شناسه خبر:69387
1402/3/2 09:45:35
نماینده ولی فقیه در استان همدان:

رسانه‌ها اخبار امیدآفرین را هم منعکس کنند

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه شهر همدان با بیان اینکه جامعه نیاز به نشاط و شادابی دارد، گفت: رسانه‌ها به امیدآفرینی واقعی کمک کنند و این به معنای تعریف، تمجید و بزرگ‌نمایی نیست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی ‌موثقی روز دوشنبه در دومین نشست اخلاق و رسانه سال جدید که در باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار شد، در جمع خبرنگاران ابراز کرد: رسانه‌ها به‌خوبی می‌توانند اخبار خوب و نشاط‌آفرین را احصا و منعکس کنند و این اخبار نباید به‌طور حتم از سوی مسئولان باشد.
وی ادامه داد: می‌توان فعالیت‌های خوب و مؤثر صورت‌گرفته از سوی جهادگران، بسیج سازندگی، فعالان مردمی و مؤسسه‌های خیریه فعال در همدان و همچنین چهره‌های نام‌آور و نخبه‌های فراموش‌شده که هریک بیش از یک اداره کل تلاش و به فرهنگ و تمدن استان کمک می‌کنند را منعکس کرد.
نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه شهر همدان یادآوری کرد: به گفته امام صادق (ع) نشانه کرامت جامعه اسلامی سه چیز است و رسانه باید در توسعه این سه مؤلفه شامل اخلاق نیکو، کنترل خشم و گذشت از خطای دیگران تلاش کند که هر سه ویژگی در تعامل با دیگران باید رعایت شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی تأکید کرد: رسانه‌ها باید به تعدیل اخلاق جامعه، کنترل خشم عمومی و گذشت خطای دیگران توسط افراد کمک کرده و این سه ویژگی با تقویت امید و اعتماد در جامعه محقق می‌شود.
نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه شهر همدان درباره واگذاری تریبون نماز جمعه به اقشار مختلف جامعه ازجمله فرهنگیان، کارگران و خبرنگاران گفت: مسئولان به اندازه کافی تریبون، رسانه و خبرنگار برای انعکاس عملکرد مجموعه تحت مدیریت دارند، بنابراین تریبون نماز جمعه باید در اختیار کسانی که به این ظرفیت دسترسی ندارند، برای بیان مطالبات و دغدغه‌هایشان قرار گیرد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی درباره کرامت انسان اذعان کرد: کرامت یکی از ویژگی‌هایی بوده که خداوند در وجود انسان قرار داده و بزرگی و عظمت یکی از مؤلفه‌های آن است.
وی افزود: تکوین و حقیقت وجودی انسان، بزرگی بوده؛ همچنین قدرت و توان رسیدن به بزرگی و کرامت در وجود انسان گذاشته شده است.
نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه شهر همدان اضافه کرد: کرامت و بزرگی آدمی از ظرفیت بشر نشأت می‌گیرد و نفس و روح انسان محل ادراکات، احساسات، ترحم و مهرورزی بوده که همه ظرفیت‌های بیرونی را در خود جای داده است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی بیان کرد: خداوند انسان را تکریم کرد و همه استعدادها و عواطف را در وجود او قرار داد که این کرامت ذات بشر است.
وی با بیان اینکه اسلام حقوق بشر را به معنای واقعی تفسیر کرده است، اظهار کرد: کشتار مردم یمن، افغانستان و دیگر کشورها و آواره شدن هزاران کودک نشان‌دهنده بی‌توجهی سردمداران آمریکا به موضوع حقوق بشر است.
نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه شهر همدان با بیان اینکه ما در معرفی مکتب اسلام ازنظر حقوق بشر کوتاهی کرده‌ایم، گفت: امام علی (ع) فرمودند در حکومت علوی حتی باید دنیا و معیشت افراد کافری که خداوند و قیامت را هم قبول ندارند، تأمین شود؛ چراکه کشور اسلامی نمی‌تواند بپذیرد کسی در فقر زندگی کند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر کمک به انتخاب درست است، اظهار کرد: عده‌ای در جامعه اسلامی زندگی می‌کنند و در اقلیت هستند، اما دولت آن‌ها را به رسمیت شناخته و اسلام برایشان کرامت قائل شده است.
وی بیان کرد: ما نگاه علی ابن‌ابی‌طالب (ع) در زمینه حقوق بشر را به‌خوبی تشریح نکرده‌ایم؛ بنابراین کشورهای غربی از روی بازی سیاسی مدعی حقوق بشر شده‌اند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با بیان اینکه کرامت اکتسابی و انتخابی با دین و عقل به دست می‌آید، گفت: رسانه‌ها نقش مهمی در کسب کرامت اختیاری دارند و می‌توانند با عملکرد خود جامعه را به سمت کرامت پیش ببرند.
وی افزود: از نگاه اجتماعی اسلام، جامعه باید دارای کرامت اکتسابی باشد و به‌صورت کریمانه اداره شود.

شناسه خبر 69387