شناسه خبر:69756
1402/3/11 09:17:27

سپهرغرب، گروه سیاسی: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موفقیت در عرصه و آزمون سخت انتخابات علت و شرط دارد، گفت: برای مشارکت بالا باید همه اقشار و سلیقه‌ها اجازه ورود به عرصه انتخابات را داشته باشند، چراکه اگر قرار باشد یک طیف خاص وارد عرصه انتخابات شود بهانه دست دشمن می‌دهد و دلگرمی را از مردم می‌گیرد.

مصطفی رضاحسینی قطب‌آبادی در رابطه با مولفه‌های ایجاد مشارکت بالا در انتخابات آینده کشور، بیان کرد: یکی از نکاتی که رهبری در دیدارهای اخیرشان با نمایندگان و قبلا نیز در بحث انتخابات به آن اشاره داشتند بحث مشارکت مردم و رقابت سالم است و توصیه ایشان این بود که ما نمایندگان در سال آخر به گونه ای رفتار و عمل کنیم که زیبنده مجلس انقلابی باشد.

 دشمنان به دنبال تضعیف انتخابات هستند

وی در ادامه تصریح کرد: بحث مهمی که پیرامون فرمایشات مقام معظم رهبری مطرح است بحث مشارکت مردم در انتخابات، چگونگی آن و حداکثری بودن مشارکت است، چیزی که کشور به شدت به آن نیاز دارد. کشورهای اروپایی و آمریکا فضایی ایجاد کرده اند و مثل همیشه به دنبال این هستند که ببیند در انتخابات و مناسبت‌ها مشارکت در کشور پایین آمده و این امر باعث می‌شود که برنامه هایشان علیه ما را بیشتر پیش ببرند و الان نیز منتظرند که مهمترین رویداد سال جاری یعنی انتخابات مجلس که بسیار مهم و حساس است را تضعیف کنند.

نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبیعی است که در انتخابات پیش رو مباحثی پیرامون اینکه مشارکت پایین است داغ شده ولی در واقع اینگونه نیست، عنوان کرد: موفقیت در این عرصه و آزمون سخت علت و شرط دارد؛ برای مشارکت، همه اقشار باید اجازه ورود داشته باشند و باید به همه سلیقه‌ها در عرصه کاندیداتوری اجازه ورود داده شود. اگر قرار باشد که از یک طیف خاص بخواهند وارد عرصه انتخابات شوند و صلاحیت‌ها به گونه ای رد شود که شائبه ایجاد کند، این بهانه دست دشمن می‌دهد و دلگرمی را از مردم می‌گیرد، بنابراین باید در تأیید صلاحیت‌ها و اجازه ورود احزاب، گروه‌ها و افراد به عرصه انتخابات فضا باز باشد.

 باز بودن فضا به معنای ورود افراد بدون شرایط نیست

رضاحسینی در عین حال خاطرنشان کرد: باز بودن فضا به این معنا و منزله نیست که خدای ناکرده کسانی که واجد شرایط نیستند وارد عرصه شوند، نه اینگونه نیست و کسی چنین چیزی را طلب نمی کند، چراکه ما آنقدر شهید داده ایم و آنقدر سختی برای این نظام کشیده شده که نمی خواهیم 43 سال تلاش را به دست کسانی بسپریم که واجد شرایط نیستند.

وی در ادامه اظهار کرد: نکته ای که بعد از 38 سال کار سیاسی و انتخاباتی می‌خواهم بگویم این است که باید ببینیم افرادی که وارد عرصه انتخابات می‌شوند چه کسانی هستند، قطعا افرادی که وابسته به سازمان‌های جاسوسی هستند و عملا با دشمن و بیگانه کار می‌کنند وارد این عرصه نمی شوند و اگر هم بیایند طبیعی است که باید رد صلاحیت شوند. همچنین کسانی که به بیت المال دست درازی داشته اند و سوء استفاده مالی کرده اند طبیعی نیز جایگاهی در بین مردم ندارند، بنابراین اینکه این فرد اصولگرا یا اصلاح طلب بوده و بحث‌های سلیقه ای باید کنار گذاشته شود.

 دستگاه‌های مرتبط با انتخابات باید هوشیار باشند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یادآور شد: آفتی که الان پیش می‌آید و به خصوص در شهرستان‌ها بیشتر لمس می‌شود این است که برخی افراد که فاقد مسئولیت هستند به نیابت و نمایندگی از دستگاه‌های مرتبط و مسئول صحبت می‌کنند و شائبه ای را در شهرستان‌ها ایجاد می‌کنند که مثلا فلان کاندیدا رد است که این موضوع در مردم دلسردی ایجاد می‌کند و زنگ خطری را به صدا در می‌آورد، لذا دستگاه‌های مرتبط باید هوشیار باشند و افرادی را که جوسازی می‌کنند و از الان دارند بنا بر سلیقه و به زعم خود افراد را تأیید یا رد می‌کنند مورد پیگرد قرار دهند. چون به نظرم کار اینگونه افراد کاری شبیه دشمن است که تفرقه و دلسردی ایجاد می‌کند و این افراد حق ندارند در مورد مردم و کاندیداها اظهار نظر پیش از موعد و خارج از عرف کنند.

رضاحسینی در خصوص نقش احزاب در ایجاد مشارکت بالا در انتخابات بیان کرد: متأسفانه در کشور ما احزاب آنطور شکل نگرفته اند و شاید یکی از حلقه‌های کلیدی مفقود در بحث سیاسی کشور ما نبود احزاب مشخص آنگونه که در سایر ممالک وجود دارد، باشد. مثلاً از قدیمی ترین و اولین احزابی که در کشور داریم حزب مؤتلفه اسلامی است که 60 سال سابقه فعالیت دارد و به طور منظم در همه عرصه‌ها معقولانه ورود می‌کند. اما آنچه که در کشور بیشتر مطرح است بحث اصولگرا و اصلاح طلب است که متأسفانه در خود اصولگرایان و اصلاح طلب‌ها نیز یکپارچگی در عرصه سیاسی را نمی بینیم.

 اختلاف نظر داخلی بین احزاب باعث شده که نقش خود را پررنگ ایفا نکنند

وی افزود: اگر در انتخابات با لحاظ بی طرفی به احزاب اصلاح طلب یا اصولگرا فضا داده شود که کاندیداهایتان را معرفی کنید، اما باز هم اختلاف وجود دارد و مثلاً در یک شهرستان به فرض 6 نفر کاندیدای اصولگرا به میدان می‌آیند که بین خود آنها نیز درباره اینکه کدام یک از این 6 نفر به عنوان نماینده آن حزب معرفی شود و بقیه پشت سر او قرار گیرند مشکل وجود دارد و در طیف اصلاح طلب نیز این مشکلات هست و این موارد باعث شده که اعضاء هم نتوانند نقش خود را به صورت پررنگ ایفا کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: باید این افراد معیارهایی را برای ورودشان به عرصه دارا باشند تا واجد شرایط شوند، اما عمدتاً افرادی که وارد می‌شوند تمکین نمی کنند و این تعدد و تکثر کاندیداها باعث می‌شود که رأی‌ها خرد شده و نماینده ای با رأی کمی بالا بیاید، اما اینکه این فضا باز شود تا جریانات بتوانند افرادشان را با سلائق مختلف که جامعه نیاز دارد معرفی کنند، بسیار مهم است. امروز جوان‌ها سلائقی را می‌پسندند که با نسل جوان و علم و تکنولوژی روز سر و کار داشته باشد و با کسی که ایده و نظر قدیمی و سنتی دارد نمی توانند کار کنند و بر این اساس طبیعی است که اقبالی برای حضور در عرصه انتخابات نشان ندهند، بنابراین باید جمیع جهات در نظر گرفته شود.

 اختلاف سلیقه‌ها در انتخابات باید کنار گذاشته شود

رضاحسینی با بیان این که به عنوان نماینده مردم به دوستان و کسانی که برای ایران و مردم و نظام دل می‌سوزانند می‌گویم که باید اختلاف سلیقه‌های فردی را کنار بگذارند، گفت: افراد بدون توجه به بحث قدرت و جایگاه‌هایی که ممکن است به دست بیاورند باید بدانند مهمترین مسأله حفظ کشور و نظام است. همچنین باید به این موضوع توجه داشته باشند که خیلی‌ها پشت مرزها کمین کرده اند تا ببینند خللی در کشور ایجاد شود و ضربه ای بزنند.

وی در پایان تأکید کرد: هم انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان و هم کسانی که در مقام تصمیم گیری برای صلاحیت‌ها قرار دارند، هوشمندانه برخورد کنند و بهانه به دست کسی ندهند، چراکه اگر اینگونه باشد قطعاً مشارکت هم بالا می‌رود و ما می‌توانیم انتخابات پرشور و مؤثری داشته باشیم و در کنار آن مجلسی قوی با نظریه‌ها و آرای مختلف داشته باشیم که بتواند مسائل کشور را به امید خدا به سرمنزل مقصود برساند.

شناسه خبر 69756