شناسه خبر:69900
1402/3/17 09:12:32

سپهرغرب، گروه سیاسی: موشک هایپرسونیک «فتاح» که صبح روز گذشته به‌عنوان جدیدترین دستاورد راهبردی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رونمایی شد، هزار و 400 کیلومتر برد دارد و قادر است از تمامی سامانه‌های سپر موشکی عبور کند و آن‌ها را منهدم کند.

موشک هایپرسونیک «فتاح» که صبح امروز ( 16 خرداد 1402) به‌عنوان جدیدترین دستاورد راهبردی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور رونمایی شد، هزار و 400 کیلومتر برد دارد.
آبان سال 1401 بود که سردار حاجی‌زاده در حاشیه مراسم سالگرد شهادت سردار طهرانی‌مقدم در ستاد نیروی هوافضای سپاه ( اینجا) از ساخت یک موشک بالستیک هایپرسونیک خبر داد و گفت: این موشک سرعت بالایی دارد و در‌ جو و خارج از جو می‌تواند ‌مانور دهد.
وی خاطرنشان کرد: این موشک جدید از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور می‌کند و فکر نمی‌کنم تا دهها سال بعد هم فناوری پیدا شود که بتوان با آن مقابله کند. این موشک سامانه‌های ضد موشکی دشمن را هدف قرار می‌دهد و یک جهش بزرگ نسلی در حوزه موشکی است.
این موشک با قابلیت‌های تاکتیکی، به‌دلیل برخورداری از پیشران سوخت جامد نازل متحرک مرحله دوم، قابلیت دستیابی به سرعت‌های بسیار بالا و همچنین انجام مانورهای مختلف در داخل و خارج از جو زمین به‌منظور غلبه بر انواع سامانه‌های دفاع هوایی دشمن را دارد.
برد موشک فتاح 1400 کیلومتر و سرعت آن پیش از اصابت به هدف 13 تا 15 ماخ است. موشک‌های هایپرسونیک جزو جدیدترین تسلیحات و تجهیزات هستند که امروزه توسط کشورهای همچون آمریکا، روسیه و چین تولید و به‌کارگرفته می‌شوند.

شناسه خبر 69900