شناسه خبر:69864
1402/3/17 08:27:36

سپهرغرب، گروه خبر: معاون صنایع‌ دستی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان گفت: در بخش تسهیلات مشاغل خانگی 10 میلیارد و 570 میلیون تومان برای ایجاد 250 طرح صنایع دستی طی سال گذشته پرداخت شده است.

به گزارش سه‌شنبه سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان، محمدرضا خلجی با اشاره به رویکرد حمایتی از هنرمندان صنایع دستی استان همدان، افزود: بیشترین کارگاه‌های صنایع‌ دستی در لالجین، ملایر و تویسرکان فعال است.
وی ادامه داد: ظرفیت‌های زیادی در حوزه سفال در لالجین و مبل و منبت در شهر جهانی ملایر و بخش عمده‌ای از جمعیت لالجین، ملایر، تویسرکان در رشته‌های مختلف صنایع‌ دستی استان همدان فعالیت دارند.
معاون صنایع‌ دستی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی همدان با تأکید بر اینکه حمایت از کارآفرینان در اولویت برنامه‌های اجرایی معاونت صنایع دستی استان همدان قرار دارد، ابراز کرد: باید زمینه عرضه و فروش محصولات کارآفرینان حوزه صنایع‌ دستی فراهم شود، چراکه بدون فروش محصولات، کارآفرین این حوزه تبدیل به یک بدهکار بانکی می‌شود.
   استان همدان به استقبال هفته صنایع دستی می‌رود
خلجی از برگزاری برنامه‌های ویژه هفته صنایع‌ دستی در شهرستان‌های مختلف استان از 17 تا 26 خردادماه خبر داد و گفت: بر همین اساس در استان همدان برنامه‌های متنوعی برای گرامیداشت این هفته برگزار می‌شود.
وی درخصوص اهمیت صنایع‌ دستی افزود: صنایع‌ دستی نه‌تنها حوزه مهم، بلکه تلفیق هنر، صنعت و فرهنگ تلقی می‌شود و در بستر تاریخ به‌‌عنوان بهترین حافظ هویت ملی کشور ما و رمز ماندگاری و حیات فرهنگی و اقتصادی هر منطقه به‌شمار می‌رود.
معاون صنایع‌ دستی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی همدان ادامه داد: هر فرآورده دستی بازگوکننده خصوصیات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی محل تولید خود است و می‌تواند عامل مهمی در شناساندن فرهنگ و تمدن باشد.
خلجی با اشاره به این مهم که شعار روزهای هفته صنایع‌ دستی اعلام شده است، گفت: هفته صنایع‌ دستی از 17 تا 26 خردادماه سال‌ جاری برگزار خواهد شد که مصادف با پنجاه‌ونهمین سالگرد تأسیس شورای جهانی صنایع‌ دستی است.
وی با اشاره به روزشمار هفته صنایع دستی، افزود: چهارشنبه 17 خردادماه روز صنایع‌ دستی و رسانه، جمعه 19 خردادماه روز صنایع‌ دستی، پیشران گردشگری، شنبه 20 خردادماه روز استفاده از صنایع‌ دستی، سبک اصیل زندگی، یکشنبه 21 خردادماه روز صنایع‌ دستی و تشکل‌ها، دوشنبه 22 خردادماه روز صنایع‌ دستی و تعاملات فرهنگی، سه‌شنبه 23 خردادماه روز صنایع‌دستی و میراث‌ فرهنگی، چهارشنبه 24 خردادماه روز صنایع‌ دستی، زنان و جوانان، پنجشنبه 25 خردادماه روز صنایع‌ دستی، مهار تورم و رشد تولید و جمعه 26 خردادماه روز صنایع‌ دستی و نوگرایی نام‌گذاری شده است.
معاون صنایع‌ دستی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی همدان هفته صنایع‌ دستی را فرصتی برای ترویج، حفظ و احیای این هنر و صنعت برشمرد و ادامه داد: برپایی غرفه و نمایشگاه تولید و عرضه محصولات صنایع‌ دستی، بازدید دانش‌آموزان از مراکز و کارگاه‌های آموزشی و تولیدی صنایع‌ دستی، برگزاری جشنواره تخصصی صنایع‌ دستی، تجلیل از پیشکسوتان و هنرمندان صنایع‌ دستی، برگزاری مسابقه صنایع‌ دستی در شهرستان‌ها، برپایی نشست با فعالان صنایع‌ دستی و بازدید از کارگاه صنایع‌ دستی و بررسی مشکلات هنرمندان، از برنامه‌های شاخص این هفته است.
20 خردادماه روز جهانی صنایع دستی نام‌گذاری شده است.

شناسه خبر 69864