شناسه خبر:69822
1402/3/16 09:06:33

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان مرکزی با بیان اینکه کشفیات کالای قاچاق در استان مرکزی به 364 میلیارد تومان رسید، گفت: سال گذشته روزانه یک میلیارد تومان کالای قاچاق توسط پلیس استان مرکزی کشف شد.

سرهنگ محمدعقیل سلگی با اشاره به عملکرد پلیس در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اظهار کرد: فاصله استان مرکزی با استان‌های مرزی چیزی بین 800 تا یک‌هزار کیلومتر است و سال گذشته پلیس 364 میلیارد تومان کشفیات کالای قاچاق داشته؛ به‌طوری که می‌توان گفت سال گذشته روزانه یک میلیارد تومان کالای قاچاق توسط پلیس استان کشف شده است.
وی افزود: در دو ماهه سال جدید بالغ‌بر 73 میلیارد تومان کشفیات وجود داشته که میانگین روزانه یک میلیون و 200 تومان در سطح استان بوده، بیشترین فراوانی در این زمینه مربوط به شهر اراک است؛ به‌طوری که سال گذشته بالغ‌بر 45 درصد کشفیات توسط شهرستان اراک انجام شده و بعد از اراک به‌ترتیب در شهرستان ساوه 84 میلیارد تومان، شهرستان شازند 60 میلیارد تومان و شهرستان دلیجان40 میلیارد تومان کشفیات وجود داشته است.
رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان مرکزی تصریح کرد: یکی از مشکلات این است که پلیس نباید دغدغه‌ای جز کشف داشته باشد، درحالی که دغدغه‌هایی مانند منابع، ساختار، نیرو و غیره وجود دارد؛ تمام مشکلات و مسائل در این زمینه بارها در جلسات مختلف بیان شده، اما تنها زمانی خستگی از تن نیروهای ما خارج می‌شود که در این زمینه به نتیجه برسیم.
سلگی یکی از مشکلات پلیس را حمل و جابه‌جایی کالای قاچاق دانست و گفت: در ماده 53 هزینه‌های حمل‌ونقل، جابه‌جایی و انتقال برعهده سازمان اموال تملیکی است؛ بنابراین تقاضا می‌شود محلی برای نگهداری اموال در شهرستان ساوه و زرندیه به‌صورت مشترک و همچنین دلیجان داشته باشیم. اگر موضوع انبار در این سه شهرستان سازمان‌دهی شود، چه‌بسا یک‌سوم ورودی به استان مرکزی کاهش پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: استان مرکزی کریدور جنوب و غرب کشور است و هر کالای قاچاقی که وارد مرکز کشور شود، حتماً از استان مرکزی عبور می‌کند و یک مسیر آن شهرستان شازند، ساوه، دلیجان و غیره بوده؛ این درحالی است که سال گذشته سه شهید در این زمینه جان خود را تقدیم کشور کردند و تعدادی نیز مجروح شدند.
رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان مرکزی بیان کرد: هم‌اکنون در بحث خودروهای شوتی، متأسفانه شعبه شازند مشوق شوتی در سطح ایران شده است! تعزیرات شهرستان شازند شوتی را تبرئه می‌کند و می‌نوسید بار فاقد مجوز و کالای قاچاق و استرداد می‌کند که یکی از نمونه‌های بارز در این زمینه مربوط به هفته گذشته است که 310 کیلو پتوی خارجی بالغ‌بر 120 میلیون تومان در شهرستان شازند کشف و به‌راحتی شوتی تبرئه شد.
سلگی خاطرنشان کرد: متأسفانه قانون جدید به نفع متخلفین کالای قاچاق شده است؛ به‌عنوان مثال بعد از اعلام مجازات مجرم، 45 درصد به متخلفین تخفیف داده می‌شود! به‌طوری که اگر شخصی 100 میلون جریمه شود، 45 درصد این مبلغ بخشوده می‌شود، این درحالی است که بالای 90 درصد راننده‌های خودروهای شوتی مالک خودرو نیستند و این یکی از مشکلات ما در این حوزه است.

شناسه خبر 69822