شناسه خبر:69159
1402/2/27 08:48:10

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره امور عشایری نهاوند گفت: به‌منظور تأمین روشنایی عشایر تاکنون 268 پنل خورشیدی توزیع شده که وزارت نیرو درنظر دارد سایر خانوارها را نیز به پنل مجهز کند.

ابوالقاسم بنی‌هاشمی روز گذشته اظهار کرد: با توجه به اهمیت راه در زندگی عشایری و به‌منظور سهولت در رفت‌وآمد، 19 کیلومتر از راه‌های عشایری نهاوند طی هفته گذشته تسطیح، مرمت و بازسازی شد.
وی افزود: راه‌های مرمت‌شده در مناطق گنبد کبود، ورازانه و اسدآباد این شهرستان قرار گرفته‌اند که در اثر بارش‌های زمستان گذشته و بهار امسال تخریب شده‌اند و رفت‌وآمد از آن‌ها با مشکل همراه بود.
رئیس اداره امور عشایری نهاوند با بیان اینکه درحال حاضر 85 کیلومتر راه عشایری در شهرستان وجود دارد، اذعان کرد: برای بازسازی این راه از ماشین‌آلات سنگین به‌صورت اجاره‌ای استفاده شده که در این رابطه 100 میلیون تومان هزینه شده است.
وی گفت: عشایر واردشده به نهاوند هنگام کوچ از مناطق گرمسیری در 21 سامانه عشایری که عمدتاً در دامنه رشته‌کوه گرین قرار گرفته‌اند، در مناطق مختلف مستقر شده‌اند و به مدت 6 ماه در منطقه حضور پیدا می‌کنند.
بنی‌هاشمی ادامه داد: خدمات ارائه‌شده شامل تأمین و توزیع نهاده‌های دامی، توزیع آرد خانه‌پزی و تسهیلات است؛ همچنین خدمات عمرانی در این بخش‌ها ارائه می‌شود.
وی بیان کرد: راه‌ دسترسی، ابنیه فنی، آب‌رسانی، تأمین آب شرب و پایدار و مسائل دیگر در حوزه کارهای عمرانی در حیطه وظایف امور عشایری است که با توجه به تخصیص اعتباری که داریم، انجام می‌شود.
رئیس اداره امور عشایری نهاوند گفت: در شهرستان نهاوند مجموعاً یک‌هزار و 850 خانوار عشایری با جمعیتی بالغ‌بر هفت هزار و 500 نفر و 350 هزار رأس دام سبک به مدت 6 ماه وجود دارد.
وی از ارائه خدمات لازم در زمینه تأمین روشنایی عشایر خبر داد و افزود: به‌منظور تأمین روشنایی تاکنون 268 پنل خورشیدی بین آنان توزیع شده و وزارت نیرو درنظر دارد سایر خانوارها را نیز به پنل خورشیدی مجهز کند.
بنی‌هاشمی گفت: طی بازدیدی که اخیراً از سامانه‌های عشایری صورت گرفته، خواستار احداث حمام سیار و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای فرزندانشان شده‌اند که امیدواریم با تأمین اعتبار لازم بتوان به این نیازها پاسخ داد.

شناسه خبر 69159