شناسه خبر:69762
1402/3/11 09:32:31

سپهرغرب، گروه سیاسی: یک کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه گسترش تعاملات بین ایران و مصر به نفع کل منطقه خواهد بود، اظهار کرد: ایران و مصر هر دو دارای ظرفیت‌های خوبی هستند و از این ظرفیت‌ها می‌توانند برای هم افزایی و تاثیرگذاری مثبت در منطقه استفاده کنند.

احمد دستمالچیان با بیان این که بر اساس اخبار منتشر شده سلطان عمان در جریان سفر به تهران پیامی را از مصر به مقامات ایران منتقل کرده مبنی بر اینکه مصری‌ها برای گسترش روابط با ایران آمادگی دارند، اظهار کرد: در همین چارچوب مقام معظم رهبری نیز در دیدار با سلطان عمان تاکید کردند که ما از گسترش روابط با مصر استقبال می‌کنیم و مانعی در این ارتباط نداریم.

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته دو موضوع مانع نزدیکی ایران و مصر شده است، گفت: موضوع اول پیمان "کمپ دیوید" و مسئله دیگر دخالت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای اینکه روابطی بین تهران و قاهره ایجاد نشود، است.

دستمالچیان با بیان اینکه ایران در طول سال‌های اخیر در چند مقطع آمادگی خود را برای برقراری و گسترش روابط با مصر اعلام کرد، گفت: از جمله در زمان آقای خاتمی در آن مقطع در حاشیه یک اجلاس بین‌المللی آقای خاتمی و حسنی مبارک با یکدیگر دیدار کردند.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد که مصری‌ها از سوی برخی از قدرت‌ها تحت فشار هستند که اقدام صریحی در ارتباط با روابط با ایران انجام ندهند، افزود: امیدواریم در فصل جدیدی که در روابط بین کشورهای منطقه‌ایجاد شده و اینکه رقابت‌های بعضا خشونت زا تبدیل به همکاری‌های تنش زا شده است مصر نیز از این موقعیت استفاده کند و برای گسترش روابط با تهران گام‌هایی را بردارد.

کاردار پیشین ایران در عربستان با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران یک واقعیت انکارناپذیر در منطقه است و علیرغم تحریم‌ها و فشارها نمی‌توان جمهوری اسلامی ایران را در معادلات منطقه‌ای و بین‌الملل نادیده گرفت و یا آن را حذف کرد، گفت: امیدواریم دوستان مصری به واقعیت‌های موجود در منطقه توجه کنند و از فرصت تاریخی ایجاد شده به نحو مناسب استفاده کنند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به سابقه تمدنی مصر و پتانسیل و ظرفیت‌های خوبی که در این کشور وجود دارد، گفت: مصر علاوه بر اینکه جزو اتحادیه عرب است در اتحادیه آفریقا نیز حضور دارد. نقش فرهنگی بی بدیلی در جهان عرب دارد و به نظرم می‌تواند یک رابطه تکاملی را با ایران در حوزه‌های تاریخی، فرهنگی و تمدنی داشته باشد، دو کشور ایران و مصر با هم افزایی ظرفیت هایشان می‌توانند در تحولات در منطقه موثر و تاثیرگذار باشند.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه به نظر می‌رسد جهان عرب به این نتیجه رسیده که دخالت آمریکا در منطقه باعث هدر رفتن نیروها می‌شود و اینکه تعامل نزدیک بین کشورهای منطقه زمینه را برای برقراری صلح و ثبات و توسعه فراهم می‌کند، گفت: از دیگر سو قدرت آمریکا در منطقه نیز مثل قبل نیست و شاید زمان آن رسیده که مصر بتواند از این فرصت استفاده کند و مسیر جدیدی را برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خود در تعامل با کشورهای منطقه از جمله ایران برنامه ریزی کند.

شناسه خبر 69762