شناسه خبر:70185
1402/3/24 09:37:01

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کل دادگستری همدان گفت: نتیجه عملکرد اعضای کمیته معتذرین در این استان بخشش 920 میلیارد ریال جزای نقدی ازنظر جنبه خصوصی و 490 میلیارد ریال ازنظر جنبه عمومی جرم از طرف شاکیان است.

محمدرضا عدالتخواه روز سه‌شنبه در آیین معارفه مدیرکل زندان‌های استان همدان طرح مبتکرانه کمیته‌های معتذرین و مصلحین به‌عنوان معین ستاد تألیف قلوب را ایده‌ای خلاقانه برای ترویج فرهنگ گذشت دانست و ابراز کرد: این کمیته از سال 98 در همدان تشکیل شده است.
وی اظهار کرد: به دنبال فعالیت طرح معتذرین در سطح دادگاه، متهمان برای عذرخواهی از شاکیان خود پیش‌قدم شدند و از ابتدای اجرای این طرح تاکنون 16 هزار و 623 نفر حاضر به عذرخواهی شدند و درنهایت با گذشت شاکیان، پرونده‌های آنان ختم به مصالحه شد.
رئیس کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه طرح کمیته معتذرین در زندان‌های این استان درحال اجرا است، افزود: این طرح با ماهیت و مبنای عدالت ترمیمی معنوی شکل گرفته و زمینه‌ساز عذرخواهی بیش از 80 درصد زندانیان از شاکیان شده است.
   تبدیل زندان‌های همدان به کانون‌های قرآنی
وی گفت: زندان‌های این استان با در پیش گرفتن رویکرد اصلاحی و تربیتی و اجرای طرح‌هایی همچون «حبل‌المتین»، به کانون‌های قرآنی تبدیل شده‌اند.
رئیس کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه رویکرد اصلی مجموعه قضائی همدان در مواجهه با زندانیان حبس‌زدایی و حرکت به سمت بازاجتماعی کردن آنان است، اضافه کرد: برای تحقق این هدف از ظرفیت‌هایی نظیر آزادی مشروط، پابند الکترونیکی و مجازات‌ جایگزین حبس استفاده شده است.
عدالتخواه با تأکید بر اینکه زندان نباید تنها یک حصار برای زندانی محسوب شود، افزود: باید در مواجهه با زندانیان رویکرد اصلاحی را در پیش گرفت؛ یعنی زندان را به کانونی برای اصلاح و تربیت آنان تبدیل کرد.
وی اظهار کرد: با این اوصاف تنها زندانیانی که در دوره‌های قرآنی شرکت می‌کنند، می‌توانند از ارفاقات قانونی استفاده کنند.
این مقام مسئول گفت: کار تربیتی مجموعه قضائی بهره‌گیری از آموزه‌های قرآنی و تبیین مفاهیم و معانی قرآنی برای زندانیان است تا دل و جانشان با آیات نوربخش الهی آمیخته شده و برای ورود به اجتماع آماده شوند.
در این آیین از زحمات رضا زلفعلی‌نژاد قدردانی و حمزه بروجنی به‌عنوان مدیرکل جدید زندان‌های استان همدان معرفی شد.

شناسه خبر 70185