شناسه خبر:70083
1402/3/22 08:31:39

سپهرغرب، گروه خبر: شهردار همدان در رابطه با هدف‌گذاری برای اقدامات پیش رو گفت: کاری می‌کنیم که ارزیابان یونسکو احساس کنند بر هگمتانه و بافت تاریخی مدیریت حاکم است.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری همدان، سیدمسعود حسینی به همراه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان و مدیران شهری همدان از بافت تاریخی و سنتی بازار و کاروان‌سراها جهت آماده‌سازی مقدمات ثبت جهانی هگمتانه بازدید به عمل آوردند.
در این بازدید حسینی هدف از بازدیدها را تمهید مقدمات ثبت جهانی هگمتانه دانست و عنوان کرد: باید همه ازجمله بازاریان و کسبه به مدیریت شهری کمک کنند تا ناظران یونسکو در بازدید از بافت تاریخی شهر احساس کنند مدیریتی بر این مجموعه حاکم است؛ برای ثبت جهانی هگمتانه همه مردم و مسئولین هم‌نوا شده‌اند، در این راستا حذف زوائد بصری از بازار و بافت تاریخی باید سریع‌تر انجام شود.
وی خواستار مشارکت مجموعه مدیریت استان در این موضوع شد و افزود: مناطق سه و چهار، سازمان‌ها و معاونت‌های مربوطه باید در اسرع وقت برنامه‌ها را مشخص و در جلسه شورای معاونین مطرح کنند تا اقدامات اجرایی مرتبط آغاز شود.
این مقام ارشد مدیریت شهری با تأکید بر سامان‌دهی و حذف زوائد بصری از بازار و بافت تاریخی، گفت: در حال حاضر مهم‌ترین اولویت پیگیری و انجام حذف زوائد از کاروان‌سراها و بازار و سامان‌دهی تابلوهای سردرب مغازه‌ها است تا موانع و عناصر زائد بصری از منظر گردشگران و ارزیابان یونسکو مرتفع شود.
در ادامه این بازدید مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز ثبت جهانی هگمتانه را موضوعی مهم قلمداد کرد و تصریح کرد: قرار است در آینده نزدیک کارشناسان یونسکو به همدان بیایند تا از نزدیک مستندات را به‌صورت میدانی و از نزدیک ببینند و همه باید تلاش کنیم با یک ارائه خوب، ثبت جهانی تسهیل شود.
محسن معصوم‌علیزاده ضمن تقدیر از مجموعه اقدامات شهرداری همدان در موضوع ثبت جهانی هگمتانه، گفت: عقب‌نشینی خیابان کنار موزه و تخریب طبقه اضافی ساختمان حوزه هنری کار بزرگی بود که نشان داد اگر در کنار هم باشیم، اتفاقات خوبی رقم می‌خورد.
وی بر ارائه خوب شهر همدان به ارزیابان یونسکو و همکاری اصناف و مردم تأکید کرد و افزود: باید داشته‌های تاریخی، ابنیه‌ها، ساختمان‌ها، معماری نفیس و زیبایی‌های شهر همدان ارائه شود و حذف انواع تابلوها، کرکره‌ها، سایبان‌ها و بنرهای زائد برای حفظ بافت ارزشمند شهر در دستور کار قرار گیرد.
همچنین در این بازدید معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهرداری همدان با اشاره به جلسات و هماهنگی انجام‌شده درخصوص ثبت جهانی هگمتانه، ابراز کرد: عمده کارها برعهده شهرداری گذاشته شده است و جمع‌آوری زوائد، شروع عملیات اجرایی جداره‌سازی خیابان اکباتان و میدان امام (ره)، تعیین تکلیف املاک تجاری و مسکونی در خیابان اکباتان و زیباسازی، در دستور کار قرار دارد.
در ادامه شهردار و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان و هیئت همراه از نزدیک از پیاده‌راه اکباتان و بوعلی‌سینا، میدان امام (ره) و همچنین بازار و کاروان‌سراها بازدید به عمل آورده و با بازاریان درخصوص اهمیت ثبت جهانی هگمتانه گفت‌وگو کردند.
در این بازدید بازاریان و کسبه ضمن اظهار خوشحالی از این رویداد بزرگ، به بیان برخی دغدغه‌های خود پرداخته و خواستار رسیدگی به مشکلات مزبور ازجمله ایمنی بازار، تردد زائد خودروها، برق و سیم کشی‌ها پرداختند که در این خصوص شهردار همدان و مدیر کل میراث فرهنگی دستورات لازم را صادر کردند.

شناسه خبر 70083