شناسه خبر:69963
1402/3/18 10:27:47

سپهرغرب، گروه سلامت: نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد هرچه یک زن بیشتر پایبند به غربالگری‌های سالانه سرطان سینه باشد، احتمال مرگ وی «رابرت اسمیت»، محقق ارشد مطالعه، گفت: اگر یک زن به سرطان سینه مبتلا شده باشد، تأخیر در غربالگری می‌تواند به تشخیص بیماری پیشرفته منجر شود و ممکن است تهدید کننده جان باشد.

بیشتر سازمان‌ها توصیه می‌کنند که زنان در دهه 40 غربالگری منظم از سرطان سینه را آغاز کنند.
این دستورالعمل‌ها برای زنانی است که در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه نیستند، به این معنی که سابقه خانوادگی یا قوی ابتلا به سرطان سینه، ژن شناخته شده برای افزایش خطر ابتلاءبه سرطان سینه یا سابقه پرتودرمانی قفسه سینه قبل از سن 30 سالگی را ندارند.
برای این مطالعه، محققان داده‌های بیش از 37هزار زن 40 تا 69 ساله سوئدی را که بین یک تا پنج برای غربالگری ماموگرافی در طول مطالعه داشتند، بررسی کردند. از این تعداد، 4564 نفر متعاقباً بر اثر سرطان سینه درگذشتند که بین سال‌های 1992 تا 2016 بیماری شان تشخیص داده شده بود.
خطر مرگ ناشی از سرطان سینه در بین زنانی که مدام غربالگری سرطان سینه را انجام داده بودند در مقایسه با زنانی که هیچ ماموگرافی نداشتند، 72 درصد کمتر بود.
ماموگرافی اشعه ایکس با دوز کم است که می‌تواند به تشخیص سرطان سینه در مراحل اولیه کمک کند، و بدین ترتیب درمان آن آسان‌تر است.

شناسه خبر 69963