شناسه خبر:69235
1402/2/30 09:43:32

سپهرغرب، گروه خبر: امام جمعه همدان گفت: با وجود اقدامات مختلفی که دولت انجام داده در حوزه مهار تورم و گرانی انتقاد داریم و باید مشکل حل شود.

حجت الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی در خطبه‌های عبادی- سیاسی نماز جمعه با بیان اینکه بنا بر فرمایشات پیامبر اکرم(ص) فقر جامعه را به سمت کفر سوق می‌دهد اظهار کرد: پیامبر(ص) به حاکمان پس از خود سفارش کردند نسبت به مبارزه با فقر و حل مشکلات مالی تلاش کنند و فرمودند جامعه را فقیر نکنید که این نشان می‌دهد برنامه‌ریزی در این حوزه موثر است.
وی با بیان اینکه اسلام به شدت با فقر مخالف است و عدالت اقتصادی و نفی تبعیض را لازم می‌داند افزود: فقر در جامعه دو حالت دارد، گاهی نتیجه عدم تدبیر و عجز است و گاهی هم عدم مدیریت و کسالت، وقتی ظرفیت‌های اقتصادی وجود دارد اما فقر در جامعه حاکم باشد اسلام آن را مذموم می‌شمارد.
امام جمعه همدان با اشاره به اینکه بنا بر روایات جامعه‌ای که آب و خاک دارد اما فقیر است، خداوند رحمت را از آن جامعه دور می‌کند تصریح کرد: جامعه‌ای که ظرفیت‌هایی چون نفت و معدن دارد، اما فقیر است یا فردی که دنبال ثروت و درآمد نیست خیر در آن وجود ندارد.
وی با بیان اینکه برای برطرف کردن فقرهایی که از کسالت و عجز نشأت گرفته، توصیه به تجارت شده است ادامه داد: تجارت باعث می‌شود آبروی انسان حفظ شود و به دیگران نیازمند نشود.
حجت الاسلام و المسلمین شعبانی با بیان اینکه مهارت‌آموزی مهارت جامعه است خاطرنشان کرد: باید روش‌های تولید ثروت را آموزش دهیم و از هوش‌ مالی بهره بگیریم، فردی که دکترا دارد اما مهارت ندارد باید، آموزش ببیند.
وی با بیان اینکه نباید افراد دارای تحصیلات دانشگاهی فقط از عهده کارهای اداری بربیایند و باید آموزش لازم را ببینند گفت: باید تولید فعال شود، نیروی جوان کشور باید آموزش ببیند و دولت حمایت کند تا سرمایه‌ها نیز تأمین شود.
امام جمعه همدان با بیان اینکه رفع فقر نیازمند مدیریت اجرایی، قانونگذاری و نظارت است و باید هر سه قوه نسبت به آن ورود کنند گفت: مردمی‌سازی اقتصادی راهکاری برای رشد و توسعه اقتصادی جامعه است دولت باید شرایط این مسأله را فراهم کند همچنان که بر اساس قانون اساسی دولت موظف به رفع فقر است.
‌وی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه قانون جوانی جمعیت باید با قوت بیشتری حمایت شود تصریح کرد: از فعالان عرصه جمعیت که ضرورت این مهم را تبیین می‌کنند باید قدردانی کرد.
حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با بیان اینکه ممکن است در سال‌های آینده با بحران جمعیت مواجه شویم به خصوص در استان همدان ادامه داد: همدان از استان‌های پیر کشور به حساب می‌آید و باید مراقبت کنیم که این مسأله حل و فصل شود.
وی با تأکید بر اینکه به دولت در زمینه کنترل تورم انتقاد داریم خاطرنشان کرد: انتظار بر این است دولت تیم اقتصادی خود را بازبینی کند و برنامه اقتصادی خود را در عرصه کنترل تورم ارائه دهد البته صرف برنامه کافی نیست و مردم باید نتایج آن را در بازار احساس کنند.
امام جمعه همدان با اشاره به اینکه دولت در زمینه‌های متفاوت پرکار بوده و در برخی از عرصه‌ها کارها را به خوبی پیش برده است گفت: تیم اقتصادی باید بازبینی شود و برای حل مشکلات معیشتی اقدام شود اما اتفاقات خوبی هم در حوزه‌های مختلف به ویژه آبرسانی در سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان اقدامات خوبی انجام شده است.
وی با بیان اینکه در استان هم اتفاقات خوبی رخ داده است اظهار کرد: در ارتباط کشورهای مختلف، کشورهای منطقه یا آفریقایی و آمریکای لاتین اقدامات خوبی صورت گرفته اما در حوزه گرانی و تورم هم انتقاد داریم.
حجت الاسلام و المسلمین شعبانی به نیروی دریایی نیز تبریک گفت و افزود: نیروی دریایی 65 هزار کیلومتر در اقیانوس اطلس و هند و... را طی هشت ماه گذرانده و این نشانه از اقتدار کشور است.

شناسه خبر 69235