شناسه خبر:69203
1402/2/28 09:01:15

سپهرغرب، گروه خبر: کردستان پنجمین استان کشور از لحاظ متقاضیان تأیید نهایی شده در طرح نهضت ملی مسکن با 77 هزار متقاضی است و تنها چهار استان بزرگ کشور از این لحاظ از کردستان جلوتر هستند.

اسماعیل زارعی‌کوشا روز چهارشنبه در جلسه شورای مسکن استان که با محوریت بررسی وضعیت دو شهرستان بیجار و دیواندره و طبق روال چهارشنبه‌ها در ساعت 6 صبح برگزار شد، اظهار کرد: بی‌گمان تا پایان طرح، میزان متقاضیان نهضت ملی مسکن به 100 هزار نفر خواهد رسید که همین امر بیانگر آن است که باید بسیار جدی‌تر در این حوزه اقدام کنیم.
وی با بیان اینکه ما کاری به جدول رده‌بندی کشوری نداریم و هر استانی شرایط و ویژه‌گی‌های خاص خودش را دارد، ادامه داد:همه مقامات کشوری در خصوص وضعیت و شرایط استان توجیه شده‌اند و تنها انگیزه ما باید بر تسریع ساخت مسکن برای مردم و اقشار ضعیف جامعه متمرکز باشد.
استاندار کردستان جلسه شورای مسکن را جزو جلسات با اهمیت و اولویت‌دار نام برد و افزود: به‌دلیل اهمیت موضوع، مسائل باید کاملاً شفاف بیان شود و تصمیمات مقتضی نیز در همین جلسات دریافت شود.
زارعی‌کوشا گفت: 80 درصد توان راه و شهرسازی صرف نهضت ملی مسکن می‌شود که دلیل آن نیاز مردم و تعهد دولت و پیگیری‌های شخص رئیس جمهور است.
وی فرمانداران را مسئول اجرای پروژه نهضت ملی مسکن در شهرستان‌ها دانست و اظهار کرد: بیشترین تعامل باید بین فرمانداران، راه و شهرسازی و دستگاه‌های خدمات‌رسان برقرار باشد تا بتوانیم به اهداف و برنامه‌های تعیین‌شده در دولت سیزدهم برسیم.
استاندار کردستان از مسکن و شهرسازی به‌عنوان متولی اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان خواست بدون معطلی زمین‌های مورد نیاز را شناسایی و جهت واگذاری آن‌ها برای شروع ساخت اقدام کند.
زارعی‌کوشا با بیان اینکه هم‌اکنون ساخت هفت هزار واحد در سطح استان شروع شده و رسانه‌ها جهت امیدآفرینی در مردم باید آن را اطلاع‌رسانی کنند، اضافه کرد: تا دو ماه آینده تعداد واحدهایی که ساخت آن‌ها شروع شده است به 27 هزا واحد خواهد رسید.
وی همچنین به ایرادات سامانه طرح نهضت ملی مسکن در خصوص پایش متقاضیان اشاره کرد و گفت: متأسفانه هنوز ایرادات سامانه پابرجاست، چراکه در شهرهای زیر 25 هزار نفر ما گاهی تعداد متقاضیان از 200 نفر فراتر نمی‌رود اما در شهری مانند دیواندره بیش از 13 هزار متقاضی وجود دارد که نشان دهنده نقص جدی در سامانه است.
استاندار کردستان در بخش دیگری از سخنانش از تأخیر در اجرای طرح‌های مسکن ملی در برخی شهرستان‌ها انتقاد کرد و گفت: زمین‌های در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح در شهری مثل بیجار مشکل توپوگرافی و معارض ندارد، پس تعلل در این رابطه قابل قبول نیست و بلافاصله باید کار شروع شود.
زارعی‌کوشا با بیان اینکه در کلنگ‌زنی طرح‌های مسکن ملی شرکت نخواهم کرد چون پروژه‌های کلنگ‌زنی شده با تأخیر و کندی پیش می‌رود و این اصلاً قابل قبول نیست یادآور شد: مسکن ملی جزو تعهدات دولت و از اولویت‌های مورر تأکید رئیس جمهور است و باید با جدیت دنبال شود.
وی تصریح در ابلاغ مصوبات شورای مسکن به ادارات و سازمان‌ها و حل مشکل نظام مهندسی و شهرداری‌ها در پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن را خواستار شد و افزود: در مصوبات حتماً باید قید زمان و محدودیت زمان اجرایی شدن مصوبات لحاظ شود تا از فرسایشی شدن اجرای مصوبات پیشگیری شود.
  تأیید ثبت‌نام بیش از 76 هزار متقاضی مسکن ملی
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان هم در این نشست گفت: سهمیه ساخت مسکن ملی در استان 36 هزار و 748 واحد است که 187 هزار و 766 نفر ثبت نام کرده‌اند و ثبت‌نام 76 هزار و 32 نفر تأیید شده است.
جهانگیر الیاسی با بیان اینکه 9 دهم ثبت‌نامی‌های تأییدشده در بیجار مجرد و در دیواندره این میزان 1.8 درصد است، افزود: در مجموع در استان 32 درصد ثبت‌نامی‌های تأیید شده مجرد هستند.
وی ادامه داد: تاکنون در بیجار 568 متأهل و 232 مجرد و در دیواندره هزار و 729 متأهل و 325 مجرد واریز وجه کرده‌اند.
مدیرکل راه و شهرسازی یادآور شد: تعداد واحدهای ابلاغی مسکن ملی دیواندره هزار و 115 مورد است که تاکنون 13 هزار و 146 نفر ثبت نام کرده‌اند و چهار هزار و 230 نفر تایید شده است.
الیاسی اضافه کرد: در بیجار نیز هزار و 704 واحد ابلاغ شده که تاکنون 6 هزار و 18 نقر ثبت‌نام کرده‌اند و ثبت نام هزار و 717 نفر تأیید نهایی شده است.
هزار و 565 واحد مسکن روستایی در دیت ساخت
مدیرکل بنیاد مسکن کردستان هم گفت: هزار و 565 واحد مسکن روستایی در قالب طرح مسکن ملی در حال اجرا است که بیجار با 355 واحد بیشترین طرح را به خود اختصاص داده است.
سعید رسولی ادامه داد: بنیاد مسکن در 10 شهر از 23 شهر زیر 25 هزار نفر جمعیت استان، زمین‌هایی شناسایی کرده تا قابلیت الحاقی دارد.
هفته گذشته نیز با حضور استاندار کردستان مشکلات و موانع طرح نهضت ملی مسکن شهرستان سقز بررسی شد.

شناسه خبر 69203