شناسه خبر:69437
1402/3/3 09:20:33

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام گفت: 71 اثر ناملموس استان شامل آداب، رسوم، البسه، بازی‌های بومی محلی، خوراک، آیین‌های جشن و عزا و موارد دیگر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

فرزاد شریفی روز سه‌شنبه در آیین رونمایی از اطلس باستان‌شناسی استان ایلام در هفته گرامیداشت میراث‌فرهنگی اظهار کرد: باتوجه به تعدد قومیت‌ها و طوایف در استان ایلام و وجود آثار ناملموس متنوع فرصتی مناسب برای محققان، پژوهشگران، اساتید و دانشجویان جهت مطالعه و تحقیق و پیشنهاد برای ثبت ملی است.
وی افزود: اساتید دانشگاهی و پژوهشگران برای حفظ و ماندگاری آثار ناملموس دانشجویان را به سمت تهیه و تدوین پایان‌نامه‌های دانشجویی سوق دهند تا این قشر در قالب پایان‌نامه دانشجویی با این آثار آشنا شوند و در حفظ و ماندگاری میراث ناملموس نقش داشته باشند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام یادآور شد: استان ایلام از غنای بالای تاریخی و تنوع آثار ملموس و ناملموس برخوردار است که باید این ظرفیت‌ها بیشتر از گذشته در سطح کشور معرفی و بستر آشنایی دیگر استان‌ها با غنای تاریخی و فرهنگی ایلام فراهم شود.
شریفی ادامه داد: برای حفظ و ماندگاری میراث ناملموس در معرض فراموشی باید این آثار با کاربردهای جدیدتر به زندگی مدرن خانواده‌ها وارد شود.
وی اضافه کرد: صدور مجوز برای موزه‌های خصوصی یکی از برنامه‌های مهم اداره‌کل است و سال گذشته اولین موزه خصوصی با محوریت سنگ، فسیل و جواهرات راه‌اندازی شد.
مؤلف کتاب اطلس باستان‌شناسی استان ایلام هم گفت: عرصه‌ها و ابنیه تاریخی استان ایلام قابلیت معرفی در شبکه‌های برون مرزی و ماهواره‌ای با زبان‌های مختلف را دارند.
حبیب‌اله محمودیان پیشنهاد کرد: در گام نخست برنامه‌های مستندی از ابنیه و آثار تاریخی یا گردشگری استان ایلام برای انتشار و پخش در شبکه‌های برون‌مرزی با سه زبان کردی، فارسی و انگلیسی تهیه شود.
محمودیان تأکید کرد: ایجاد پایگاه‌های ملی و محلی در زمینه‌های گردشگری طبیعی، باستان‌شناسی، تاریخی، دفاع‌مقدس، مذهبی، اجتماعی در استان مورد نیاز و ضروری است.
وی با بیان اینکه اقصی‌نقاط استان غنی از آثار تاریخی است، یادآور شد: به مانند مثال شهرستان دهلران بر اساس شواهد و مستندات یکی از مهم‌ترین قطب‌های پیش از تاریخ و سکونت‌گاه بشر اولیه در جهان بوده است.
وی پیشنهاد داد: محققان و پژوهشگران حوزه باستان‌شناسی و میراث‌فرهنگی به تاریخ و تمدن کهن شهرستان دهلران ورود کنند چراکه این منطقه ظرفیت‌های گسترده‌ای برای مطالعه و تحقیق یافته‌های جدید دارد.
مؤلف اطلس باستان‌شناسی استان ایلام افزود: تعیین عرصه و حریم بافت تاریخی دهلران، ایجاد پایگاه گردشگری باستان‌شناسی و مطالعاتی تاریخ و در این منطقه و سایر نقاط تاریخی و مهم استان ایجاد و نقشه باستان‌شناسی استان تکمیل شود.
رونمایی از کتاب اطلس باستان‌شناسی استان ایلام با حضور مدیرکل کتابخانه‌ها و معاون فرهنگ و ارشاداسلامی و جمعی از نویسندگان، پژوهشگران، اساتید و فعالان حوزه‌ میراث‌فرهنگی انجام گرفت.

شناسه خبر 69437