‌ها توسط شرکت گاز استان صورت گرفته است، بیان کرد: حجم گاز طبیعی رسانده‌شده به نیروگاه شهیدمفتح در سال 1401، 1،123.416،000 متر مکعب و از ابتدای سال 1402 تاکنون نیز 160،356،870 متر مکعب بوده است.
این مقام مسئول در ادامه افزود: نیروگاه حرارتی شهیدمفتح همدان با توان تولیدی یک‌هزار مگاوات شامل چهار واحد 250 مگاواتی است که نقش مهمی در تأمین انرژی الکتریکی شبکه برق سراسری دارد و شرکت گاز استان درخصوص تأمین سهمیه کامل گاز مورد نیاز این نیروگاه طبق ضوابط عمل کرده است؛ برنامه سوخت‌رسانی به نیروگاه براساس ضوابط کشوری بوده و شرکت گاز استان صرفاً براساس دستورالعمل‌های صادره اقدام می‌کند.
محبی‌نظر با بیان اینکه در بررسی‌های صورت‌گرفته تمامی بخش‌های موتورخانه‌ای در زیرمجوعه شرکت گاز استان همدان و معاینات فنی انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای مطابق با استانداردهای مربوطه است، گفت: معاینه فنی موتورخانه‌ها همواره به‌صورت سالیانه انجام می‌شود؛ بر همین اساس این شرکت در استان همدان همسو با سیاست‌های کلان شرکت ملی گاز ایران در راستای بهینه‌سازی مصرف گاز طبیعی و درنتیجه کاهش آلودگی هوا و هزینه مشترکین، همچنین ایجاد اشتغال در کشور، طرح بهینه‌سازی موتورخانه‌های واحد مسکونی، تجاری و اداری را به‌صورت رایگان در دستور کار قرار داده است.
وی با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در راستای اجرای مدیریت آلاینده‌های هوا، صوت و گازهای گلخانه‌ای نیز اظهار کرد: نصب آبگرمکن‌های خورشیدی، معاینه فنی خودروهای پلاک قرمز، آنالیز گازهای خروجی از هیترها، بهینه‌سازی مصرف سوخت ایستگاه‌های CGS و معاینه فنی موتورخانه‌ها، ازجمله مهم‌ترین اقدامات صورت‌گرفته در راستای مدیریت آلاینده‌های مخرب محیط‌زیست توسط شرکت گاز استان همدان است.
مدیرعامل شرکت گاز استان همدان همچنین با بیان اینکه تاکنون 666 هزار و 750 مشترک گاز در استان همدان از نعمت گاز برخوردار شده‌اند، تأکید کرد: حجم جایگزین سوخت‌های فسیلی به میزان 40 هزار و 483 متر مکعب در ساعت در اجرای تبدیل سوخت صنایع امسال در راستای برنامه‌ریزی و حفظ منابع انرژی و گاز در استان همدان انجام شده است.
محبی‌نظر در پایان با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در سیاست‌های ابلاغی محیط‌زیست به‌منظور توجه به اقتصاد سبز، تصریح کرد: برای گسترش اقتصاد سبز توجه به مواردی چون توسعه صنایع کم‌کربن، گسترش انرژی‌های پاک، مدیریت پسماندها، اصلاح الگوی تولید در بخش‌های مختلف اقتصادی، توسعه حمل‌ونقل سبز و غیر فسیلی ازجمله برقی و نیز ترویج استفاده از حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه در کلان‌شهری چون استان همدان، ازجمله برنامه‌های جایگزینی است که شرکت گاز همواره در پیشنهادات مدیریت منابع محیط‌زیستی از آن‌ها نام برده و امیدواریم با کمک دستگاه‌های اجرایی دیگر در استان همدان محقق شود.

شناسه خبر 68949