شناسه خبر:68983
1402/2/23 10:47:31

سپهرغرب، گروه خبر: امام جمعه همدان با بیان اینکه شکاف اجتماعی در جامعه فساد ایجاد می‌کند گفت: دلسوز بودن مسئولان و دستور دادن کافی نیست و باید با برنامه حرکت کرد تا مشکلات اقتصادی جامعه برطرف شود.

حجت الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی در خطبه‌های عبادی-سیاسی نماز جمعه این هفته همدان با بیان اینکه قرآن کریم اسلام را به عنوان دین قیم معرفی کرده است اظهار کرد: در آیات مختلفی این تعبیر آمده است یعنی دینی است که قیام‌کننده بر مسائل جامعه است.
وی افزود: آنچه اسلام مطرح می‌کند و از آموزه‌های قرآنی و روایات برمی‌آید، دین برای تحقق مصالح واقعی و قوام‌بخش جامعه است و سستی و کجی ندارد.
امام جمعه همدان با بیان اینکه اسلام آمده تا جامعه قوام یابد و سست نباشد تصریح کرد: یکی از تقویت‌کنندگان جامعه مناسبات صحیح مالی و اقتصادی است، تولید و مصرف باید عادلانه باشد و بهره‌وری هم باید عادلانه باشد و توازن اجتماعی برقرار شود.
وی ادامه داد: افراد در جامعه درآمدهای مختلفی دارد چراکه تلاش افراد در جامعه متفاوت بوده و در نتیجه دستاورد آنها نیز متفاوت است اما در برنامه‌ریزی‌ها مسئولان باید به سمتی بروند که سطح زندگی‌ها به هم نزدیک باشد.
حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با بیان اینکه افرادی که درآمد ندارند حق استفاده از ثروت اجتماعی را دارند خاطرنشان کرد: در جامعه نباید شکاف اجتماعی ایجاد شود چراکه در این صورت در جامعه فساد ایجاد می‌شود.
وی با بیان اینکه فساد فقط مسائل مالی و اختلاس نیست گفت: یکی از بدترین فسادها تبعیض طبقاتی است که نشات گرفته از برخی قوانین است.
امام جمعه همدان با بیان اینکه گاهی اوقات سرمنشا فساد قوانین غلط است اظهار کرد: برخی از نجومی‌بگیران و یا رانت‌خواران ادعا می‌کردند که طبق برخی قوانین به ثروت‌های زیادی رسیدند و وقتی بررسی شده، معلوم شده که این موضوع راهکار قانونی داشته که همین مطلب لزوم اصلاح قوانین را جدی می‌کند.
وی با اشاره به اینکه ‌وقتی برخی قوانین پشتیبان تبعیض می‌شوند مبارزه با فساد هم سخت‌تر می‌شود افزود: قوانین و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی باید به شکلی باشد که باعث فساد نشود.
حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با بیان اینکه اسلام به شدت با شکاف اجتماعی مخالف است تصریح کرد: وقتی جوانی نمی‌تواند یک خانه اجاره کند در حالی که افرادی با ثروت‌های میلیاردی در شهر حضور دارند نشان از شکاف اجتماعی در جامعه دارد.
وی تاکید کرد: تفاوت درآمد امری طبیعی در جامعه است و به میزان تلاش افراد بستگی دارد بحث ما بر سطح بهره‌مندی‌هاست و ایجاد توازن اجتماعی.
امام جمعه همدان با بیان اینکه احساس وجود تبعیض مردم را بیشتر مورد آزار قرار می‌دهد خاطرنشان کرد: مسئولان باید نسبت به رفع تبعیض‌ها اقدام کنند و آنجایی که برخی قوانین پشتیبان فساد می‌شود باید اصلاحش کرد.
وی با اشاره به اینکه امیرالمؤمنین علی(ع) برای از بین بردن تبعیض در جامعه برنامه‌ریزی می‌کنند و راهکارهایی هم برای این موضوع دارند گفت: در راس مبارزه با تبعیض مسئولان هستند اما در بدنه آن مردم هستند.
حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با بیان اینکه تا زمانی که جامعه اصلاح نشود، مسئولان نمی‌توانند موفق شوند اظهار کرد: ثروتمندان در جامعه باید به سفارش اسلام عمل کنند و مسئولان برنامه‌ریزی قوی و نظارت شدید داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه در مبارزه با فساد تازیانه به دست امیرالمؤمنین(ع) بود افزود: حضرت گزارش‌های اقتصادی و برنامه‌های اقتصادی داشتند و برای حل مشکلات اقتصادی سفارش ویژه کرده‌اند.
امام جمعه همدان تاکید کرد: دلسوز بودن مسئولان و دستور دادن کافی نیست و باید با برنامه حرکت کرد تا مشکلات برطرف شود.
امام جمعه همدان در ادامه با محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی به فلسطین گفت: رژیم صهیونیستی برای کاهش فشارهای داخلی دست به این اقدامات می‌زند.

شناسه خبر 68983