شناسه خبر:69954
1402/3/18 09:50:34

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: تلاش‌های نیروهای امدادی برای مهار آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل شهرستان پاوه که ار روز گذشته در این منطقه آغاز شده است، همچنان ادامه دارد.

احد جلیلیان روز چهارشنبه اظهار کرد: آتش سوزی که از ظهر روز گذشته در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل آغاز شده است همچنان در حال پیشروی و تلاش نیروهای امدادی و محیط بانان، مدیریت بحران شهرستان، نیروهای مردمی و نظامی مستقر در منطقه و دستگاه‌های خدمات رسان برای مهار آن همچنان تداوم دارد.
وی افزود: از همان ساعات ابتدایی وقوع حادثه تلاش از سوی محیط بانان، مأمورین منابع طبیعی، مدیریت بحران شهرستان، منابع طبیعی، بخشداری، آتش نشانی، هلال احمر، مردم و جوامع محلی و سایر نیروهای امدادی برای اطفای آتش آغاز شده است ولی تاکنون موفق به مهار آتش نشده اند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه افزود: سخت گذر بودن منطقه، شیب تند، گرما، وزش باد و پوشش انبوه گیاهی منطقه از عواملی است که کار اطفای حریق را با مشکل روبرو کرده است.
وی با بیان اینکه برای اطفای حریق یک دستگاه بالگرد به منطقه اعزام شده است، گفت: هم اکنون نیروهای امدادی و مردمی حاضر در منطقه، با ابزارهایی همچون دمنده در حال مهار آتش هستند تا از گسترش و پیشروی آتش جلوگیری شود.
جلیلیان با اشاره به اینکه برآورد دقیقی از وسعت منطقه آتش گرفته وجود ندارد، گفت: با توجه به بارش‌های اخیر باران و پوشش گیاهی منطقه، در این فصل از سال در مراتع و جنگل‌ها احتمال وقوع آتش سوزی بسیار فراوان است از اینرو به منظور جلوگیری از چنین وقایعی از مردم خواهشمندیم نسبت به ایجاد آتش در منطقه جداً خودداری کنند.
وی ادامه داد: در اطلاعیه ای تمامی همکاران محیط زیست استان را در حالت آماده باش قرار دادیم و در صورت لزوم از سایر شهرستان‌های استان، به منطقه اعزام خواهند شد.
گفتنی است، منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل در شهرستان پاوه با هدف حمایت از گونه با ارزش شوکا و ارزش‌های رویشگاهی با مساحت 23 هزار و 724 هکتار در پاییز 1374 به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع و در سال 1378 حفاظت شده اعلام شد.
شهرستان پاوه در 120 کیلومتری شمال غربی کرمانشاه و در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده که بیش از 77 هزار هکتار منابع ملی شامل جنگل و مرتع دارد، منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل حدود 23 هزار 724 هکتار مساحت دارد و در منطقه صفر مرزی در بخش باینگان واقع شده است.
در سال‌های گذشته براثر آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل متاسفانه چهار نفر از جمله یک نیروی عضو بسیج و سه نفر از نیروهای مردمی که برای مهار آتش به منطقه رفته بودند، جان خود را از دست دادند.

شناسه خبر 69954