شناسه خبر:69305
1402/2/31 12:16:07

یکی از مهم‌ترین مشکلات استان ایلام در حوزه فرهنگ نبود زیرساخت‌های فرهنگی از جمله سینما است و هرچند در مرکز استان سالن آمفی‌تئاتر مجتمع فرهنگی هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای اکران فیلم‌ مورد استقبال شهروندان قرار گرفته، اما سینما تعریف خاص خود را دارد.

**اینجا متولدین دهه 80 و 90 ایلام را بی‌سینما دیده‌اند

فاطمه نصیری یکی از شهروندان ایلامی اظهار کرد: سینمای شهر ایلام که «قدس» نام داشت مورد استقبال تمام مردم استان به‌ویژه جوانان و نوجوانان قرار می‌گرفت، اما این سینما با وعده ساخت یک سینمای مدرن و مجهز تخریب و به پارکینگ عمومی تبدیل شد.

وی گفت: برخلاف جوانان دهه 50، 60 و 70 در ایلام متولدین دهه‌های80 و 90 در ایلام تصور چندانی از سینما ندارند، زیرا سال‌هاست تنها سینمای شهر ایلام تخریب شده و هنوز هم سینمایی به جای آن ساخته نشده است.

آمفی تئاتری که جایگزین سینما شده است

اکبر جعفری یکی دیگر از شهروندان ایلامی به گفت: چند سالی است که سینما فرهنگ یا همان سالن آمفی تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد استان به‌عنوان سینما در اختیار مردم استان قرار گرفته است که بدون شک این سالن فرهنگی به علت عدم برخورداری از تجهیزات تخصصی جایگزین مناسبی برای سینمای تخریب شده نیست.

وی با بیان اینکه ساخت سینما در استانی با جمعیتی بالغ بر 600 هزار نفر الزامی است، افزود: از گذشته تاکنون وعده‌های متعددی جهت ساخت سینما داده شده که هنوز به هیچکدام عملی نشده‌اند.

*وعده‌های عملی نشده‌ ساخت سینما

جعفری تصریح کرد: در سال 98 مقرر شد سینمایی به نام «امید» با تجهیزات و امکانات بالا در ایلام راه‌اندازی شود، با این وجود سال‌هاست از کلنگ‌زنی این پروژه می‌گذرد و این سالن سینما نه تنها به مرحله افتتاح و بهره‌برادی نرسیده بلکه به حال خود رها شده است.

وی با بیان اینکه سرانه فرهنگی در ایلام در فقر مطلق به سر می‌برد، افزود: فقر فرهنگی در ایلام با تعطیلی سینما هنر آبدانان در 24 سال پیش و سینما قدس ایلام در 10 سال پیش بیشتر به چشم می‌آید و حتی مجتمع فرهنگی فعال فعلی اداره‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان سینما یعنی سینما فرهنگ ایلام سینما کلهر ایوان و سینما سراب آبدانان هم نتوانسته خلا نداشتن سالن استاندارد و تخصصی سینمایی را برای هنرمندان و هنردوستان ایلامی پر کند.

*نبود سینما در ایلام یک نقصان بزرگ فرهنگی است

کارشناس فرهنگی نیز اظهار کرد: سینما رسانه‌ای نافذ و تعیین‌کننده است که امروزه در بسیاری از کشورها برای بسترسازی و عملیاتی کردن برنامه‌ها و راهبردهای کلان ملی و بین‌المللی از این رسانه بهره‌گیری می‌کنند.

مرضیه سجادی، با بیان اینکه نقش سینما در ارتقای فرهنگ عمومی، انکارناپذیر است و این رسانه، عرصه‌ای مهم برای شناسایی کنش‌های اجتماعی و فرهنگی به‌شمار می‌رود، افزود: سینما به‌عنوان رسانه جمعی دیداری و شنیداری، نقش مهمی در پرکردن اوقات فراغت و بسترهای تفریح و سرگرمی مردم برعهده دارد، این رسانه قدرتمند به دلیل تصاویر متحرک، استفاده از فناوری پیشرفته صوت و تصویر، از دیگر رسانه‌ها، قدرتمندتر و جذاب‌تر است و سریع‌تر از دیگر رسانه‌ها می‌تواند پیام را به مخاطب منتقل کند.

وی تصریح کرد: نبود سینما در استان ایلام نه‌تنها یک نقصان بزرگ فرهنگی است بلکه مشکلات و معایب بسیاری ازجمله ضعف فرهنگی و افزایش آسیب‌های اجتماعی را به دنبال داشته است.

**کمبود اعتبار، مانع ساخت سینما در ایلام

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام نیز اظهار کرد: برای ساختن پایه‌های فرهنگی و یا انتقال مفاهیم فرهنگی نیاز به ابزارهایی همچون سینما است، زیرا احداث سینما یک کار فرهنگی بسیار ارزشمند در راستای افزایش نشاط اجتماعی برای خدمت‌رسانی به مردم و فرهنگ‌ در هر منطقه محسوب می‌شود.

علی هوشمند با بیان اینکه با وجود اهمیت بالای سالن سینما متأسفانه در استان ایلام سینمای اختصاصی وجود ندارد، افزود: پروژه ساخت پردیس سینمایی استان ایلام به علت کمبود اعتبار تکمیل نشده است، احداث پردیس سینمایی فرهنگ از مصوبات وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده که با همکاری شهرداری ایلام با تأمین زمین و تعیین پیمانکار در چهار سالن سینما در سال 98 کلنگ آن توسط شهردار وقت بر زمین زده شد و هم‌اکنون دارای پیشرفت فیزیکی 75 درصدی است.

وی تصریح کرد: با تخصیص اعتبار از سوی مسئولان کشوری و استانی، بدون شک می‌توان قدم چشم‌گیری در تکمیل و بهره‌برداری از پردیس سینما ایلام برداشت.

*مهسا نظری

 

شناسه خبر 69305