شناسه خبر:70219
1402/3/24 10:21:23

سپهرغرب، گروه اقتصادی - طاهره ترابی‌مهوش: اعضای هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی استان همدان باید به دور از حاشیه‌ها به رسالت اصلی خود یعنی ایجاد فضای همدلانه و هم‌افزایی در میان اعضا و تلاش برای ایجاد فرصت‌های جدید اقتصادی، عمل نمایند دامن زدن به اختلافات و باز گذاشتن دست برخی حاشیه‌زیستان جز فرصت‌سوزی چیزی به همراه ندارد.

20 اردیبهشت ماه بودکه هیئت نمایندگان منتخب در انتخابات اتاق بازرگانی استان همدان، در نخستین نشست بعد از اعطای اعتبارنامه، هیئت رئیسه جدید این اتاق را تعیین کردند و علی‌احسان ظفری به‌عنوان رئیس اتاق همدان انتخاب شد. بنابراین طی چند هفته گذشته بارهاو بارها بر آن شدیم تا درخصوص برنامه‌های جدید اتاق بازرگانی استان در راستای رونق اقتصادی در بخش خصوصی با رئیس ویا نائب‌رئیس این مجموعه گفتگویی را ترتیب دهیم که متاسفانه این امکان فراهم نشد تا اینکه بازهم روز گذشته در تماس تلفنی که با علی‌احسان ظفری رئیس منتخب داشتیم مباحثی از سوی او مبنی بر اعمال نفوذ برخی‌ و انتخابات مجدد هیئت رئیسه مطرح شد که ما را بر آن داشت تا درگفتگو با سایر افراد موثر دراین فضا به چرایی و چگونگی این مسئله پر چالش بپردازیم که در ادامه می‌خوانید:
رئیس سابق اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان با تصریح براینکه استاندار در انتخابات دخالت کرده! و گروه دیگری را به عنوان هیئت رئیسه با دخالت دولتی روی کار آورده است، گفت: مسئله اینجاست که از ابتدا هدف استاندار این بود که بنا به آشنایی قبلی و سابقه دوستی با آقای رهبر او را به ریاست این مجموعه برساند حال آنکه فعالان اقتصادی آقای رهبر را قبول نکرده پس در انتخابات حائز رای لازم برای ریاست نشد.
علی احسان ظفری افزود: بنابراین پس از انتخاب بنده به عنوان رئیس اتاق بازرگانی استانداری هر روز ماجراهایی را برای ما درست کرد تا اینکه درست یک روز بعد از اعلام نتایج انتخابات شبانه یک گروه 10 نفره از هیئت نمایندگان را فرا خوانده و از آن‌ها برای تجدید انتخابات امضا جمع کردند این درحالی است که دولت و دستگاه اجرایی طبق قانون اجازه دخالت در انتخابات اتاق بازرگانی را به عنوان پارلمان بخش خصوصی ندارد.
وی با این ادعا که استاندار از ضعف برخی ازاین افراد بنا به محکومیت‌های قضایی و نیز سایر جرائم جهت گرفتن امضاء استفاده کرده است، گفت: درپی این اتفاق جهت دریافت تاییدیه انتخابات مجدد با اتاق ایران و با آقای زمانی نامی که به صورت غیر قانونی در سمت معاونت اتاق قرار گرفته هماهنگ کردند حال آنکه در اتاق ایران سمتی به عنوان معاون وجودنداشته و فرایند در قالب هیئت رئیسه دنبال می‌شود بنابراین بنده از اتاق شکایت کرده و همچنان پیگیر این موضوع هستم.
ظفری با تاکید براینکه در انتخابات جدید، آقای مرتضایی به ریاست اتاق رسیده، حال آنکه برنامه اصلی به ریاست رساندن آقای رهبراست گفت: جالب است بدانید اقای رهبر 6 دوره است که تلاش می‌کند به ریاست این مجموعه برسد.
در ادامه حسن حسینقلی خزانه‌دارسابق اتاق بازرگانی نیز با تایید انجام انتخابات مجدد عنوان کرد: ما تابع دموکراسی هستیم آنچه مسلم است اینکه هیئت نمایندگان متشکل از 15 نفرکه در آن مقطع برای موضع‌گیری در انتخابات این 15 نفر به دو گروه 7 و 8 نفره تقسیم شده بودیم.
این عضو اتاق بازرگانی با تاکید براینکه با این وجود با رای اکثریت 15 نفر هیئت رئیسه به صورت قانونی انتخاب شد،افزود: رای این 15 نفر به ثبت رسمی نیز رسید اما متاسفانه بلافاصله فردای آن روز عده‌ای ازاین آقایان عنوان کردند که این انتخابات را قبول نداریم.
حسینقلی با تاکید براینکه تعداد مخالفان به 10 نفر رسید و به صورت غیرقانونی خواستار آن شدند که انتخابات هیئت رئیسه مجددا انجام شود تشریح کرد: در قانون آمده است اگر طی دوره ناکارآمدی هیئت رئیسه مشخص شد به طوریکه 10 نفر از 15 نفر هیئت خواهان تجدید انتخابات شوند این فرایند قابل اقدام است اما دراین مورد ما هنوز کاری انجام نداده بودیم و فردای روز انتخابات شاهد این موضوع بودیم.
وی با اشاره به اینکه این 10 نفر با رفتن به اتاق ایران و راضی کردن آن‌ها برای دخالت نسبت به انتخابات مجدد دست زدند، اظهارکرد: نکته اینجاست که آقای استاندار با این کار مخالف بود و حتی قبل از روز انتخابات دوم یعنی روز دوشنبه ما پنج نفر هیئت رئیسه به ملاقات استاندار رفته و اتفاقات پیش‌آمده را برای او بازگو کردیم که درواکنش به این مسئله وی خواهان همکاری بیشتر اعضا و کنارگذاشتن اختلافات شد و حتی اعلام کرد پنج شنبه قرار ملاقاتی برایمان معین کرد تا هر 15 نفر درآن جلسه شرکت کنیم اما کار به فردای آن روز نکشید که مخالفان با دخالت اتاق ایران دست به انتخابات زدند.
در ادامه مومنعلی خزایی دیگر عضو اتاق بازرگانی نیز با شاره به اینکه برخی اختلافات و حواشی منجربه این اتفاق شد گفت: مسئله اینجاست که استاندار هیچگونه دخالتی دراین بخش نداشت بلکه برخی حواشی ازسوی اعضای سابق اتاق بازرگانی درنهایت منجربه این اتفاق شد.
خزایی با بیان اینکه البته درپی بروز برخی ازحواشی در روز انتخابات نخستین به آقای ظفری گفتیم که امروز انتخابات هیئت رئیسه نداشته باشیم تا فضا از التهاب بیفتد اما وی قبول نکرد گفت: پس از رای‌گیری و انتخاب به عنوان رئیس بلافاصله برخی‌ها نسبت به این مسئله انتقاد داشتند که حواشی موجود نیز به آن دامن زد.
در ادامه خبرنگار روزنامه سپهرغرب ضمن تماس تلفنی با استاندار همدان، در گفت‌وگوی اختصاصی با وی، موضوع مذکور را مطرح کرد که علیرضا قاسمی‌فرزاد در واکنش به صحبت‌های ایرادشده توسط علی‌احسان ظفری مبنی بر اعمال نفوذ استانداری در فضای انتخابات اتاق بازرگانی؛صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان، خاطرنشان کرد: اعمال نفوذ در انتخابات اتاق را به جد تکذیب می‌کنم.
قاسمی فرزاد با تاکید براینکه استانداری هیچگونه دخالتی در انتخابات نداشته‌است، اظهارکرد: اگر قصد دخالت داشتیم چرا در دوره نخست انتخابات دخالت نکرده که چنین کاری را در دور دوم انجام دهیم!
وی با اشاره به اینکه حتی در واکنش به اختلاف پیش‌آمده نیز از اعضا خواستم تا در جلسه‌ای مشکلاتشان را حل و فصل کنند، گفت: دراین بین با توجه به درخواست اعضا، هیئت نمایندگان اتاق ایران طبق قواعد خاص خود خواهان برگزاری مجدد انتخابات شد.
مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد به نظر می‌رسد اعضای هیئت‌رئیسه جدید اتاق بازرگانی استان همدان باید به دور از حاشیه‌ها به رسالت اصلی خود یعنی ایجاد فضای همدلانه و هم‌افزایی در میان اعضا و تلاش برای ایجاد فرصت‌های جدید اقتصادی، عمل نمایند در این دوران که بیش از هر وقت ضروری است تجار و فعالان اقتصادی به دنبال بازارهای جدید باشند و اعضای اتاق را با به‌روزترین فنون کار اقتصادی به ویژه دیجیتال مارکتینگ آشنا کنند دامن زدن به اختلافات و بازکردن دست برخی حاشیه‌زیستان جز فرصت‌سوزی چیزی به همراه ندارد این درحالی است که استان همدان طی سال‌های اخیر به دلیل رخوت حاکم بر اتاق بازرگانی به اندازه کافی از گردونه رونق اقتصادی بی نصیب مانده‌است به نحویکه در این استان علیرغم وجود ظرفیت‌هایی مانند انگور ملایر، سفال لالجین، مبل منبت و انواع کانی‌های معدنی و... می‌توانست میزبان نمایشگاه‌ و همایش‌های بزرگ بین‌المللی باشد و در عین حال از کشت فراسرزمینی بهره ببرد اما متاسفانه این استان حتی نتوانست طی این سال‌ها نمایندگی وزارت خارجه را راه‌اندازی کند که این امر نشان از عدم تحرک و پویایی پارلمان بخش خصوصی در استان همدان دارد امید است در دوره جدید خلاء‌ها و محرومیت‌ها با تلاش دلسوزان عرصه صنعت، معدن، بازرگانی و کشاورزی شاهد روزهای درخشانی برای استان همدان باشیم

شناسه خبر 70219