شناسه خبر:69706
1402/3/10 08:41:57

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه شهر همدان گفت: نخبگان و اساتید حوزه اجتماعی برای حل بحران جمعیت باید با ارائه راهکارهای علمی و عملی، پیشگام شوند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی دوشنبه‌شب در نشست هم‌اندیشی با نخبگان دانشگاهی پیرامون جوانی جمعیت بیان کرد: جوانی جمعیت مسئله بسیار مهمی در کشور است که باید از دیدگاه نخبگان، مردم و مسئولان مورد بررسی قرار گیرد.
وی افزود: هنوز ذهن بخشی از جامعه نسبت به ضرورت افزایش جمعیت قانع نشده، چراکه تغییر فرهنگ کاهش جمعیت نیازمند زمان طولانی است و آثار این تغییرات در بلندمدت مشخص می‌شود.
امام‌جمعه همدان یادآوری کرد: از دوران پهلوی تا دهه 80 بر کاهش فرزندآوری تأکید می‌شد و شعار کاهش جمعیت مطرح بود؛ بنابراین نمی‌توان در مدت دو یا سه سال این مشکل را رفع کرد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با بیان اینکه موضوع کنترل جمعیت تبدیل به فرهنگ شده است، تأکید کرد: باید با برنامه‌ریزی راهبردی از همان راه اشتباه که رفته‌ایم، به مسیر صحیح برگردیم تا کاهش جمعیتی را که در گذشته اتفاق افتاد، جبران کنیم.
وی ادامه داد: به گفته اساتید و نخبگان اجتماعی پنجره جمعیتی درحال بسته شدن است؛ بر این اساس جلسات باید بیشتر شکل بگیرد و تداوم بررسی‌ها به حل مسئله منجر شود.
نماینده ولی فقیه در استان همدان افزود: حل بحران جمعیت باید در اولویت مسائل کشور قرار گیرد، هرچند در برخی بخش‌ها و حوزه‌های اجتماعی دچار مشکلاتی هستیم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی اضافه کرد: ارزش‌ها در برخی موارد ناسازگاری دارند، بنابراین نخبگان باید با ارزش‌سازی، یکسان کردن باطن و ظاهر ارزش‌ها و تبیین ارزش‌های واقعی، جامعه را از بحران جمعیت نجات دهند.
رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا همدان نیز رسالت اصلی دانشگاه‌ها را آموزش، پرورش و تربیت دانست و اظهار کرد: علاوه‌بر این تکالیف، دانشگاه‌ها در موضوع جمعیت نیز وظایف جدی دارند و می‌توانند نقش مهمی دراین‌باره ایفا کنند.
حسین رضوان اضافه کرد: حدود 11 هزار دانشجو در دانشگاه بوعلی‌سینا مشغول به تحصیل هستند که 95 درصد آن‌ها در سن و موقعیت ازدواج قرار دارند؛ اما شرایط برای ازدواجشان فراهم نیست.
وی با بیان اینکه اشتغال نخستین و مهم‌ترین دغدغه دانشجویان است، ابراز کرد: سبک ازدواج از دیگر عوامل است؛ گویی دانشجو حق ازدواج و تشکیل خانواده ندارد.
این مقام مسئول تأکید کرد: والدین باید تا مدتی پس از ازدواج فرزند پسر، او را حمایت کرده و در ازدواج دختر هم سختگیری نکنند؛ همچنین بدانند مهم‌ترین اولویت و نیاز فرزندان، ازدواج و تشکیل خانواده است.
رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا همدان با بیان ضرورت تغییر سبک ازدواج، گفت: می‌توان ازدواج دوران دانشجویی را با زندگی خوابگاهی تلفیق کرد که در این راستا خوابگاه 250 واحدی متأهلین به‌زودی در دانشگاه بوعلی‌سینا احداث می‌شود.
وی اظهار کرد: به‌منظور فراهم کردن زمینه اشتغال دانشجویان، دانشگاه بوعلی‌سینا توسعه مراکز رشد و تبدیل شدن آن به پارک علم و فناوری را در دستور کار قرار داده است.
وی ادامه داد: دانشکده علمی کاربردی نیز درحال تأسیس است تا دوره‌های پودمانی برگزار و به مهارت‌افزایی و اشتغال سریع دانشجو کمک شود.
   آمار ولادت یک دهه گذشته در همدان کاهش داشته است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان نیز گفت: آمار ولادت در یک‌دهه گذشته سالانه یک‌هزار مورد در این استان کاهش داشته و از 32 هزار نوزاد در اوایل دهه 90، به 22 هزار نوزاد در این دهه رسیده است.
محمدمهدی مجذوبی افزود: میزان باروری کلی در کشور 1.69 است و اگر به زیر 1.5 برسد، در سیاه‌چاله جمعیتی گرفتار می‌شویم که خروج از آن بسیار سخت و دشوار است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان ادامه داد: میزان باروری کلی در استان همدان حدود 1.65 و زیر نرخ جایگزینی است که برای رسیدن به حد جایگزینی جمعیت باید به نرخ بالای 2.5 دست یابیم؛ درحالی که طی 10 سال گذشته هرسال حدود یک‌هزار نفر از موالید کاهش یافته است.
مجذوبی بیان کرد: سال 90 حدود 24 هزار واقعه ازدواج در استان ثبت شده که هم‌اینک به 12 هزار مورد کاهش یافته و این روند در کاهش موالید و جوانی جمعیت تأثیر بسزایی داشته است.
وی افزود: همچنین در دهه 90 سن مادران در نخستین زایمان بین20 تا 24 سالگی بود که در سال 1400 سن مادران در نخستین زایمان به 30 تا 34 سال رسیده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان سقط جنین، طلاق، اشتغال بی‌رویه خانم‌ها، ناباروری، نداشتن امنیت شغلی آقایان، شرایط اقتصادی و سبک زندگی را از علل مؤثر بر کاهش نرخ جمعیت دانست.
مدیرکل امور بانوان استانداری همدان نیز گفت: موضوع جمعیت، امروز به یک جنگ تبدیل شده، بنابراین برای پیروزی در این جنگ باید جبهه‌ای متحد از مردم و حاکمیت تشکیل شود.
فاطمه ستاری‌نوید با بیان اینکه راهبرد اصلی کشور درحال حاضر افزایش جمعیت و سپس تعالی خانواده است، ادامه داد: برای تأمین اعتبار مورد نیاز اجرای قانون جوانی جمعیت خیرین نیز ورود و حمایت کنند تا دغدغه‌های درمان ناباروری و بضاعت محدود خانوار در افزایش تعداد فرزندان مورد حمایت خیرین قرار گیرد.

شناسه خبر 69706