شناسه خبر:69778
1402/3/11 10:10:43

مشکلات 13 ساله همچون تیغی بر شاهرگ حیات بزرگترین کارخانه تولید لوله خاورمیانه در ساوه نشسته اما با میانجی‌گری دبیرخانه ملی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید انتظار می‌رود به زودی با خیالی آسوده در مسیر تولید گام بردارد.

دبیر ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید در جریان سفر خود به ساوه از 2 واحد تولیدی صنعتی شهرستان بازدید کرد؛ این شهرستان به واسطه اینکه بزرگترین شهر صنعتی کشور است واحدهای بزرگی را نیز در خود جای داده که گروه صنعتی نورد و لوله صفا نمونه‌ای از صنایع این خطه محسوب می‌شود.

گروه صنعتی نورد و لوله صفا با ظرفیت تولید حدود 2 میلیون تن انواع لوله گاز، نفت و پتروشیمی هم اکنون به صورت مستقیم اشتغال چهار هزار و 500 نفر را فراهم کرده و به واسطه تلاش کارگران و اتکا به توان داخلی بزرگترین کارخانه ساخت لوله خاورمیانه محسوب می‌شود.

این گروه در اوایل دهه 80 شمسی فعالیت خود را آغاز کرده و در بیش از 2 دهه مسیر رشد خود را طی کرده و به گونه‌ای پیش رفته است که حدود 90 درصد تولیدات آن در طرح‌های ملی میهن جمهوری اسلامی در حوزه آب، نفت، گاز و پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما گروه صنعتی نورد و لوله صفا در سال‌های گذشته دچار برخی مشکلات شده است که به گفته مدیرعامل این شرکت در نشست بررسی مشکلات با دبیر ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید کشور، به واسطه اخذ حدود هفت هزار میلیارد ریال تسهیلات از یک بانک خصوصی در سال 1380 و بروز اختلاف حقوقی و مالی با آن تمام حساب‌های بانکی این گروه از سال 1396 تا کنون مسدود شده است.

«محمد رستمی صفا» اظهار کرد: هرچند هم اکنون پس از بررسی‌های اسناد مالی از سوی نهادهای قضایی شرکت ما در کنار پرداخت اقساط و جرایم در سال 1393 حدود 270 میلیارد ریال نیز بستانکار شناخته شده اما حساب‌های گروه رفع مسدودی نشده است.

وی یادآور شد: این گروه که در نقاط مختلف کشور از جمله استان هرمزگان دارای واحدهای دیگری نیز است هم اکنون ماهانه حدود یک هزار و 500 میلیارد ریال حقوق و مزایا به کارکنان خود پرداخت می‌کند که انسداد حساب‌های بانکی به چالشی بزرگ برای آن تبدیل شده است.

رستمی صفا گفت: در کنار مشکلات بانکی، چالش‌های مالیاتی و بیمه ای دیگر موانع پیش‌روی این شرکت برای ادامه مسیر است که انتظار می‌رود با کارگشایی ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید انتظارات مورد نظر ما طبق قانون رسیدگی و مرتفع شود.

ضرورت رفع موانع تولید برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی

معاون استاندار و فرماندار ویژه ساوه نیز در این بازدید گفت: در واحدهای صنعتی این شهرستان به واسطه استعدادهای صنعتی حدود 70 هزار نفر مشغول بکار هستند که اگر واحدهای تولیدی آن با چالش مواجه شوند منطقه دچار مشکلات اجتماعی و کارگری می‌شود.

«مهدی الیاسی» افزود: به همین دلیل توجه جدی به رفع موانع تولید در واحدهای صنعتی با هدف حفظ و پویایی اشتغال و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی آن ضروری است.

90 درصد خدمات لوله صفا مربوط به طرح‌های دولتی است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این نشست با بیان اینکه ارایه خدمات روزنامه رسمی به مجموعه شرکت‌های صفا مسدود شده است افزود: این چالش که بر اثر نامه یک بانک خصوصی اتفاق افتاده منجر به عدم تغییرات ثبتی در شرکت و مانعی برای تداوم فعالیت آن شده است.

90 درصد کالاهای تولیدی این شرکت در طرح‌های‌های عمرانی ملی دولتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از تولید کنندگان اصلی کشور در حوزه‌های مختلف از جمله لوله است

«محمود جودکی» یادآور شد: همچنین بانک مرکزی در نامه‌ای ارایه تمام خدمات بانکی به این گروه را به دلیل اختلاف حقوقی با یک بانک خصوصی ممنوع اعلام کرده که در نتیجه آن مشکلات گمرکی، مالیاتی و عدم امکان صدور کارت بازرگانی برای آن شده است.

وی با اشاره به اینکه 90 درصد کالاهای تولیدی این گروه در طرح‌های عمرانی ملی دولتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از تولیدکنندگان اصلی کشور در حوزه‌های مختلف از جمله لوله است گفت: با توجه به این مشکلات، شرکت در واردات مواد اولیه به عنوان یکی از کالاهای استراتژیک به داخل کشور با مشکل مواجه شده است.

جودکی گفت: با همکاری بین بخشی در استان مرکزی برخی مشکلات این شرکت در حد توان در سطح استان مرتفع شده اما رفع تمامی آنها به منظور رونق تولید نیازمند مشارکت، همفکری و هم افزایی دستگاه‌ها در سطح ملی است.

پرونده لوله صفا به تهران منتقل می‌شود

دبیر ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید کشور نیز در این جلسه با اشاره به اینکه دولت به عنوان بزرگترین حامی صنایع، فراهم کردن زیرساخت‌ها را وظیفه خود می‌داند، افزود: تقویت نشدن زیرساخت‌ها از جمله در حوزه انرژی بزرگترین پاشنه آشیل تولید در کشور است.

«محمد باقر آقاعلیخانی» با بیان اینکه این ستاد بر اساس ماده‌های 61 و 69 قانون رفع موانع تولید حل چالش‌های تولید را در 2 بخش استانی و ملی پیگیری می‌کند که پرونده‌هایی مشابه کارخانه صفا به دبیرخانه ملی ارجاع می‌شود.

بر اساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب امسال شناسایی و اصلاح قوانین مزاحم در دستور کار این ستاد است

وی افزود: در راستای رفع موانع تولید کارخانه صفا نیز انتقال پرونده به سطح دبیرخانه ملی در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان مرکزی بررسی و تصویب می‌شود تا با هم افزایی وزرا و روسای سازمان‌های ملی چالش‌های آن بررسی شود.

آقا علیخانی یادآور شد: تلاش می‌شود تمام مشکلات این کارخانه از جمله اختلاف حقوقی با بانک خصوصی، بیمه و گمرک به صورت سه جانبه با حضور سرمایه گذار، دبیرخانه ستاد تسهیل و طرف اختلاف هر بخش به صورت جداگانه بررسی و رفع شود.

وی با اشاره به اینکه قوای سه‌گانه، نهادهای بازرسی و تشکیلات امنیتی هم اکنون در مسیر رفع موانع تولید پای کار هستند افزود: بر اساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب امسال شناسایی و اصلاح قوانین مزاحم در دستور این ستاد است.

دبیر ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید کشور گفت: دولت معتقد است بر اساس شعار سال تنها راه مهار توم رشد تولید است و در این مسیر چانه‌زنی با تمام دستگاه‌ها و نهادها در راستای رفع موانع تولید پیگیری می‌شود.

انتظار می‌رود با تحقق رویکرد ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مشکلات گروه لوله و نورد صفای ساوه به عنوان بزرگترین کارخانه تولید لوله در خاورمیانه مرتفع شود تا فعالیت آن در راستای حفظ خودکفایی و اقتصاد مقاومتی تداوم داشته باشد.

 

شناسه خبر 69778