شناسه خبر:69208
1402/2/28 09:12:42

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان گفت: برای نخستین‌بار پرنده سنگ چشم پیشانی سفید توسط یکی از پرنده‌شناسان استان مشاهده و در سایت پرنده‌نگری کشور ثبت شد.

اقبال حمیدی روز چهارشنبه اظهار کرد: پرنده مشاهده شده در سنندج به بیماری سفیدگرایی (زالی) مبتلا بوده است.
وی اضافه کرد: سنگ چشم پیشانی سفید، پرنده‌ای مهاجر و قلمرو طلب است و از حشراتی مانند جیرجیرک، ملخ ها، سوسک‌ها و در بعضی مواقع از بندپایان و مهره‌داران کوچک تغذیه می‌کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان ادامه داد: این پرنده مانند دیگر گونه‌های سنگ چشم، غذای خود را به تیغ بوته‌ها و درختان فرو می‌کند و بعد از آن استفاده می‌کند.
حمیدی یادآور شد: این پرنده با نام علمی «Masked shrike» پرنده‌ای است به طول 18 سانتی‌متر، پیشانی و خط ابرویی سفید، پهلوهای زرد مایل به نارنجی و دو لکه سفید بر روی شانه‌ها که شناسایی این پرنده را راحت‌تر می‌کند.
وی بیان کرد: این پرنده در باغ‌های زیتون، کشتزارهای دارای درختان پراکنده، بوته زارهای اراضی پست، جنگل‌های روی تپه‌ها و اغلب در نزدیکی مناطق مسکونی و حاشیه شهرها به سر می‌برد.
کردستان دارای 16 پاسگاه محیط بانی و پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه چلچمه و سارال با 97 هزار هکتار، منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت 32 هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت 43 هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت 57 هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت 39 هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت سه هزار هکتار و دو اثر طبیعی ملی و چندین منطقه شکار ممنوع است که این استان را در زمره منحصربه‌فرد ترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی قرار داده است.

شناسه خبر 69208